نوع مقاله : کاربردی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ایران
2 کارشناس ارشد اقتصاد انرژی،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
3 استاد گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
در این مطالعه با استفاده از «منحنی یادگیری»، «شدت یادگیری» به مفهوم میزان صرفهجویی در هزینهی نیروی کار و «رشد بهرهوری مبتنیبر تجربه» همچنین تأثیر «ادغام و مالکیّت» بر یادگیری فناوری، اندازهگیری میشود و اثرات آن بر عملکرد شرکتهای نفت، گاز و فرآوردههای نفتیِ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار میگیرد. نوآوری این مقاله عبارت است از؛ توضیح اثرات مستقیم و غیرمستقیم [1] (ادغام و مالکیّت) بر یادگیری فناوری که منجر به مدل منحنی یادگیری با عامل ، در صنعت نفت، گاز و فرآوردههای نفتی میشود. درنتیجهی بررسیهای پژوهش حاضر، مشاهده میشود که؛ یادگیری مبتنیبر تجربه، که افزایش تولید تجمعی در شرکتهای پالایشی و پتروشیمی را بههمراه دارد، به کاهش هزینه نمیانجامد. صرفههای ناشی از مقیاس نیز باتوجه به افزایش تولید در شرکتهای پالایشی، نتوانسته است هزینههای عملیاتی را کاهش دهد. همچنین یادگیری پژوهشمحور در شرکتهای پالایشی و پتروشیمی، با یک سال تأخیر و البته باشدت کم، کاهش هزینهی عملیاتی را رقم زده است. این مطالعه همچنین علاوه براینکه نشان میدهد که ادغام و مالکیّت، درترکیب شرکتهای پالایشی و پتروشیمی فاقد تأثیر مستقیم بوده هرچند تنها در شرکتهای پتروشیمی حامل اثر غیرمستقیم بر یادگیری فناوری است.
[1] Mergers and acquisitions (M&As)
کلیدواژهها