با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران

2 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران

چکیده

در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال می‌کنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانه‌ای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزداده‌های کارگاه‌های صنعتی ایران، میزان انتقال هزینه 114 صنعت کارخانه‌ای در سطح تجمیع 4 رقم ISIC محاسبه و سپس، با به‌کارگیری الگوی داده‌های تابلویی، عوامل تعیین کننده انتقال هزینه این صنایع برآورد شده است.
بر اساس نتایج این مقاله، نسبت تمرکز و صرفه‌های مقیاس اثر مثبت و معنی‌دار بر نرخ انتقال هزینه دارد. علاوه بر این مطالعه حاضر نشان می‌دهد بنگاه‌هایی که دارای قدرت بازار بیشتر ولی بهره‌وری پایین‌تری هستند در مقایسه با بنگاه‌های که دارای بهره‌وری بالاتر و قدرت بازار پایین‌ترند، توانایی انتقال هزینه بالاتری دارند. همچنین یافته‌های این تحقیق، حاکی از اثر مثبت ولی غیرمعنی‌دار تعداد بنگاه‌ها بر انتقال هزینه است. در مجموع، میزان انتقال هزینه به ساختار بازار بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها

پورپرتوی، میرطاهر؛ دانش جعفری، داود و اسداله جلال آبادی (1386). "مقایسه تطبیقی انحصار و تمرکز در برخی صنایع کشور". پژوهشنامه اقتصادی، شماره 4، صص154-129.
شهیکی تاش، محمدنبی و علی نوروزی (1393). "بررسی ساختار بازار صنایع کارخانه‌ای ایران بر اساس مدل‌های ساختاری و غیرساختاری". فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، شماره 11، صص79-49.
شهیکی تاش، محمدنبی؛ خدادادکاشی، فرهاد و عبدالرضا کرانی (1392). "بررسی عوامل مؤثر بر شدّت مانع ورود در صنایع کارخانه‌ای ایران". فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، شماره 49، صص 100-75.
صدرایی جواهری، احمد و مجتبی منوچهری (1391). "پویایی تمرکز صنعتی در صنایع کارخانه‌ای ایران". فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، شماره 63، صص132-105.
 
Atkeson, A. and A. Burstein (2008). “Pricing-to-Market, Trade Costs, and International Relative Prices”. American Economic Review, 98(5), pp. 1998–2031.
Auer, R. and T. Ch. (2008). “Cost Pass through in a Competitive Model of Pricing-to-Market”. Swiss National Bank, Working Paper.
Auer, R., & Schoenle, R. (2012). “Market Structure and Exchange-Rate Pass-Through”. Swiss National Bank, Working Paper.
Baldwin, R. and J. Harrigan (2007). “Zeros, Quality and Space: Trade Theory and Trade Evidence”. Mimeo, University of Virginia.
Barro, R. (1976). “Rational Expectations and the Role of Monetary Policy”. J. Monet. Econ., No. 2, pp. 1–32.
Benabou, R. and R. Gertner (1993). “Search With Learning from Prices: Does Increased Inflationary Uncertainty Lead to Higher Markups?”. Rev. Econ. Stud. No. 60, pp. 69–94.
Berman, N.; Martin, P. and T. Mayer (2011). “How do Different Exporters React to Exchange Rate Changes? Theory and Empirics”. Quarterly Journal of Economics, 127(1), pp. 4437–4493.
Bernard, A. B.; Bradford, J. and P.K. Schott (2006). “Transfer Pricing by U.S.-based Multinational Firms”. NBER Working Paper Series, W.12493.
Bernhofen, D. M. and P. Xu (2000). "Exchange Rates and Market Power: Evidence from the Petrochemical Industry". Journal of International Economics, 52, 283–297.
Bulow, I. J. and P. Pfleiderer (1983). “A Note on the Effects of Cost Changes on Prices”. Journal of Political Economy, No. 91, pp. 181-185.
Cotterill, R. W. and K. Donghun (2006). “Cost Pass-Through in Differentiated Product Markets: The Case of U.S”. Processed Cheese. J. Ind. Econ, No. 55, pp. 32–48.
Cotterill, R. and T. Dhar (1999). “Cost Pass-Through in the Case of Sequential Oligopoly”. Food Marketing Policy Center, University of Connecticut.
Delipalla, S. and M. Keen (1992). “The Comparison between Ad Valorem and Specific Taxation under Imperfect Competition”. Journal of Public Economics, No. 49, pp. 351-367.
Gervais, A. (2009). “Product Quality and Firm Heterogeneity in International Trade”. Working Paper.
Goldberg, P.K. and R. Hellerstein (2011). “A Structural Approach to Identifying the Source of Local-Currency Price Stability”. Working Paper.
Goldberg, P. and M. Knetter (1999). “Measuring the Intensity of Competition in Export Markets”.  Journal International Economics, No.47, pp. 27-60.
Goldberg-Koujianou, P. and M.M. Knetter (1997). “Goods Prices and Exchange Rates: What Have we Learned?”. Journal of Economic Literature, No.35, pp.1243–1272.
Hellerstein, R. (2008). “Who bears the Cost of a Change in the Exchange Rate? Pass-through Accounting for the Case of Beer”. J. Int. Econ, No. 76, pp. 14–32.
Kate, T. A. and G. Niels (2005). “To What Extent are Cost Savings Passed on to Consumers? An Oligopoly Approach”. European Journal of Law and Economics, No. 20, pp. 323-337.
Katz, M. and H. Rosen (1985). “Tax Analysis in an Oligopoly Model”. Public Finance Quarterly, No.13, pp.3-19.
Kendrick, J. W. (1961). “Productivity Trends in the United States”. NBER Working Paper.
Kugler, M. and E. Verhoogen (2008). “The Quality-Complementarities Hypothesis: Theory and Evidence from Colombia”. NBER Working Paper.
Leibtag, E.; Nakamura, A.; Nakamura, E. and D. Zerom (2007). “Cost Pass-Through in the U.S. Coffee Industry”, Economic Research Report Number 38 Conomic.
Li, N. and G.H. Hong (2013). Market Structure and Cost Pass-Through in Retail. Working Paper 470.
Lucas, R.E. (1973). “Some International Evidence on Output-Inflation Tradeoffs”. Am. Econ. Rev, No. 63, pp. 326–334.
Mandel, B. (2008). “Heterogeneous Firms and Import Quality: Evidence from Transaction level Prices”. Mimeo, University of California at Davis.
Melitz, M. J. and I.P. Ottaviano (2008). “Market Size, Trade, and Productivity”. Review of Economic Studies, No. 75, pp. 295-316.
Nakamura, E. (2008). “Pass-Through in Retail and Wholesale”. American Economic Review, No. 98, pp.430–437.
Nakamura, E. and J. Steinsson (2008). “Five Facts about Prices: A Reevaluation of Menu Cost Models”. Q. J. Econ, No. 123, pp. 1415–1464.
Nakamura, E. and D. Zerom (2010). “Accounting for Incomplete Pass-Through”. Review of Economic Studies, 77(3), pp. 1192–1230.
Neiman, B. (2010). “Stickiness, Synchronization, and Passthrough in Intrafirm Trade Prices”. Journal of Monetary Economics, 57(3), pp. 295–308.
Neiman, B. (2011). “A State-Dependent Model of Intermediate Goods Pricing”. Journal of International Economics.
Nicholas, L. and G.H. Hong (2013). “Market Structure and Cost Pass-Through in Retail”, Bank of Canada and University of Toronto.
Richards, J.T.; Allender, W.J. and A.F. Hamilton (2011). “Commodity Price Inflation, Retail Pass-Through and Market Power”. International Journal of Industrial Organization, No. 30, pp. 50-57.
Sijm, J., Chen, Y. and B.F. Hobbs (2011). “The Impact of Power Market Structure on CO2 Cost Pass-Through to Electricity Prices Under Quantity Competition- A Theoretical Approach”. Energy Economics, No. 34, pp.1143-1152.
Solow, R. M. (1957). “Technical Change and Aggregate Production Function”. The Review of Economics and Statistics, Vol. 39.
Stennek, J. and F. Verboven (2001). “Merger Control and Enterprise Competitiveness: Empirical Analysis and Policy Recommendations”. European Economy, European Commission Directorate-General for Economic and Financial Affairs.
Stern, N. H. (1987). “The Effects of Taxation, Price Control and Government Contracts in Oligopoly”. Journal of Public Economics, No. 32, pp. 133-158.
Villas-Boas, S. and R. Hellerstein (2006). “Identification of Supply Models of Retailer and Manufacturer Oligopoly Pricing”. Economics Letters, 90(1), pp.132–140.
Yu, Z. G. (2010). “Tariff Pass-through, Firm Heterogeneity and Product Quality”. Department of Economics, Georgetown University.
Zimmerman, P.R. and J.A. Carlson (2010). “Competition and Cost Pass-Through in Differentiated Oligopolies”, MPRA Paper No. 2593.