با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه

2 استاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه

چکیده

دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایت­کننده در بین­المللی شدن شرکت­ها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکت­های نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات می­پردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکت­های ایرانی فعال بین سال­های 1393 تا 1397 در حوزه مواد غذایی صادراتی استفاده شده است. برای تحلیل این داده­ها از روش حداقل مربعات موهومی (LSDV) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد بنگاه نوپا بودن موجب افزایش 11 درصدی احتمال ورود به بازار جدید و 87 درصدی توسعه حجم صادرات و افزایش 35 درصدی احتمال خروج می­گردد. لذا با توجه به یافته­ها و اهمیت نقش تجربه برای صادرکنندگان نوپا، شروع فعالیت در کشورهایی با ساختار مشابه با هزینه ورود کمتر توصیه می­­گردد. 

کلیدواژه‌ها

  1. Albornoz, F, Calvo Pardo, H.F., Corcos, G. & Ornelas, E. (2012). “sequential exporting”. Journal of International Economics, 88(10), 17-31.
  2. Arkolakis, C. (2011). “A unified theory of firm selection and growth”, mimeo.
  3. Ahn, J. and Alexander F. m. (2017), “Capacity Constrained Exporters: Identifying Increasing Marginal Cost”. Economic Inquiry, 55 (3), 1175-1191.
  4. Albornoz, F, Calvo Pardo, H.F., Corcos, G. and Ornelas, E. (2018). “Sequential Exporting and Third-Country Effects of Trade Policy”. Working Paperhttps://www.sciencedirect.com/science/journal/00221996, 1-78.
  5. Alvarez, R. and Lopez, R. (2014). “Is Previous Export Experience Important for New Exports”. Journal of Development Studies, 1-38.
  6. Artopoulos, A., Friel, D., Hallak, J.C., (2011). “Lifting the domestic veil: the challenges of exporting differentiated goods across the development divide”. NBER Working Paper 16947.
  7. Bernard, A. B., Esther A.B., Renzo Massari, J.R. and Daria
    (2017). “Exporter Dynamics and Partial-Year Effects," American Economic Review, 107 (10), 3211-3228.
  8. Chen, J., Sousa, C.M.P. and He, X. (2019). “Export market re-entry: Time-out period and price/quality dynamisms”. Journal of World Business, 54(2), 154-168.
  9. Das, S., Roberts, M., Tybout, J. (2007). “Market entry costs, producer heterogeneity, and export dynamics”. Econometrica, 75, 837–873
  10. Ferve, C. and Beamish P. W. (2015). “A Resource-Based Approach to the Study of Export Performance”, Journal of Small Business Management, 41. 242–261.
  11. Freund, C., Pierola, M., (2010). “Export entrepreneurs: evidence from Peru”. World Bank Policy Research Working Paper
  12. Jovanovic, B., (1982). “Selection and the evolution of industry”. Econometrica, 50, 649–670.
    Kee, H., Krishna, K., (2008). “Firm-level heterogeneous productivity and demand shocks: evidence from Bangladesh. American Economic Review”, 98, 457–462.
  13. Kasahara, H. and Tang, H. (2019). “Excessive entry and exit in export markets”. Journal of the Japanese and International Economies, 53, 101-131.
  14. Hollaway, I.S. (2017). “Learning via sequential market entry: Evidence from international releases of U.S. movies”. Journal of International Economics, 40, 104-121.
  15. Morales, E., Sheu, G., Zahler, A. (2011). “Gravity and extended gravity: estimating a structural model of export entry”, mimeo.
  16. Okoroafor, I. B., Okechukwu, C. N., Anuonye, R. C. and 1Uka, C. O. (2020), Application Of Least Square Dummy Variable (LSDV) In Estimation Of Compensation Of Employee. European Journal of Statistics and Probability, 8(3), 35-38.
  17. Surdua, I., Mellahi, K., Glaister, K. W. and Nardella (2018). “Why wait? Organizational learning, institutional quality and the speed of foreign market re-entry after initial entry and exit”. Journal of World Business, 53(6), 911-921.