با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
تاثیر یارانه‌ها بر مارک‌آپ بخش صنعت در ایران

زهرا آخانی؛ احمد سرلک؛ ابوالفضل سعیدی فر؛ غلامعلی حاجی

دوره 6، شماره 21 ، آذر 1401، ، صفحه 19-33

https://doi.org/10.30473/jier.2023.66110.1356

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضرارزیابی تاثیر یارانه بر عملکرد بازار می‌باشد. بدین منظور از داده های 122 صنعت چهار رقمی  جمع آوری شده توسط  مرکز آمار ایران طی سالهای 1381-1398 استفاده شد. در ابتدا ، موجودی سرمایه  ۱۲۲ صنعت چهار رقمی  بر اساس روش نمایی و رابطه کلاین  محاسبه شد . برای ارزیابی اندازه مارک آپ و شاخص لرنر به پیروی از رویکرد غیر ...  بیشتر

تأثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی

دوره 5، شماره 18 ، اسفند 1400، ، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/jier.2022.8747

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاه‌‌های بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از داده‌های 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاه‌های دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...  بیشتر

اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری در بخش صنعت ایران: رویکرد مرز تصادفی

سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1399، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.7418

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخص‌های ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از داده‌های 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سال‌های 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهره‌گیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیر‌رقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...  بیشتر