سکینه اوجی مهر؛ افشین منتخب؛ علی حسین صمدی
چکیده
تجزیه و تحلیل سریهای زمانی بازارهای مالی از جمله مباحث مهم مالی است که برای سرمایه گذاران و سیاستگذاران، بسیار حائز اهمیت است. بخصوص بررسی فرضیه بازار کارا از این نظر، قابل توجه است. برای بررسی فرضیه کارایی از نوع ضعیف در چارچوب فرضیه گام تصادفی، در بیشتر موارد از روشهایی مانند تحلیل بازده با مقیاس مجدد (R/S) استفاده شده است. ...
بیشتر
تجزیه و تحلیل سریهای زمانی بازارهای مالی از جمله مباحث مهم مالی است که برای سرمایه گذاران و سیاستگذاران، بسیار حائز اهمیت است. بخصوص بررسی فرضیه بازار کارا از این نظر، قابل توجه است. برای بررسی فرضیه کارایی از نوع ضعیف در چارچوب فرضیه گام تصادفی، در بیشتر موارد از روشهایی مانند تحلیل بازده با مقیاس مجدد (R/S) استفاده شده است. این در حالی است که سریهای زمانی مالی، سریهای پیچیدهای هستند و تحلیل آنها نیز نیاز به ابزارهای مناسب دارد. لذا در پژوهش حاضر از تحلیل نوسانات روندزدایی شده چند فرکتالی برای رتبه بندی کارایی بازار در صنایع مختلف بازار بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. بدین منظور از دادههای روزانه ده صنعتی که بیشترین ارزش بازار سهام را دارند، طی فروردین 1387 تا آذرماه 1399 استفاده شده است. برای هر یک از این صنایع، نمای هرست تعمیم یافته، نمای تکینگی و طیف تکینگی محاسبه شده است. سپس با استفاده از معیارهای مختلف کارایی بازار مبتنی بر تحلیل نوسانات روندزدایی شده چندفرکتالی ( پهنای طیف تکینگی)، صنایع مورد مطالعه، رتبه بندی شدهاند. نتایج حاصل از محاسبه ناکارایی صنایع نشان میدهد که شرکتهای چند رشتهای صنعتی و فلزات اساسی، کمترین ناکارایی و فرآوردههای نفتی وکانه های فلزی به ترتیب، ناکاراترین صنایع هستند. علاوه بر این، معیار نمای هرست استاندارد نشان میدهد که همه صنایع مورد بررسی نسبت به بازار سهام سایر کشورهای اسلامی، ناکاراتر هستند.
ابوالفضل شاه آبادی؛ بهناز خوش طینت؛ علی رستمی چگنی
چکیده
ورود به بازار جهانی تجهیزات پزشکی مستلزم آن است که محصول صادراتی از کیفیت مناسب برخوردار و مطابق با استاندارد های جهانی باشد تا امکان رقابت در بازار جهانی برای تولید کننده فراهم آید. هدف محوری این مقاله ارزیابی تاثیر توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. برای این منظور ...
بیشتر
ورود به بازار جهانی تجهیزات پزشکی مستلزم آن است که محصول صادراتی از کیفیت مناسب برخوردار و مطابق با استاندارد های جهانی باشد تا امکان رقابت در بازار جهانی برای تولید کننده فراهم آید. هدف محوری این مقاله ارزیابی تاثیر توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. برای این منظور ضمن استفاده ازداده های دروه زمانی 2019-2014 ، از رویکر داده های تابلویی برای ارزیابی تاثیر عوامل مختلف از جمله توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی استفاده شد. در این تحقیق عناصری همچون کسب وکارهای نوپا و فرصت گرا؛ جذب فناوری؛ سرمایه انسانی و رقابت به عنوان شاخص های توانایی کارآفرینانه در نظر گرفته شد. نتایج، موید آن بود که شاخص های فوق بر صادرات تجهیزات پزشکی در هر دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته اثر مثبت دارند. برا ین اساس به مسئولین اقتصادی و مدیران بنگاه ها پیشنهاد می شود برای حضور در بازار جهانی تجهیزات پزشکی در جهت تقویت توانایی های کار آفرینانهِ شرکت ها به شیوه های مختلف همچون تشویق و انواع معافیت ها اهتمام داشته باشند.
محمدرضا حاجیان؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
هدف این مقاله ارزیابی شدت یادگیری در صنعت بانکداری ایران طی دوره 1380 تا 1395 است. در طی دوره مورد بررسی صنعت بانکداری ایران مشتمل بر 10 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی بود. به منظور ارزیابی میزان تحقق یادگیری در صنعت بانکداری ایران از یک تابع هزینه کاب داگلاس استفاده شد. در این تابع، وام و تسهیلات به عنوان ستاده و همچنین ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزیابی شدت یادگیری در صنعت بانکداری ایران طی دوره 1380 تا 1395 است. در طی دوره مورد بررسی صنعت بانکداری ایران مشتمل بر 10 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی بود. به منظور ارزیابی میزان تحقق یادگیری در صنعت بانکداری ایران از یک تابع هزینه کاب داگلاس استفاده شد. در این تابع، وام و تسهیلات به عنوان ستاده و همچنین نیروی کار ، سرمایه و سپردههای بانکی به عنوان نهاده در نظر گرفته شدند. پس از اعمال تعدیلاتی بر تابع هزینه ، این تابع به منحنی یادگیری تبدیل شد و سپس منحنی یادگیری تخمین زده شد. در منحنی یاد گیری از مقدار تجمعی وام و تسهیلات به عنوان شاخص تجربه استفاده شد. نتایج دلالت بران دارد که شیب منحنی یادگیری مطابق انتظارات منفی است که به مثابه آن است که در صنعت بانکداری ایران در دوره مورد بررسی یادگیری محقق شده است اما شدت آن کم می باشد. علاوه بر این، نتایج دلالت بر وجود بازده ثابت به مقیاس در صنعت بانکداری ایران دارد.
علیرضا تمیزی
چکیده
حضور در تجارت جهانی یک از دغدغه های هر کشور می باشد زیرا از این طریق امکان رشد و توسعه اقتصادی فراهم می اید. صادرات محصولات پایشگاهی می تواند اثر مثبتی بر فرایند رشد و توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. براین اساس ارزیابی میزان برخورداری از مزیت نسبی در تولید محصولات پالایشگاهی ضروری است. هدف این مقاله اندازه گیری میزان ...
بیشتر
حضور در تجارت جهانی یک از دغدغه های هر کشور می باشد زیرا از این طریق امکان رشد و توسعه اقتصادی فراهم می اید. صادرات محصولات پایشگاهی می تواند اثر مثبتی بر فرایند رشد و توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. براین اساس ارزیابی میزان برخورداری از مزیت نسبی در تولید محصولات پالایشگاهی ضروری است. هدف این مقاله اندازه گیری میزان "رقابت پذیری قیمتی" پالایشگاه تبریز در عرصه تجارت جهانی محصولات پالایشگاهی است. برای این منظور از شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) بهمراه کشش پذیری این شاخص نسبت به تغییرات قیمت جهانی استفاده شد.با توجه به داده های سال 1396 هجری شمسی مشخص گردید که این شرکت ضمن اینکه از مزیت نسبی در محصولات نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع، قیر، سلاپس وکس، اتان، نفتا، وکیوم باتوم، لوبکات، حلال 402 و سوخت جت برخوردار است اما فاقد مزیت نسبی در تولید و صادرات بوتان، گوگرد است. نتایج همچنین نشان داد که با در نظر گرفتن قیمت واقعی نرخ ارز، شاخص DRC برای محصولات صادراتی این شرکت مشتمل بر نفت گاز و نفت کوره با کشش است اما نسبت به کاهش قیمتهای جهانی بنزین بی کشش است. بر اساس نتایج بدست آمده، پیشنهاد می-شود با توجه به عدم مزیت گوگرد و بوتان، این محصولات از فرایند تولید حذف و جهت سودهی بیشتر به سمت توسعه نسل جدید پالایشگاهی( پترو پالایشگاه) برنامه ریزی گردد.
گل جمال نظری قوجق؛ سعید راسخی
چکیده
هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی رابطهی غیرخطی انواع تجارت درونصنعت و نرخ تورم با استفاده از رگرسیون انتقال ملایم داده های تابلویی برای کشورهای درحال توسعه منتخب طی دورهی زمانی 2001-2016 میلادی میباشد. در چارچوب نظریههای جدید تجارت، رابطهی تجارت درونصنعت و نرخ تورم قطعی و مشخص نمیباشد و به ساختار بازار، تمایز محصول ...
بیشتر
هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی رابطهی غیرخطی انواع تجارت درونصنعت و نرخ تورم با استفاده از رگرسیون انتقال ملایم داده های تابلویی برای کشورهای درحال توسعه منتخب طی دورهی زمانی 2001-2016 میلادی میباشد. در چارچوب نظریههای جدید تجارت، رابطهی تجارت درونصنعت و نرخ تورم قطعی و مشخص نمیباشد و به ساختار بازار، تمایز محصول و صرفههای ناشی از مقیاس و سایر عوامل از جمله آزادسازی تجاری، عبور نرخ ارز، اندازهی دولت و سرمایهی انسانی بستگی دارد. برای بررسی رابطه انواع تجارت درون صنعت و نرخ تورم، از دو مدل تجربی در چهار حالت بررسی شده است. بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که افزایش تجارت درونصنعت عمودی و افقی موجب کاهش تورم میشود که این یافته در راستای نتایج مطالعات کروگمن( 1981، 1979) می باشد. افزایش نرخ تورم نیز موجب کاهش تجارت درونصنعت عمودی و افقی میگردد. بر اساس نتایج بدست آمده به نظر می رسد ارتقای تجارت درونصنعت به ویژه از نوع افقی بتواند ضمن بهبود تجارت خارجی به کنترل تورم نیز کمک کند.
وحید بخردی نسب؛ فاطمه ژولانژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تنوعبخشی با ریسکورشکستگی میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران طی سالهای 1396-1385 است. حجم نمونه بر اساس روش حذف نظاممند بالغ بر 82 شرکت میباشد. راهبردهای تنوعبخشی محصولات بر تنوعبخشی مربوط، نامربوط، کل و رقابتی تقسیم شده است. همچنین ریسک ورشکستگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تنوعبخشی با ریسکورشکستگی میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران طی سالهای 1396-1385 است. حجم نمونه بر اساس روش حذف نظاممند بالغ بر 82 شرکت میباشد. راهبردهای تنوعبخشی محصولات بر تنوعبخشی مربوط، نامربوط، کل و رقابتی تقسیم شده است. همچنین ریسک ورشکستگی بر اساس شاخص Z برآورد شده است. روش اجرای پژوهش مبتنی بر رگرسیون چندمتغیره با الگوی دادههای ترکیبی به روش حداقل مربعات معمولی است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که با اتخاذ راهبردهای تنوعبخشی محصولات، واکنش شرکتها نسبت به ریسک ورشکستگی منفی است. به بیان دیگر شرکتها میتوانند در مواقعی که در شرایط بحرانی قرار دارند، از راهبردهای تنوعبخشی به عنوان سازوکاری جهت رهایی از شر ورشکستگی استفاده نمایند. با افزایش 1% راهبردهای تنوعبخشی به ترتیب ریسک ورشکستگی در راستای اتخاذ راهبرد تنوعبخشی مربوط 20/2%، راهبرد تنوعبخشی نامربوط 9/6%، راهبرد تنوعبخشی کل 2/4% و اتخاذ راهبرد تنوعبخشی رقابتی 15/0% کاهش مییابد.