سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ندارند. همچنین، مدیران بهمنظور برخورداری از پاداش پرداختی و طرحهای تشویقی سهامداران در جهت حداکثرسازی ثروت و ارزش بنگاه تلاش نموده و فعالیت اجتناب مالیاتی را به شدت افزایش میدهند. بهعلاوه، نتایج تاثیر شیوه حکمرانی شرکتی موید آن است که سرمایهگذاران نهادی بهدلیل نفع مالی حاصل از سرمایهگذاری و دستیابی به قدرت بازاری، انگیزه نظارت بالاتر بر فعالیت مدیران برای کاهش هزینه نمایندگی و افزایش اجتناب مالیاتی خواهند داشت. در مجموع مدیران و سهامدارن تلاش دارند از طریق کاهش تضاد منافع، میزان اجتناب مالیاتی را افزایش دهند.
علی یونسی؛ امیرعلی فرهنگ؛ روزبه بالونژادنوری
چکیده
امروزه بهبود تنوع درآمدی، با تغییر سبد درآمدی از فعالیت های وام دهنده به سمت فعالیت های غیر وام دهنده اهمیت بسیاری پیدا کرده است و از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده قدرت بازاری در بانکها یاد می شود. از سوی دیگر، بهبود قدرت بازاری بانکها می تواند بر روی تنوع درآمدی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنوع ...
بیشتر
امروزه بهبود تنوع درآمدی، با تغییر سبد درآمدی از فعالیت های وام دهنده به سمت فعالیت های غیر وام دهنده اهمیت بسیاری پیدا کرده است و از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده قدرت بازاری در بانکها یاد می شود. از سوی دیگر، بهبود قدرت بازاری بانکها می تواند بر روی تنوع درآمدی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنوع درآمدی بر قدرت بازاری در نظام بانکی ایران است که با استفاده از روش میانگین گروهی تلفیقی(PMG) در نمونه ای از 18 بانک کشور طی سالهای 1390 تا 1399 انجام شده است.همچنین قدرت بازار به بانکها کمک میکند تا از فرصتهای رشد در کسب و کارهای غیرسنتی بهره ببرند که منجر به افزایش نسبت درآمد مبتنی بر کارمزد در ساختار درآمد بانکها میشود و بانکهای مرتبط با دولت از این فرصتها استفاده کرده و درآمد غیربهرهای بیشتری نسبت به همتایان خصوصی خود ایجاد کردهاند. طبق نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر بین درآمدهای غیرسنتی بانکها و قدرت بازاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد میگردد، بانکها سیاست تنوع درآمدی را با توجه خاصی مدنظر قرار دهند.
سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع در ساختار انحصار چند جانبه فعالیت میکنند. علاوه بر این نتایج محاسبه مارکآپ نشان داد که در تمامی صنایع ایران P>MC بوده و در 14 درصد صنایع این نسبت اندک و در 86 درصد این نسبت به شدت بالاست. در مجموع یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که وجه غالب در بازار های صنعتی ایران ساختار انحصاری است و درصد بالایی از بازار هادر دست تعداد محدودی از فعالان متمرکز است.
رضا یوسفی حاجی اباد؛ علیرضا اقبالی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر قدرت بازاری در سیستم بانکداری ایران، طی دوره زمانی1391-1380 می باشد. برای این منظور پس از برآورد سطح کارایی هزینه سیستم بانکی و سطح قدرت بازاری صنعت بانکداری، عوامل موثر بر سطح تمرکز در سیستم بانکی ایران بررسی شده است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که قدرت بازاری و سطح ناکارایی هزینه در سیستم بانکی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر قدرت بازاری در سیستم بانکداری ایران، طی دوره زمانی1391-1380 می باشد. برای این منظور پس از برآورد سطح کارایی هزینه سیستم بانکی و سطح قدرت بازاری صنعت بانکداری، عوامل موثر بر سطح تمرکز در سیستم بانکی ایران بررسی شده است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که قدرت بازاری و سطح ناکارایی هزینه در سیستم بانکی ایران طی زمان کاهش داشته است. همچنین، با افزایش کارایی هزینه بر سطح انحصار در سیستم بانکداری ایران افزوده می شود. که این نتایج با نظریه کارایی برتر دمستز(1973) سازگار است. از طرف دیگر، شدت موانع ورود به صنعت بانکداری با سطح تمرکز در سیستم بانکی ارتباط مستقیمی دارد. نتایج نشان داد که با افزایش تعداد شعب بانک ها به کاهش تمرکز در صنعت بانکداری ایران منجر شد.
الهام شیوایی
چکیده
در این مقاله با استفاده از شاخص لرنر، ارزیابی از قدرت بازاری صنایع تبدیلی فعال بخش کشاورزی ارایه گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد صنایع "تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت"، صنایع "آماده سازی و آرد کردن غلات و حبوب"، صنایع "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی خرما" و صنایع "عمل آوری و حفاظت ماهی و فراورده های ماهی و سایر حیوانات دریایی ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از شاخص لرنر، ارزیابی از قدرت بازاری صنایع تبدیلی فعال بخش کشاورزی ارایه گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد صنایع "تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت"، صنایع "آماده سازی و آرد کردن غلات و حبوب"، صنایع "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی خرما" و صنایع "عمل آوری و حفاظت ماهی و فراورده های ماهی و سایر حیوانات دریایی از فساد" بترتیب با دارا بودن شاخص لرنر 56/0، 41/0 ، 24/0 و 18/0 دارای بالاترین قدرت بازاری در میان صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در ایران بوده اند. همچنین یافته های این تحقیق بیانگر آن است که صنایع "تولید روغن و چربی حیوانی و نباتی خوراکی"، صنایع "عمل آوری و حفاظت گوشت و فراورد ههای گوشتی از فساد"، صنایع " عمل آوری و حفاظت میوه ها و سبزی ها از فساد (بجز پسته و خرما) ، صنایع "تولید فراورده های لبنی" و " تولید ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری" صنایعی با ساختار رقابت موثر بوده اند و صنایع " عمل آوری و حفاظت ماهی و فراورده های ماهی و سایر حیوانات دریایی از فساد"، "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی خرما"، " آماده سازی و آرد کردن غلات و حبوب" ،" چای سازی" و " تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت" جز صنایعی می باشند که دارای ساختار انحصار موثر بوده اند.
میرعبداله حسینی؛ منوچهر شاهمرادیفرد؛ رامین رادفرد
چکیده
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی ...
بیشتر
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی از جمله تمرکز، صرفههای مقیاس، ورود بنگاهها و تفاوت کالا وجود دارد. اما، در این رابطه تمرکز جغرافیایی به عنوان یکی از مولفههای ساختار بازار، نشانگر توزیع قدرت بازاری میباشد. هدف پژوهش، اندازهگیری تغییرات ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذای جهان و تحلیل عوامل موجد آن در کشورهای تولیدکننده اصلی با استفاده از شاخصهای هرفیندال- هیرشمن (HHI) و الیسون-گلیسر (EGI) برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع کارخانهای (بر حسب طبقه بندی دو رقمی صنایع کارخانه ای) جهان تمرکز جغرافیایی به شدت بالایی دارند، این در حالی است که صنعت مواد غذایی با میزان تمرکز جغرافیایی 0.0088- و 0.099- به ترتیب در دو سال 2005 و 2013 دارای بالاترین پراکندگی جغرافیایی و کمترین میزان تمرکز جغرافیایی است. مولفه اصلی کلیدی، مزیتها و امتیازهای طبیعی موجود در مناطق، دسترسی به مواد اولیه، هزینه حملو نقل، و همچنین، آثار سرریزها و اثرات داخلی و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار در بین واحدهای تولیدی صنایع از مهمترین دلایل تعیینکننده و موجد تمرکز جغرافیایی در صنایع غذایی در مقیاس ملی و جهانی محسوب میشوند.
سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحاقی گرجی
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش میشود که با بهرهگیری از دادههای فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازهگیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینهسازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای ...
بیشتر
در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش میشود که با بهرهگیری از دادههای فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازهگیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینهسازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای کشش تغییرات حدسی استخراج شده است. در واقع، این تحقیق با استفاده از معیار کشش تغییرات حدسی، میزان قدرت بازاری در وضعیت ایستا با تکنیک حداقل مربعات دو مرحلهای (2SLS) و در حالت پویا با مدل تصحیح خطای بردای(VECM) مورد ارزیابی و مقایسه قرار میدهد. نتایج محاسبه الگوی ایستای کشش تغییرات حدسی بیانگر آن است که این شاخص از نظر آماری ناچیز اما معنیدار بوده و فرضیه وجود رفتار رقابتی در این صنعت تایید میشود. علاوه بر این نتایج حاصل از تخمین مدل پویا دلالت برآن دارد که در کوتاهمدت هرچند بنگاهها در وضعیت رقابتی فعالیت میکنند اما در بلندمدت درجهای از همکاری و تبانی بین بنگاهها ایجاد شده که این امر منجر به قدرت بازاری بنگاهها و ساختار غیررقابتی انحصار چندجانبه در این زیر بخش صنعتی شده است.
سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحقی گرجی؛ سمیه شاطری
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخصهای غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدینمنظور از دادههای 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سالهای 1386- 1374 استفاده شده است. همچنین در این ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخصهای غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدینمنظور از دادههای 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سالهای 1386- 1374 استفاده شده است. همچنین در این تحقیق، با توجه به دادههای پنل، معادلات درآمد و بازدهی در رویکرد پانزار-راس به روش حداقل مربعات معمولی با اثرات ثابت (LSDV) برآورد شده است. نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد پانزار- راس دلالت برآن دارد که بازار صنعت موادغذایی و آشامیدنی ایران رقابتی و دور از انحصار است. علاوه بر این، نتایج شاخصهای هرفیندال - هیرشمن و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر مؤید آن است که تمرکز در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی طی سالهای مذکور کاهشیافته و بیش از نیمی از صنایع فعال در این صنعت در فضای رقابتی فعالیت میکنند. رقابتیترین صنایع در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی عبارتاند از صنعت «کشتار دام و طیور» کد (1515) و صنعت «نانوایی» کد (1545)، در حالی که متمرکزترین صنایع فعال در آن، صنعت «تولید مالتا و ماءالشعیر» کد (1553) و صنعت «چایسازی» کد (1547) میباشند.