اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
سمانه نورانی آزاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرریزهای فضایی شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال بخش صنعت استانهای ایران است. بدینمنظور از دادههای صنایع کارخانهای 31 استان کشور طی سالهای 1399-1381 استفاده شد تا اثرات دسترسی افراد به خدمات مخابراتی و ارتباطات در صنایع کارخانهای و سهم صنایع برخوردار از موجودی سرمایه سختافزار و نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرریزهای فضایی شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال بخش صنعت استانهای ایران است. بدینمنظور از دادههای صنایع کارخانهای 31 استان کشور طی سالهای 1399-1381 استفاده شد تا اثرات دسترسی افراد به خدمات مخابراتی و ارتباطات در صنایع کارخانهای و سهم صنایع برخوردار از موجودی سرمایه سختافزار و نرمافزارهای کامپیوتری بر اشتغال بررسی شود؛ بنابراین با بهکارگیری دادههای تابلوی در چارچوب مدل دوربین فضایی نسبت به برآورد مدل اقدام شد. نتایج پژوهش بیانگر مثبت و معنادار بودن اثرات مستقیم و سرریزهای فضایی متغیرهای ارزش افزوده و شدت انرژی بر اشتغال بخش صنعت است. همچنین نتایج حاصل از اثر ICT بر اشتغال صنعت گویای آن است که شاخص دسترسی افراد به خدمات مخابراتی و ارتباطات در صنایع کارخانهای اثر اشتغالزدایی بر بخش صنعت کشور دارد؛ یعنی یک درصد افزایش این شاخص، اشتغال صنعتی هر استان را 072/0 درصد و استانهای همجوار بهمیزان 167/0 درصد کاهش داده است که ماحصل آن کاهش 239/0 درصدی اشتغال کل بخش صنعت خواهد بود. درحالیکه نتایج حاصل از شاخص سهم صنایع برخوردار از موجودی سرمایه نرمافزاری و سختافزارهای کامپیوتری اثر اشتغالزایی را نشان میدهد؛ بهطوریکه یک درصد افزایش موجودی سرمایه ICT میزان اشتغال در هر استان را به میزان 02/0 درصد و سرریزهای فضایی استانهای همجوار به میزان 202/0 درصد افزایش داده و در مجموع منجر به روند افزایشی 222/0 درصدی اشتغال کل بخش صنعت ایران شده است.
سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ندارند. همچنین، مدیران بهمنظور برخورداری از پاداش پرداختی و طرحهای تشویقی سهامداران در جهت حداکثرسازی ثروت و ارزش بنگاه تلاش نموده و فعالیت اجتناب مالیاتی را به شدت افزایش میدهند. بهعلاوه، نتایج تاثیر شیوه حکمرانی شرکتی موید آن است که سرمایهگذاران نهادی بهدلیل نفع مالی حاصل از سرمایهگذاری و دستیابی به قدرت بازاری، انگیزه نظارت بالاتر بر فعالیت مدیران برای کاهش هزینه نمایندگی و افزایش اجتناب مالیاتی خواهند داشت. در مجموع مدیران و سهامدارن تلاش دارند از طریق کاهش تضاد منافع، میزان اجتناب مالیاتی را افزایش دهند.
سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع در ساختار انحصار چند جانبه فعالیت میکنند. علاوه بر این نتایج محاسبه مارکآپ نشان داد که در تمامی صنایع ایران P>MC بوده و در 14 درصد صنایع این نسبت اندک و در 86 درصد این نسبت به شدت بالاست. در مجموع یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که وجه غالب در بازار های صنعتی ایران ساختار انحصاری است و درصد بالایی از بازار هادر دست تعداد محدودی از فعالان متمرکز است.
سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحاقی گرجی
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش میشود که با بهرهگیری از دادههای فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازهگیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینهسازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای ...
بیشتر
در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش میشود که با بهرهگیری از دادههای فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازهگیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینهسازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای کشش تغییرات حدسی استخراج شده است. در واقع، این تحقیق با استفاده از معیار کشش تغییرات حدسی، میزان قدرت بازاری در وضعیت ایستا با تکنیک حداقل مربعات دو مرحلهای (2SLS) و در حالت پویا با مدل تصحیح خطای بردای(VECM) مورد ارزیابی و مقایسه قرار میدهد. نتایج محاسبه الگوی ایستای کشش تغییرات حدسی بیانگر آن است که این شاخص از نظر آماری ناچیز اما معنیدار بوده و فرضیه وجود رفتار رقابتی در این صنعت تایید میشود. علاوه بر این نتایج حاصل از تخمین مدل پویا دلالت برآن دارد که در کوتاهمدت هرچند بنگاهها در وضعیت رقابتی فعالیت میکنند اما در بلندمدت درجهای از همکاری و تبانی بین بنگاهها ایجاد شده که این امر منجر به قدرت بازاری بنگاهها و ساختار غیررقابتی انحصار چندجانبه در این زیر بخش صنعتی شده است.