مریم خلیلی اصل؛ سعید راسخی؛ سمیه شاه حسینی
چکیده
از دیدگاه کروگمن، تنوع محصول نقش اصلی را در مدل های تجارت و رشد ایفا میکند. این پژوهش با استفاده از روش فینسترا (1994) و برودا و وایناشتاین (2006) منافع رفاهی تنوع کالایی واردات را برای کشور ایران در بازه زمانی 1393 تا 1397 مورد بررسی قرار میدهد. میزان تنوع محصول با استفاده از دادههای واردات سطح محصول بر حسب طبقهبندی کد دورقمی سیستم ...
بیشتر
از دیدگاه کروگمن، تنوع محصول نقش اصلی را در مدل های تجارت و رشد ایفا میکند. این پژوهش با استفاده از روش فینسترا (1994) و برودا و وایناشتاین (2006) منافع رفاهی تنوع کالایی واردات را برای کشور ایران در بازه زمانی 1393 تا 1397 مورد بررسی قرار میدهد. میزان تنوع محصول با استفاده از دادههای واردات سطح محصول بر حسب طبقهبندی کد دورقمی سیستم هماهنگ شده (HS)، اندازهگیری میشود. نتایج تجربی نشان میدهد که افزایش (کاهش) تنوع کالایی واردات منجر به افزایش (کاهش) رفاه مصرفکنندگان میشود. با اجرای تحریم های گسترده وکاهش تنوع کالایی واردات کشور ایران در سال های 1393 و 1394 منافع حاصل از تنوع کالایی واردات کاهش می یابد. در سال های 1395 و 1396 با اجرای برجام و رفع تحریم های مؤثر، تنوع کالایی واردات کشور ایران و درنتیجه منافع حاصل از این تنوع افزایش می یابد. در سال 1397 با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و شروع دور جدید تحریم ها علیه کشور ایران، منافع حاصل از تنوع کالایی واردات کاهش می یابد و در نتیجه از رفاه مصرفکنندگان کاسته می شود. منافع مثبت در سال 1396 مؤید آن است که در فاصله سال های 1395 تا 1396 به دلیل ایجاد تنوع در محصولات وارداتی، رفاه مصرف کنندگان معادل 1/0 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرده است.
فرناز فروتن؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
این مقاله اثرات تنظیم قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی ...
بیشتر
این مقاله اثرات تنظیم قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی که قیمت یکی از این دو گروه افزایش یابد و نیز اگر این افزایش قیمت با جبران مصرف کننده همراه شود، انتظار می رود که تقاضا برای گروه دیگر کالایی افزایش یابد. به علاوه دو گروه کالایی انرژی خانگی و سوختهای حمل و نقل برای همه کوانتایلهای مصرفی به صورت کالای لوکس ظاهر شدهاند. همچنین بیشترین درصد کاهش مصرف در اثر افزایش یک درصدی قیمت سوخت پس از جبران مصرفکننده، مربوط به کوانتایل 1 یعنی کم مصرفترین خانوارها بوده و کمترین آن مربوط به کوانتایل 8 یعنی کوانتایل پرمصرف میباشد. لیکن کمترین درصد کاهش مصرف انرژی خانگی در اثر افزایش یک درصدی قیمت آن پس از جبران مصرفکننده، در کوانتایل کم مصرف 2 و بیشترین آن در کوانتایل پرمصرف 7 اتفاق افتاده است.
مهرزاد ابراهیمی؛ فاطمه پنداشته
چکیده
موضوع رقابت در صنعت بانکداری در راستای اصلاح ساختار یکی از سیاستهای عمومی نظام بانکی در دهههای اخیر میباشد. این مطالعه با هدف تعیین ساختار بازار و شرایط رقابتی در سیستم بانکی ایران و شناسایی الگوی مناسب سیستم بانکی در راستای بهبود رقابت انجام شده است. پس از بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه در داخل و خارج کشور، با توجه به میزان ...
بیشتر
موضوع رقابت در صنعت بانکداری در راستای اصلاح ساختار یکی از سیاستهای عمومی نظام بانکی در دهههای اخیر میباشد. این مطالعه با هدف تعیین ساختار بازار و شرایط رقابتی در سیستم بانکی ایران و شناسایی الگوی مناسب سیستم بانکی در راستای بهبود رقابت انجام شده است. پس از بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه در داخل و خارج کشور، با توجه به میزان دسترسی به اطلاعات، از هر دو روش ساختاری و غیر ساختاری به منظور برآورد وضعیت رقابت در سیستم بانکی ایران استفاده میشود. از شاخص هرفیندال-هریشمن بعنوان روش ساختاری و از روش غیر ساختاری مدل پانزار-رز با استفاده از دادههای ترکیبی 10 بانک کشور طی سالهای 1381-1395، وضعیت فضای رقابتی سیستم بانکی تخمین زده شد. نتایج حاکی از وجود وضعیت رقابت انحصاری در سیستم بانکی ایران است. سپس به منظور ارزیابی بهتر فضای رقابتی سیستم مالی و تعیین مهمترین متغیرهای موثر بر این فضا، با استفاده از تحلیل حساسیت الگو نسبت به هر یک از متغیرها، این نتیجه به دست آمد که افزایش نرخ سود، افزایش هزینه پرسنلی و کاهش تعداد پرسنل، کاهش هزینه هر واحد سرمایه فیزیکی، افزایش داراییهای ریسکی و تسهیلات پرداختی، افزایش دارایی کل، کاهش سرمایه و کاهش تعداد شعب در بهبود فضای رقابتی اثرگذار است ضمن اینکه حساسیت الگو نسبت به هزینه پرسنلی و سرمایه فیزیکی کمتر از سایر متغیرها میباشد
محسن پورعبادالهان کویچ؛ حسین پناهی؛ لیلا جوادزاده
چکیده
تجارت خارجی از دیرباز ابزاری برای دستیابی به محصولات با کمترین هزینه ممکن بوده و در راستای اهداف رفاهی حکومتها قرار داشته است. در این میان، تحریمها به دلیل ایجاد انحراف در روند طبیعی مبادلات اقتصادی بینالمللی، کشور تحت تحریم را از منافع تجارت خارجی محروم میسازند. ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره تحت تحریمهای ...
بیشتر
تجارت خارجی از دیرباز ابزاری برای دستیابی به محصولات با کمترین هزینه ممکن بوده و در راستای اهداف رفاهی حکومتها قرار داشته است. در این میان، تحریمها به دلیل ایجاد انحراف در روند طبیعی مبادلات اقتصادی بینالمللی، کشور تحت تحریم را از منافع تجارت خارجی محروم میسازند. ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره تحت تحریمهای مختلف قرار داشته است. بخش صنعت کشور یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است که صادرات آن، سهم عمدهای از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص میدهد. این بخش خود متشکل از زیربخشهای مختلفی است که بررسی میزان اثرپذیری صادرات هر یک از آنها از تحریمها، به منظور برنامهریزی در جهت مقاومسازی اقتصاد کشور ضروری به نظر میرسد. برای همین منظور، مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه تأثیر تحریمهای مختلف بر صادرات کالاهای صنعتی ایران در 22 زیربخش صنعتی (در سطح کدهای دو رقمی ISIC) طی دوره زمانی 1394- 1379 میپردازد. نتایج حاصله نشان میدهد که هر یک از زیربخشهای مختلف صنعتی به میزانهای متفاوتی از تحریمهای مختلف متاثر شدهاند و در خصوص برخی از زیربخشهای صنعتی نیز، تاثیر تحریمها معنیدار نبوده است.
میرعبداله حسینی؛ منوچهر شاهمرادیفرد؛ رامین رادفرد
چکیده
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی ...
بیشتر
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی از جمله تمرکز، صرفههای مقیاس، ورود بنگاهها و تفاوت کالا وجود دارد. اما، در این رابطه تمرکز جغرافیایی به عنوان یکی از مولفههای ساختار بازار، نشانگر توزیع قدرت بازاری میباشد. هدف پژوهش، اندازهگیری تغییرات ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذای جهان و تحلیل عوامل موجد آن در کشورهای تولیدکننده اصلی با استفاده از شاخصهای هرفیندال- هیرشمن (HHI) و الیسون-گلیسر (EGI) برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع کارخانهای (بر حسب طبقه بندی دو رقمی صنایع کارخانه ای) جهان تمرکز جغرافیایی به شدت بالایی دارند، این در حالی است که صنعت مواد غذایی با میزان تمرکز جغرافیایی 0.0088- و 0.099- به ترتیب در دو سال 2005 و 2013 دارای بالاترین پراکندگی جغرافیایی و کمترین میزان تمرکز جغرافیایی است. مولفه اصلی کلیدی، مزیتها و امتیازهای طبیعی موجود در مناطق، دسترسی به مواد اولیه، هزینه حملو نقل، و همچنین، آثار سرریزها و اثرات داخلی و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار در بین واحدهای تولیدی صنایع از مهمترین دلایل تعیینکننده و موجد تمرکز جغرافیایی در صنایع غذایی در مقیاس ملی و جهانی محسوب میشوند.
مهدی قائمی اصل؛ سجاد رجبی
چکیده
در این پژوهش با مبنا قرار دادن آخرین جدول داده-ستانده رسمی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران سال 1390 و با استفاده از روش ISM که قابلیت محاسبه شدت اثرات مستقیم و اثرات غیرمستقیم را تا آخرین حلقه دارد، تعامل بخشهای صنعت تحلیل شده و سپس از ماتریس اثرات کل ISM جهت ارائه بهترین نتایج استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بالاترین تعامل را ...
بیشتر
در این پژوهش با مبنا قرار دادن آخرین جدول داده-ستانده رسمی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران سال 1390 و با استفاده از روش ISM که قابلیت محاسبه شدت اثرات مستقیم و اثرات غیرمستقیم را تا آخرین حلقه دارد، تعامل بخشهای صنعت تحلیل شده و سپس از ماتریس اثرات کل ISM جهت ارائه بهترین نتایج استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بالاترین تعامل را بهترتیب بخشهای «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر»، «ساخت کک، فرآوردههای حاصل از تصفیه نفت و سوختهای هستهای» و «ساخت فلزات اساسی» دارا هستند. بالاترین اثرگذاری خالص نیز بهترتیب در بخشهای «ساخت کک، فرآوردههای حاصل از تصفیه نفت و سوختهای هستهای»، «ساخت فلزات اساسی» و «ساخت چوب و محصولات چوبی» مشاهده میشود. در مرحله بعد، از ماتریس اثرات کل، به عنوان دادههای مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است تا با آنالیز آنها نمودار تحلیل میکمک استخراج شود. نتایج نمودار تحلیل میکمک بیانگر آن است که 8 بخش از صنعت خودمختار، یک بخش وابسته، 11 بخش پیوندی و دو بخش مستقل هستند..