با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
نقش سرریز فضایی شاخص‌ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات صنایع کارخانه‌ای بر اشتغال بخش صنعت استان‌های ایران

سمانه نورانی آزاد

دوره 7، شماره 24 ، مرداد 1402، ، صفحه 19-36

https://doi.org/10.30473/jier.2024.69542.1418

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرریزهای فضایی شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال بخش صنعت استان‌های ایران است. بدین‌منظور از داده‌های صنایع کارخانه‌ای 31 استان کشور طی سال‌های 1399-1381 استفاده شد تا اثرات دسترسی افراد به خدمات مخابراتی و ارتباطات در صنایع کارخانه‌ای و سهم صنایع برخوردار از موجودی سرمایه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای ...  بیشتر

تأثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی

دوره 5، شماره 18 ، اسفند 1400، ، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/jier.2022.8747

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارک‌آپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاه‌‌های بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از داده‌های 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاه‌های دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...  بیشتر

اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری در بخش صنعت ایران: رویکرد مرز تصادفی

سیده وجیهه میکائیلی؛ سمانه نورانی آزاد؛ محمد حسین کریم

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1399، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.7418

چکیده
  هدف محوری پژوهش حاضر اندازه‌گیری مارک‌آپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخص‌های ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از داده‌های 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سال‌های 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهره‌گیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیر‌رقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع ...  بیشتر

سنجش پویای ضریب کشش تغییرات حدسی و قدرت بازاری در صنعت چاپ ایران

سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحاقی گرجی

دوره 2، شماره 4 ، تیر 1397، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.37098.1092

چکیده
  در این مقاله ضمن معرفی معیار کشش تغییرات حدسی تلاش می­شود که با بهره­گیری از داده­های فصلی صنعت چاپ ایران طی سالهای 1393- 1375 در سطح کد دورقمی ISIC مرکز آمار ایران نسبت به سنجش و اندازه­گیری پویای قدرت بازاری در این صنعت اقدام شود. بنابراین با استفاده از اطلاعات بخش تقاضا، عرضه و فرایند بهینه­سازی رفتار تولید کننده، تابع سنجش پویای ...  بیشتر