با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : مدل سازی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد- دانشکده اقتصاد و مدیریت-دانشگاه ارومیه-ایران

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

امروزه یکی از مهم­ترین تهدیدات برای تولیدکنندگان برند­های با کیفیت بالا، حضور تولیدکنندگانی است که همان برندهاا را با کیفیت پایین و قیمت کمتر ارائه می­کنند. در این مقاله دو بنگاه اصلی تولیدکننده در نظر گرفته شده است، یک بنگاه تولیدکننده اصلی بوده و هر دو نوع برند(هم کیفیت بالا و هم کیفیت پایین) را تولید می­کند و بنگاه دیگر فقط تولیدکننده برند با کیفیت پایین است. سپس بازی بین این دو بنگاه طراحی شده و به بررسی پیامدهای حاصل از این بازی اشاره شده و استراتژی­هایی برای تولیدکنندگان برند با کیفیت بالا و پایین در زمینه قیمت ارائه شده است. نتایج حاکی از رابطه مستقیم بین قیمت برند با کیفیت پایین و کیفیت برند با کیفیت بالا است. و همچنین رابطه مستقیمی بین قیمت و کیفیت برند با کیفیت بالا وجود دارد. از طرف دیگر رابطه بین کیفیت برند تولیدی کیفیت پایین و هزینه­های تولید برندکیفیت بالا، معکوس است. همچنین رابطه بین برند تولیدی با کیفیت پایین و عدم مطلوبیت ناشی از خرید کالای کیفیت پایین ( ) معکوس است. از مهمترین نتایج بدست آمده در این تحقیق می­توان گفت اثرات رفاهی تولیدکننده برند با کیفیت بالا در صورت ورود به بازار برندهای با کیفیت پایین افزایش می­یابد.

کلیدواژه‌ها

شای، اوز (1393). سازمان صنعتی: نظریه وکاربردها (کیومرث شهبازی). تهران: مرکز نشر دانشگاهی (1995).
نظری، محسن؛ عابدی، ابوالفضل و حامد خراسانی طرقی (1393)، عوامل تعیین کننده قصد خرید برند­های تقلبی لوکس (مطالعه موردی شهر تهران)، فصلنامه مدیریت برند، شماره 2، صص61-48.
Auer R., Chaney T. and P. Saure (2012). Quality Pricing-to-Market, Seminar Participants at the ASSA Annual Meeting 2008, Austrian National Bank, the Bank of Spain.
Baumann S. and M. Klymak (2017). It’s Good to be Bad: A Model of Low Quality Dominance in a Full Information Consumer Search Market. Royal Economic Society.
Brito D., Tselekounis M. and H. Vasconcelos (2019). Input Price Discrimination in the Presence of Downstream Vertical Differentiation, Economics Letters, Volume 184.
Calmette M.F., Kilkenny M., Loustalan C., Pechoux I. and C. Bernard (2016), A Model of International Trade with Vertical Differentiation and Stackelberg leadership. working paper. No 16, p.708.
Gabszewicz J.J. and J.F. thisse (1979). “Price Competition and Income Disparities”, Journal of economic theory, No. 20, pp. 340-359.
Jansen M. and de Faria A.L. (2002), Product Labeling, Quality and International Trade, CEPR Discussion Paper No 3552.
Halim P., Swasto B., Hamid D. and M.R. Firdaus (2014), The Influence of Product Quality, Brand Image, and Quality of Service to Customer Trust and Implication on Customer Loyalty, European Journal of Business and Management, 29(6), pp. 159-166.  
Kwong K.K., Yu W.Y.P., Leung J.W.K.  and K. Wang (2009). Attitude Toward Counterfeits and Ethnic Groups: Comparing Chinese and Western Consumers Purchasing Counterfeits. Journal of Euromarketing, 18(1), pp.157–168.
Maldonado C. and E.C. Hume (2005). “Attitudes Toward Counterfeit Products: An Ethical Perspective”. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 8(2), pp. 105-117.
Motta M., Thisse JF.  and A. Cabrales (1997), On the Persistence of Leadership or Leapfrogging in International Trade, International Economic Review, 38(4), pp. 809-824.
Swindells Norman (995), "Managing the Quality of Information Products", Managing  Information. pp 35-37.
Wilcox K., Kim H.M.  and S. Sen (2009). Why Do Consumers Buy CounterfeitLuxury Brands? Journal of Marketing Research, 46(2), pp.247–259.
Yu Y., Dong Y. and X. Guo (2018), Pricing for Sales and Per-use Rental Services with Vertical Differentiation, European Journal of Operational Research, Volume 270, Issue 2, pp.586-598.