با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
اتخاذ استراتژی مبتنی بر همکاری در بازارهای مالی بین‌الملی و تأثیر آن بر صلح: کاربرد نظریه بازی‌ها

صلاح سلیمیان؛ حمید رضا محمودی مقدم؛ کیومرث شهبازی؛ حسین سلکی

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 13-28

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.7044

چکیده
  از دیدگاه محققان عرصه روابط بین­الملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاری­های اقتصادی نظیر تجارت و سرمایه­گذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگ­افروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداق­های عینی از روابط بین­الملل با بهره­گیری از «نظریه بازی­ها» نشان می­دهد که «چگونه همکاری­های اقتصادی ...  بیشتر

اثرات آستانه‌ای جهش پولی نرخ ارز بر ارزش افزوده صنعت نفت وگاز در ایران (1980-2018)

مریم امیری؛ سید نعمت الله موسوی؛ عباس امینی فرد

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 29-42

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.6990

چکیده
  با توجه به اهمیت تاثبر نرخ ارز در ارزش متغیرهای بخش انرژی ، در این پژوهش به بررسی جهش پولی نرخ ارز  و تاثیر آن بر  ارزش افزوده بخش انرژی(نفت-گاز) پرداخته شد  دوره زمانی مورد مطالعه طی سال­های 1980-2018 است .بدین منظور در قالب دو سناریو ،در ابتدا با استفاده از مدل ماندل فلمینگ و دورنبوش به  تحلیل نرخ ارز پرداخته شد و با استفاده از ...  بیشتر

رقابت‌پذیری و صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران

منصور عسگری

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 43-60

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.6992

چکیده
  هدف از این مقاله تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر صادرات و قدرت رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط ایران در راستای توسعه صادرات است. رقابت‌پذیری برای بنگاه‌های کوچک و متوسط یک موضوع مهم و محوری است که به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار است. این مقاله با استفاده از داده‌های بنگاه‌های صنعتی به تفکیک کدهای ISIC سه ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر محتوای فناوری صادرات در صنایع منتخب ایران

سهیلا میرزابابازاده؛ سمیه شاه حسینی

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 55-65

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.6993

چکیده
  در سال­های اخیر کیفیت سبد صادراتی که با محتوای فن­آوری صادرات ارتباط دارد، مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته­است. صادرات متکی بر صنایع فناوری محور، به علت ارزش افزوده بالا و مؤثر بودن بر دیگر  بخش­های اقتصادی از مهمترین عوامل محرک رشد اقتصادی بویژه در کشورهای توسعه­یافته ­است. ایران نیز به منظور توسعه صادرات صنعتی، نیازمند ...  بیشتر

ورود به بازار کالای با کیفیت پایین توسط تولیدکننده برند با کیفیت بالا(رویکرد تئوری بازی‌ها)

نعیمه حضوری؛ کیومرث شهبازی

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 67-78

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.6994

چکیده
  امروزه یکی از مهم­ترین تهدیدات برای تولیدکنندگان برند­های با کیفیت بالا، حضور تولیدکنندگانی است که همان برندهاا را با کیفیت پایین و قیمت کمتر ارائه می­کنند. در این مقاله دو بنگاه اصلی تولیدکننده در نظر گرفته شده است، یک بنگاه تولیدکننده اصلی بوده و هر دو نوع برند(هم کیفیت بالا و هم کیفیت پایین) را تولید می­کند و بنگاه دیگر فقط ...  بیشتر

ارزیابی اثرات شیوع بیماری کووید-19 بر بخش صنعت ایران: کاربرد چارچوب ماتریس حسابداری اجتماعی

زورار پرمه

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، صفحه 79-93

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.6995

چکیده
  شیوع بیماری کووید-19 تقریبا تمامی کشورهای جهان را در دربرگرفته است و علاوه بر ایجاد موجی از ابتلا و مرگ و میر در بیشتر کشورهای جهان، آنها را درگیر پیامدهای اقتصادی خود کرده است. در پی شیوع ویروس کرونا، بورس‌های جهانی بی‌سابقه‌ترین سقوط‌های سالیان اخیر خود را تجربه کرده‌اند. با این وجود، پیامدهای این بیماری برای اقتصاد ایران که با ...  بیشتر