با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
تأثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی

دوره 5، شماره 18 ، اسفند 1400، ، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/jier.2022.8747

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاه‌‌های بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از داده‌های 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاه‌های دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...  بیشتر

تنوع درآمدهای بانکی و قدرت بازاری(رهیافت PMG)

علی یونسی؛ امیرعلی فرهنگ؛ روزبه بالونژادنوری

دوره 5، شماره 18 ، اسفند 1400، ، صفحه 73-88

https://doi.org/10.30473/jier.2022.8748

چکیده
    امروزه بهبود تنوع درآمدی، با تغییر سبد درآمدی از فعالیت های وام دهنده به سمت فعالیت های غیر وام دهنده اهمیت بسیاری پیدا کرده است و از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده قدرت بازاری در بانکها یاد می شود. از سوی دیگر، بهبود قدرت بازاری بانکها می تواند بر روی تنوع درآمدی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنوع ...  بیشتر

اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری در بخش صنعت ایران: رویکرد مرز تصادفی

سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1399، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.7418

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخص‌های ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از داده‌های 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سال‌های 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهره‌گیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیر‌رقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...  بیشتر

قدرت بازاری در صنعت بانکداری ایران و عوامل موثر برآن

رضا یوسفی حاجی اباد؛ علیرضا اقبالی

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1399، ، صفحه 25-34

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.16916.1011

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر قدرت بازاری در سیستم بانکداری ایران، طی دوره زمانی1391-1380 می باشد.  برای این منظور پس از برآورد سطح کارایی هزینه سیستم بانکی و سطح قدرت بازاری صنعت بانکداری، عوامل موثر بر سطح تمرکز در سیستم بانکی ایران بررسی شده است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که قدرت بازاری و سطح ناکارایی هزینه در سیستم بانکی ...  بیشتر

سنجش شاخص لرنر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ایران (رهیافت سازمان صنعتی)

الهام شیوایی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1398، ، صفحه 75-86

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7022

چکیده
  در این مقاله با استفاده از شاخص لرنر، ارزیابی از قدرت بازاری صنایع تبدیلی فعال بخش کشاورزی ارایه گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد صنایع "تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت"، صنایع "آماده سازی و آرد کردن غلات و حبوب"، صنایع "پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی خرما" و صنایع "عمل آوری و حفاظت ماهی و فراورده های ماهی و سایر حیوانات دریایی ...  بیشتر

تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان ‌و ارتقای جایگاه ایران

میرعبداله حسینی؛ منوچهر شاهمرادی‌فرد؛ رامین رادفرد

دوره 3، شماره 9 ، آذر 1398، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.7016

چکیده
  چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیت‌های تولیدی و استقرار واحدها و بنگاه‌های صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکان‌یابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیم‌گیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار می‌رود. برای مطالعه ساختار بازار شاخص‌های مختلفی ...  بیشتر

سنجش پویای ضریب کشش تغییرات حدسی و قدرت بازاری در صنعت چاپ ایران

سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحاقی گرجی

دوره 2، شماره 4 ، تیر 1397، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.37098.1092

چکیده
  در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش می­شود که با بهره­گیری از داده­های فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازه­گیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینه­سازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای ...  بیشتر

ارزیابی ساختار بازار صنایع غذایی و آشامیدنی: رویکرد پارامتریک و غیر‎‎پارامتریک

سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحقی گرجی؛ سمیه شاطری

دوره 1، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 53-64

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.25641.1056

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخص‎های غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدین‎منظور از داده‌های 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سال‎های 1386- 1374 استفاده ‌شده است. همچنین در این ...  بیشتر