دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایتکننده در بینالمللی شدن شرکتها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکتهای نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات میپردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکتهای ایرانی فعال بین سالهای 1393 تا 1397 در حوزه مواد غذایی صادراتی استفاده شده است. برای تحلیل این دادهها از روش حداقل مربعات موهومی (LSDV) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بنگاه نوپا بودن موجب افزایش 11 درصدی احتمال ورود به بازار جدید و 87 درصدی توسعه حجم صادرات و افزایش 35 درصدی احتمال خروج میگردد. لذا با توجه به یافتهها و اهمیت نقش تجربه برای صادرکنندگان نوپا، شروع فعالیت در کشورهایی با ساختار مشابه با هزینه ورود کمتر توصیه میگردد.
Alvarez, R. and Lopez, R. (2014). “Is Previous Export Experience Important for New Exports”. Journal of Development Studies, 1-38.
Artopoulos, A., Friel, D., Hallak, J.C., (2011). “Lifting the domestic veil: the challenges of exporting differentiated goods across the development divide”. NBER Working Paper 16947.
Bernard, A. B., Esther A.B., Renzo Massari, J.R. and Daria (2017). “Exporter Dynamics and Partial-Year Effects," American Economic Review, 107 (10), 3211-3228.
Chen, J., Sousa, C.M.P. and He, X. (2019). “Export market re-entry: Time-out period and price/quality dynamisms”. Journal of World Business, 54(2), 154-168.
Das, S., Roberts, M., Tybout, J. (2007). “Market entry costs, producer heterogeneity, and export dynamics”. Econometrica, 75, 837–873
Ferve, C. and Beamish P. W. (2015). “A Resource-Based Approach to the Study of Export Performance”, Journal of Small Business Management, 41. 242–261.
Freund, C., Pierola, M., (2010). “Export entrepreneurs: evidence from Peru”. World Bank Policy Research WorkingPaper
Jovanovic, B., (1982). “Selection and the evolution of industry”. Econometrica, 50, 649–670. Kee, H., Krishna, K., (2008). “Firm-level heterogeneous productivity and demand shocks: evidence from Bangladesh. American Economic Review”, 98, 457–462.
Hollaway, I.S. (2017). “Learning via sequential market entry: Evidence from international releases of U.S. movies”. Journal of International Economics, 40, 104-121.
Morales, E., Sheu, G., Zahler, A. (2011). “Gravity and extended gravity: estimating a structural model of export entry”, mimeo.
Okoroafor, I. B., Okechukwu, C. N., Anuonye, R. C. and 1Uka, C. O. (2020), Application Of Least Square Dummy Variable (LSDV) In Estimation Of Compensation Of Employee. European Journal of Statistics and Probability, 8(3), 35-38.
هاشمی, میرعباس و شهبازی, کیومرث . (1401). بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی. فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی, 6(19), 17-30. doi: 10.30473/jier.2022.9180
MLA
هاشمی, میرعباس , و شهبازی, کیومرث . "بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی", فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی, 6, 19, 1401, 17-30. doi: 10.30473/jier.2022.9180
HARVARD
هاشمی, میرعباس, شهبازی, کیومرث. (1401). 'بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی', فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی, 6(19), pp. 17-30. doi: 10.30473/jier.2022.9180
CHICAGO
میرعباس هاشمی و کیومرث شهبازی, "بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی," فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی, 6 19 (1401): 17-30, doi: 10.30473/jier.2022.9180
VANCOUVER
هاشمی, میرعباس, شهبازی, کیومرث. بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی. فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی, 1401; 6(19): 17-30. doi: 10.30473/jier.2022.9180