محسن پورعبادالهان کویچ؛ فیروز فلاحی؛ حسین ابراهیمی
چکیده
در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت بانکداری ایران با استفاده از دو ابزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1396-1387 مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای این منظور، از شاخصهای نسبت تمرکز k بنگاه، هرفیندال- هیرشمن، هانا–کی، هال- تیدمن، تمرکز صنعتی جامع و انتروپی برای اندازهگیری تمرکز، و از آماره پانزار-راس برای ارزیابی رقابت استفاده میشود. ...
بیشتر
در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت بانکداری ایران با استفاده از دو ابزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1396-1387 مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای این منظور، از شاخصهای نسبت تمرکز k بنگاه، هرفیندال- هیرشمن، هانا–کی، هال- تیدمن، تمرکز صنعتی جامع و انتروپی برای اندازهگیری تمرکز، و از آماره پانزار-راس برای ارزیابی رقابت استفاده میشود. شاخصهای مختلف تمرکز محاسبه شده بر اساس کل داراییها، کل تسهیلات اعطایی و کل سپردههای 19 بانک مورد بررسی، یک روند تقریباً کاهشی داشتهاند که دال بر حرکت هر چه بیشتر صنعت بانکداری ایران به سمت شرایط رقابتی میباشد. این در حالی است که آماره پانزار- راس برآورد شده به عنوان شاخص رقابت، دارای روند نوسانی طی دوره مورد بررسی بوده و حاکی از وجود وضعیت رقابت انحصاری در صنعت بانکداری ایران بوده است. همبستگی مثبت و قوی بین شاخصهای مختلف تمرکز، به همراه همبستگی منفی و ضعیف میان شاخصهای مختلف تمرکز و آماره پانزار-راس، در کنار نقصانهای رویکرد ساختاری سنجش رقابت نشان میدهند که استفاده از رویکرد غیرساختاری، همچون آماره پانزار-راس، به منظور ارزیابی ساختار بازار صنعت بانکداری ایران ترجیح دارد.
سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع در ساختار انحصار چند جانبه فعالیت میکنند. علاوه بر این نتایج محاسبه مارکآپ نشان داد که در تمامی صنایع ایران P>MC بوده و در 14 درصد صنایع این نسبت اندک و در 86 درصد این نسبت به شدت بالاست. در مجموع یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که وجه غالب در بازار های صنعتی ایران ساختار انحصاری است و درصد بالایی از بازار هادر دست تعداد محدودی از فعالان متمرکز است.
محمد صیادی؛ سیاب ممی پور؛ مریم چراغی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نحوه تأثیر عوامل قیمتی، راندمان و درآمدی مؤثر بر شدت انرژی نیروگاههای حرارتی تولید برق در کشور است. برای این منظور اثر راندمان (کارایی) نیروگاهها، درآمد حاصل از فروش برق نیروگاهها و قیمت سوختهای مصرفی بر روی شدت انرژی نیروگاههای حرارتی در دوره زمانی 1397-1365 با استفاده از روش خود توضیح برداری ساختاری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نحوه تأثیر عوامل قیمتی، راندمان و درآمدی مؤثر بر شدت انرژی نیروگاههای حرارتی تولید برق در کشور است. برای این منظور اثر راندمان (کارایی) نیروگاهها، درآمد حاصل از فروش برق نیروگاهها و قیمت سوختهای مصرفی بر روی شدت انرژی نیروگاههای حرارتی در دوره زمانی 1397-1365 با استفاده از روش خود توضیح برداری ساختاری (SVAR) و رویکرد بلانچارد- کوآ مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اساس توابع ضربه- واکنش نشان میدهد، واکنش متغیر شدت انرژی نیروگاهها به یک تکانه افزایشی به اندازه انحراف معیار وارد بر راندمان، منفی است. این یافته، انتظار تئوریکی اثر کاهنده راندمان بر شدت انرژی را برآورده میکند. همچنین، به دنبال یک تکانه دائمی وارد شده بر درآمد نیروگاهها، شدت انرژی در نیروگاهها کاهش مییابد. این یافته از این منظر که در بلندمدت با افزایش درآمد بنگاه، تمایل برای بهبود فناوری مورد استفاده افزایش یافته و تقاضا برای انرژی کاهش مییابد، مطابق انتظارات تئوریکی است. علاوه بر این، به دنبال یک تکانه وارد شده به قیمت انرژی (سوخت نیروگاهها)، واکنش متغیر شدت انرژی در نیروگاهها کاهشی است که این یافته با انتظار تئوریکی مبتنی بر اینکه با افزایش قیمت انرژی، انگیزهای وجود دارد که دارندگان سرمایههای انرژی بر به افزایش کارایی و کاهش شدت انرژی متمایل شوند منطبق است. بر اساس یافتههای تحقیق، بهبود راندمان نیروگاهها از طریق تبدیل نیروگاههای گازی به چرخه ترکیبی، استفاده از فناوریهای جدید و واقعی کردن قیمت سوخت توصیه میشود.
جواد رضائی؛ فتح اله تاری؛ تیمور محمدی؛ سمیه شاه حسینی
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر تسهیل تجاری بر تجارت دوجانبه کشورهای درحال توسعه است. تسهیل تجاری از طریق بهبود جریان تجارت با سرعت بخشیدن به فرایندهای اظهار و ترخیص کالاها، جاذبههای سرمایه گذاری در کشورها را افزایش میدهد و به کاهش هزینههای تبادلات تجاری و بهبود رقابت پذیری کمک میکند. به منظور کمی کردن تاثیر تسهیل تجاری بر ...
بیشتر
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر تسهیل تجاری بر تجارت دوجانبه کشورهای درحال توسعه است. تسهیل تجاری از طریق بهبود جریان تجارت با سرعت بخشیدن به فرایندهای اظهار و ترخیص کالاها، جاذبههای سرمایه گذاری در کشورها را افزایش میدهد و به کاهش هزینههای تبادلات تجاری و بهبود رقابت پذیری کمک میکند. به منظور کمی کردن تاثیر تسهیل تجاری بر تجارت دوجانبه در این مقاله از شاخص تجارت فرامرزی کشورها استفاده شده است. همچنین از یک الگو با دادههای پنل استفاده شد که تسهیل تجاری در کنار سایر متغیرهای مهم مانند تولید ناخالص داخلی، جمعیت، مرز مشترک، زبان مشترک و فاصله میان کشورها برای سالهای 2006 تا 2018 و برای 21749 رابطه دوجانبه میان کشورهای درحال توسعه و به روش حداقل مربعات وزنی در قالب دادههای پنل برآورد شد.نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که تسهیل تجاری اگر توسط هر دو کشورانجام شود، اثرات مثبت زیادی بر تجارت دوجانبه کالاهای صنعتی دارد. نتایج نشان داد که گرایش به تجارت دوجانبه در میان کشورهای درحال توسعه با کشورهایی که تولید ناخالص داخلی بالاتر دارند، بیشتر است. نتایج نشان داد که بیش از آنکه زبان مشترک در تجارت دوجانبه اهمیت داشته باشد، داشتن مرز مشترک اهمیت دارد و از سوی دیگر، تجارت میان کشورهایی که فاصله جغرافیایی بالاتری از هم دارند، کمتر است. از این رو، میتوان گفت که سیاست تجاری تمرکز بر کشورهای همسایه نسبت به کشورهای دورتر برای توسعه تجارت خارجی کشورهای درحال توسعه، ارجحیت بالاتری دارد.
نغمه هنرور؛ همایون رنجبر؛ سارا قبادی
چکیده
رقابت پذیری بازار کالا یکی از ارکان شاخص رقابت پذیری جهانی است . هدف این مطالعه بررسی رابطه علیت بین کارایی بازار کالا و متغیرهای کامیابی اقتصادی(رشد اقتصادی و بیکاری) است. برای این منظوراز از الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی (PVECM) و آزمون والد بهره گرفته شد. یافته های این تحقیق حهت علیت بلند مدت از نرخ رشد اقتصادی، ...
بیشتر
رقابت پذیری بازار کالا یکی از ارکان شاخص رقابت پذیری جهانی است . هدف این مطالعه بررسی رابطه علیت بین کارایی بازار کالا و متغیرهای کامیابی اقتصادی(رشد اقتصادی و بیکاری) است. برای این منظوراز از الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی (PVECM) و آزمون والد بهره گرفته شد. یافته های این تحقیق حهت علیت بلند مدت از نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، تکنولوژی، تجارت و سرمایه گذاری به کارایی بازار کالا را تایید کردند . علاوه براین جهت علیت بلند مدت از سمت متغیر هایی همچون نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، کارایی بازار کالا، تکنولوژی و تجارت به سمت سرمایه گذاری تایید شد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که به استثنای کارایی بازار کالا و سرمایه گذاری، سایر متغیرها مثل رشد اقتصادی، بیکاری، تکنولوژی و تجارت در جهت تعدیل خطای کوتاه مدت به سمت تعادل بلند مدت موثر نمی باشند. به عبارت دیگر، فقط برای کارایی بازار کالا و سرمایه گذاری ، ضریب جز تصحیح خطا از لحاظ آماری منفی و معنادار بودند. سرمایه گذاری موثرترین متغیر بر کارایی بازار کالا و کامیابی اقتصادی تشخیص داده شد.سرمایه گذاری می باشد.
محمد نبی شهیکی تاش؛ طلیعه ایزدپناه
چکیده
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز و تبلیغات در صنایع ایران با استفاده از داده های پانل با اثرات ثابت مورد آزمون قرار گرفت. نتایج دلالت بر وجود رابطه U معکوس بین تمرکز و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران داشت. علاوه بر این یافته های این تحقیق نشان داد که متغیرهای اندازه صنعت و حاشیه سود صنایع، بر شدت تبلیغات اثر معنی دار اما معکوس داشته اند. در طی دوره مورد بررسی، یشترین شدت تبلیغات مربوط به صنایع تولید "صابون و مواد پاک کننده و لوازم بهداشتی و نظافت و عطرها و لوازم آرایش" و صنعت تولید "وسایل نقلیه موتوری" و صنعت تولید "وسایل خانگی"، بود..