محمدرضا حاجیان؛ حمیده بصیرت پور
چکیده
در این مقاله در صدد هستیم ﺗﺄثیر عناصر ساختاری همچون تمرکز، موانع ورود، تفاوت کالا و صرفههای مقیاس بر سودآوری و عملکرد صنعت بانکداری بررسی میشود. بدین منظور یک سیستم معادله همزمان مشتمل بر سه معادله رفتاری، عملکردی و ساختاری با استفاده از روش 3SLS تخمین زده شد. نتایج، حاکی از آن است که رابطه U معکوس بین تمرکز و تبلیغات برقرار است . ...
بیشتر
در این مقاله در صدد هستیم ﺗﺄثیر عناصر ساختاری همچون تمرکز، موانع ورود، تفاوت کالا و صرفههای مقیاس بر سودآوری و عملکرد صنعت بانکداری بررسی میشود. بدین منظور یک سیستم معادله همزمان مشتمل بر سه معادله رفتاری، عملکردی و ساختاری با استفاده از روش 3SLS تخمین زده شد. نتایج، حاکی از آن است که رابطه U معکوس بین تمرکز و تبلیغات برقرار است . به عبارت دیگر، در سطوح پایین تمرکز، شدّت تبلیغات کم شده و با افزایش تمرکز بر آن افزوده شده است. در نهایت، سطوح بالای تمرکز، مجدداً شدّت تبلیغات را کاهش میدهد. با در نظر گرفتن معادله ساختاری تخمین زده شده در مییابیم صرفههای مقیاس، ﺗﺄثیر مثبت و معنیداری بر اندازه تمرکز نظام بانکی ایران دارد. همچنین تبلیغات موجب افزایش تمرکز میشود. برخلاف انتظار، سودآوری بیشتر منجر به تمرکز بیشتر در صنعت بانکداری ایران نمیشود. یافتهها نشان میدهد که صرفههای مقیاس، تمایز کالا و موانع ورود اثر مثبت بر سودآوری نظام بانکی ایران داشته و برخلاف انتظارات نظری تمرکز بازار ﺗﺄثیر منفی بر سودآوری دارد.
علی فلاحتی؛ محمدنبی شهیکی تاش؛ الهام رضائی؛ عبدالرضا کرانی
چکیده
این مقاله در نظر دارد با استفاده از مبانی نظری که از فرایند بهینهسازی اقتصاد خرد به دست آمده است، به تحلیل عوامل مؤثر بر سودآوری صنایع کارخانهای ایران با سطوح تکنولوژیکی مختلف (صنایع با تکنولوژی بالا و صنایع با تکنولوژی پایین) طی سالهای 1387-1375 بپردازد. از جمله این عوامل، سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه، شدّت تبلیغات، شدّت ...
بیشتر
این مقاله در نظر دارد با استفاده از مبانی نظری که از فرایند بهینهسازی اقتصاد خرد به دست آمده است، به تحلیل عوامل مؤثر بر سودآوری صنایع کارخانهای ایران با سطوح تکنولوژیکی مختلف (صنایع با تکنولوژی بالا و صنایع با تکنولوژی پایین) طی سالهای 1387-1375 بپردازد. از جمله این عوامل، سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه، شدّت تبلیغات، شدّت تمرکز و شدّت سرمایه فیزیکی و شدّت مانع ورود است. ثاثیر هر یک از این عوامل بر سودآوری صنایع در هر یک از سطوح تکنولوژیکی با استفاده از رویکرد دادههای پانلی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که کلیه این عوامل بر سودآوری صنایع با تکنولوژی بالا ﺗﺄثیر مثبت داشته است و در صنایع با تکنولوژی پایین به ترتیب ﺗﺄثیر منفی، بی معنی، منفی و مثبت داشته است. علت ﺗﺄثیرات منفی هزینههای تحقیقاتی و تبلیغاتی بر سود صنایع با تکنولوژی پایین را میتوان هزینه بر بودن و زمان بر بودن و همچنین واردات بی رویه کالاهای مشابه دانست. از طرفی، رفتار رقابتی این سطح از صنایع، منجر به ﺗﺄثیر عکس شدّت تمرکز بر سود شده است
سعید راسخی؛ زهرا شیدایی؛ سید پیمان اسدی
چکیده
در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال میکنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزدادههای کارگاههای ...
بیشتر
در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال میکنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزدادههای کارگاههای صنعتی ایران، میزان انتقال هزینه 114 صنعت کارخانهای در سطح تجمیع 4 رقم ISIC محاسبه و سپس، با بهکارگیری الگوی دادههای تابلویی، عوامل تعیین کننده انتقال هزینه این صنایع برآورد شده است. بر اساس نتایج این مقاله، نسبت تمرکز و صرفههای مقیاس اثر مثبت و معنیدار بر نرخ انتقال هزینه دارد. علاوه بر این مطالعه حاضر نشان میدهد بنگاههایی که دارای قدرت بازار بیشتر ولی بهرهوری پایینتری هستند در مقایسه با بنگاههای که دارای بهرهوری بالاتر و قدرت بازار پایینترند، توانایی انتقال هزینه بالاتری دارند. همچنین یافتههای این تحقیق، حاکی از اثر مثبت ولی غیرمعنیدار تعداد بنگاهها بر انتقال هزینه است. در مجموع، میزان انتقال هزینه به ساختار بازار بستگی دارد.
محمدعلی فیضپور؛ مرضیه شاکری حسینآباد
چکیده
ورود بنگاهها در اندازههایی غیر از حداقل اندازه کارا از واقعیتهای اقتصادی در حوزه عمل است. با وجود این، انتظار میرود تا بنگاهها برای بقای خود، با سرعتی معقول که میتوان آن را سرعت تعدیل نامید، خود را به حداقل اندازه کارا نزدیک نماید. اما این سؤال که بنگاهها سرعت تعدیل خود را بر مبنای چه معیاری تنظیم مینمایند، سؤالی ...
بیشتر
ورود بنگاهها در اندازههایی غیر از حداقل اندازه کارا از واقعیتهای اقتصادی در حوزه عمل است. با وجود این، انتظار میرود تا بنگاهها برای بقای خود، با سرعتی معقول که میتوان آن را سرعت تعدیل نامید، خود را به حداقل اندازه کارا نزدیک نماید. اما این سؤال که بنگاهها سرعت تعدیل خود را بر مبنای چه معیاری تنظیم مینمایند، سؤالی اساسی در اقتصاد صنعتی است، اگرچه بر اساس مبانی تئوریک، بنگاهها سرعت خود را بر مبنای میزان تولید تنظیم میکنند؛ در دنیای واقعی تعدیل خود را بر اساس اشتغال انجام میدهند. از اینرو، این مقاله میکوشد تا تعدیل در اندازه بنگاههای جدیدالورود صنایع تولیدی در دوره 1381-1375 را نشان دهد و سرعتشان را با معیارهای اشتغال و تولید ارزیابی نموده و معیار غالب را استخراج نماید. با استفاده از روش کومانور- ویلسون، شواهد موجود نشان داده است همواره بیش از 90درصد از بنگاهها با هر دو معیار اشتغال و تولید در اندازهای کمتر از حداقل اندازه کارا فعالیت نمودهاند. سرعت تعدیل، محاسبه شده با ضریب l نیز نشان داده است، بر خلاف انتظار، بنگاههایی با اندازه بهینه کمتر، سرعت تعدیل پایینتری دارند. این یافتهها از حیث سیاستگذاری، از یکسو لزوم آگاهیبخشی به بنگاههای جدیدالورود جهت اطلاع از اندازه بهینه و سرعت مناسب و در زمانی معقول را نشان داده و از سوی دیگر احتمال خروج بخش عمدهای از بنگاهها را با طی زمان گوشزد مینماید.
رضا یوسفی حاجی اباد
چکیده
هدف این مقاله، مطالعه تأثیررفتاروعملکرد برسطح رقابت در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است، برای این منظوراز (VAR) و دادههای سالهای 1389-1375 استفاده میشود. در مجموع نتایج حاکی از وجود رابطه معنیدار بین سطح تمرکز و سودآوری و تبلیغات به عنوان شاخصهای عملکردی و رفتاری در این صنعت بوده است. نتایج حاصل از بررسی ارتباط متقابل عناصر ساختاری، ...
بیشتر
هدف این مقاله، مطالعه تأثیررفتاروعملکرد برسطح رقابت در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است، برای این منظوراز (VAR) و دادههای سالهای 1389-1375 استفاده میشود. در مجموع نتایج حاکی از وجود رابطه معنیدار بین سطح تمرکز و سودآوری و تبلیغات به عنوان شاخصهای عملکردی و رفتاری در این صنعت بوده است. نتایج حاصل از بررسی ارتباط متقابل عناصر ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار با استفاده از توابع واکنش، در این صنعت نشان میدهد که در اثر یک واحد تکانه در سودآوری و تبلیغات، سطح تمرکز بازار افزایش مییابد، اگر چه از شدت آن طی زمان کاسته میشود. همچنین، نتایج تجزیه واریانس سطح تمرکز و رقابت در صنعت مورد بررسی حاکی از آن است که بیش از 50 درصد تغییرات سطح تمرکز بازار در این صنعت به علت تغییر عناصر ساختاری و رفتاری بنگاههای فعال در صنعت مورد بررسی بوده است.
جواد هراتی؛ حامد پرنده
چکیده
امروزه تبلیغات یکی از مهمترین ابزارها درجهت افزایش سود و تقاضای محصولات و نیز تدوین استراتژیهای بازاریابی محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی ﺗﺄثیر تبلیغات و قیمت بر میزان تقاضا و سود در صنعت نساجی و پوشاک ایران با استفاده از یک الگوی پانل است. برای این منظور، از دادههای سالانه 1386-1374 مربوط به 12 کد چهار رقمی در زیربخشهای ...
بیشتر
امروزه تبلیغات یکی از مهمترین ابزارها درجهت افزایش سود و تقاضای محصولات و نیز تدوین استراتژیهای بازاریابی محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی ﺗﺄثیر تبلیغات و قیمت بر میزان تقاضا و سود در صنعت نساجی و پوشاک ایران با استفاده از یک الگوی پانل است. برای این منظور، از دادههای سالانه 1386-1374 مربوط به 12 کد چهار رقمی در زیربخشهای صنعت منسوجات و پوشاک استفاده شده است. نتایج تخمین الگوی دورفمن- اشتاینر بیانگر ﺗﺄثیر مثبت و معنیدار هزینههای تبلیغات، درآمد و میزان تقاضای دوره قبل و ﺗﺄثیر منفی شاخص قیمت بر میزان تقاضای محصولات صنعت نساجی و پوشاک است. مقدار کشش قیمتی تقاضا بیانگر بیکشش بودن تقاضا و مقدار کشش درآمدی بیانگر ضروری بودن کالاهای صنعت نساجی و پوشاک در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی است. نتایج تخمین تابع سود چمبرلین بیانگر وجود ارتباط مثبت بین سود و هزینههای تبلیغات در صنعت مورد نظر است. بدین گونه که افزایش هزینههای تبلیغات، هرچند با نرخ ناچیز، موجب افزایش سودآوری در این صنعت میگردد. این نتیجه از نقطه نظر طراحی استراتژیهای بازاریابی و تدوین آمیزه بازاریابی برای بنگاههای فعال در این صنعت اهمیت دارد.