زهرا آخانی؛ احمد سرلک؛ ابوالفضل سعیدی فر؛ غلامعلی حاجی
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضرارزیابی تاثیر یارانه بر عملکرد بازار میباشد. بدین منظور از داده های 122 صنعت چهار رقمی جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران طی سالهای 1381-1398 استفاده شد. در ابتدا ، موجودی سرمایه ۱۲۲ صنعت چهار رقمی بر اساس روش نمایی و رابطه کلاین محاسبه شد . برای ارزیابی اندازه مارک آپ و شاخص لرنر به پیروی از رویکرد غیر ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضرارزیابی تاثیر یارانه بر عملکرد بازار میباشد. بدین منظور از داده های 122 صنعت چهار رقمی جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران طی سالهای 1381-1398 استفاده شد. در ابتدا ، موجودی سرمایه ۱۲۲ صنعت چهار رقمی بر اساس روش نمایی و رابطه کلاین محاسبه شد . برای ارزیابی اندازه مارک آپ و شاخص لرنر به پیروی از رویکرد غیر ساختاری، تابع تولید ترانسلوگ برآورد گردید. در مرحله بعد، ضمن استفاده از مدل پنل دیتا، تاثیر متغیر هایی مثل یارانه ، تحقیق و توسعه، مالیات، هزینه آموزش و موجودی سرمایه بر مارک آپ برآورد گردید. نتایج پژوهش دلالت برآن داشت که اولا در بخش صنعت ایران یارانه موجب افزایش قدرت بازار نمی شود و ثانیا متغیر هایی همچون تحقیق و توسعه، آموزش و موجودی سرمایه موجب افزایش قدرت بازار و افزایش مالیات به کاهش قدرت بازار منجر شده است
سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ندارند. همچنین، مدیران بهمنظور برخورداری از پاداش پرداختی و طرحهای تشویقی سهامداران در جهت حداکثرسازی ثروت و ارزش بنگاه تلاش نموده و فعالیت اجتناب مالیاتی را به شدت افزایش میدهند. بهعلاوه، نتایج تاثیر شیوه حکمرانی شرکتی موید آن است که سرمایهگذاران نهادی بهدلیل نفع مالی حاصل از سرمایهگذاری و دستیابی به قدرت بازاری، انگیزه نظارت بالاتر بر فعالیت مدیران برای کاهش هزینه نمایندگی و افزایش اجتناب مالیاتی خواهند داشت. در مجموع مدیران و سهامدارن تلاش دارند از طریق کاهش تضاد منافع، میزان اجتناب مالیاتی را افزایش دهند.
سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع در ساختار انحصار چند جانبه فعالیت میکنند. علاوه بر این نتایج محاسبه مارکآپ نشان داد که در تمامی صنایع ایران P>MC بوده و در 14 درصد صنایع این نسبت اندک و در 86 درصد این نسبت به شدت بالاست. در مجموع یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که وجه غالب در بازار های صنعتی ایران ساختار انحصاری است و درصد بالایی از بازار هادر دست تعداد محدودی از فعالان متمرکز است.