با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 استاد گروه اقتصاد ، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران

2 دکتری علوم اقتصادی، تهران، ایران.

10.30473/jier.2025.71955.1463

چکیده

رقابت و انحصار از مقوله‌های کلیدی در صنعت هستند. رقابت در صنعت باعث بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان می‌شود، در حالی که انحصار به تعیین قیمت‌ها و محدود کردن تولید منجر می‌شود که می‌تواند کیفیت و نوآوری را کاهش دهد. در این مقاله تلاش شد تا جهت بررسی رقابت و قدرت انحصاری در صنایع بزرگی همچون فلزات اساسی، صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری و صنعت تولید محصولات شیمیایی، وضعیت انحصار و رقابت مورد توجه قرار گیرد. برای این منظور معیارهای مختلفی مانند؛ تمرکز، موانع ورود، صرفه‌های مقیاس، شاخص لرنر، مارک آپ و هزینه اجتماعی انحصار به کار گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها هم از داده‌های خام مرکز آمار ایران با کد آیسیک چهاررقمی طی دوره 1381 تا 1397 استفاده گردید. نتایج بررسی شده نشان داد، صنعت تولید آهن و فولاد پایه، صنعت تولید مواد شیمیایی اساسی، صنعت تولید پلاستیک و لاستیک مصنوعی در شکل نخستین و صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری از بیشترین میزان سهم فروش برخوردار بوده‌اند. این صنایع از تمرکز بالا، شاخص لرنر و مارک-آپ بالا، موانع ورود بالا، هزینه‌های اجتماعی بالا و صرفه‌های مقیاس پایین برخوردار هستند. علاوه‌براین رابطه معنی‌دار و مثبتی بین شاخص لرنر و هزینه‌های رفاهی انحصار در این صنایع وجود داشت. بعلاوه، مشخص شد که هزینه‌های اجتماعی انحصار در همه  سال‌های دوره مذکور بالا بوده و موجب کاهش کارایی و رفاه جامعه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Ahmad, M., Khan, S., Haq, Z. U., & Khattak, S. I. (2023). Measuring Market Power in the Sugar Industry of Pakistan. Journal of the Knowledge Economy, 1-26.
Alijani, Fatemeh; & Sabouhi, Mahmoud. (2009). Measuring Market Power and Cost Efficiency in the Production and Distribution of Beef and Calf in Iran. Agricultural Economics Research*, 1(2), 77-90)  in persian).
Azami, Somayeh; Jalilian, Sajedeh; & Ahmadi, Maryam. (2016). Simultaneous Estimation of Mark-Up and Scale Returns in the Manufacturing Industries of Iran. Economic Modeling Research, 7(25), 183. (in persian). doi: 215.  10.18869/acadpub.jemr.7.25.183
Azerbaijani, Maedeh; Emadzadeh, Mostafa; and Samati, Majid. (2022). Measuring the Degree of Competitiveness in Iran's Electricity Industry: A Structural and Non-Structural Approach Aimed at Achieving Sustainable Economic Growth. *Economic Researches (Growth and Sustainable Development), (4) 22, 281-261. (in persian). Doi: 20.1001.1.17356768.1401.22.4.10.1
Bresnahan, T. F. (1982). The oligopoly solution concept is identified. Economics Letters, 19, 87–92.
Claessens, S., & Laeven, L. (2004). What Drives Bank Competition? Some International Evidence. Journal of Money, Credit and Banking 36: 563–583.
Cowling, K. I., & Waterson, M. (1976). Price-Cost Margins and Market Structure. Economica, 43(171), 267-274.
Ciapanna, E., Formai, S., Linarello, A., & Rovigatti, G. (2022). Measuring market power: macro and micro evidence from Italy. Bank of Italy Occasional Paper, (672).
De Loecker, J., Eeckhout, J., & Unger, G. (2020). The rise of market power and the macroeconomic implications. The Quarterly Journal of Economics, 135(2), 561-644.
Demsetz, H. (1973). Industry structure, market rivalry, and public policy. The Journal of Law and Economics, 16(1), 1-9.
 
 
 
 
Ehsaanfar, M H. (2022). Evaluation of Technical Efficiency and Monopoly Power of Qarz al-Hasna Funds with a Stochastic Frontier Approach. Journal of Islamic Economics and Banking, 11(41), 135-155. (in persian).
Khodadadi Kashi, Farhad. (2000). Monopoly, Competition, and Concentration in Iran's Industrial Markets (1973-1988). Commercial Research Journal, No. 15, 116-83. (in persian).
Khodadadi Kashi, Farhad. (2015). Industrial Economics (Theory and Application). *Samet Publications. (in persian).
Lau, L. J. (1982). On Identifiying the degree of competitiveness from industry price and output data. Economic Letters, 10, 93-99.
Leuvensteijn, M. V., & Bikker, J. (2011). A new approach to measuring competition in the loan markets of the euro area. Applied Economics, 43, 3155–3167.
Maudos, J. Q. & Guevara, J. F. (2007). The cost of market power in banking: Social welfare loss vs. cost inefficiency. Journal of Banking & Finance, 31(7), 2103-2125.
Memon, M., & Ghulam, Y. (2019). Impact of privatisation and broader reforms on the competitiveness of the cement manufacturing industry in Pakistan. Review of Economics and Finance, 16(2), 76-88.
Mirza, F. M., Bergland, O., & Khatoon, I. (2016). Measuring the degree of competition in Pakistan’s banking industry: an empirical analysis. Applied Economics, 48(53), 5138-5151.
Mohammadi, Mehdi; and Hajipour, Bahman. (2018). Identifying the Cooperation-Competition Pattern in Iran's Automotive Industry Based on a Systemic Approach: A Grounded Theory Study. Commercial Reviews*, 16(88-89), 22-1. (in persian). doi:10.22111/jmr.2020.25664.405.
Montazeri, Jalal; &Zahed Ghorvi, Mehdi. (2019). Regulation and Concentration in Iran's Automotive Industry. *Quarterly Journal of Industrial Economic Research*, 3(10), 103-87. (in persian). doi.org/10.30473/indeco.2020.7023.
Panzar, J. C., & Rosse, J. N. (1987). Testing for monopoly equilibrium. Journal of Industrial Economics, 35, 443–456.
 
Pezhuyan, Jamshid; Khodadadi Kashi, Farhad; and Shahikitas, Mohammad Nabi. (2011). Non-Parametric Assessment of the Gap Between Price and Marginal Cost in Iranian Industries within a Cournot Model. Quantitative Economics Scientific Research Quarterly*, (2) 8, 121-95. (in persian). Doi: doi.org/10.22055/jqe.2011.10602
Raper, K. C., Love, H. A., & Shumway, C. R. (2007). Distinguishing the source of market power. American Journal of Agricultural Economics, 89(1), 78-90.
Setiawan, M., & Effendi, N. (2016). Survey of the Industrial Concentration and Price-cost Margin of the Indonesian Manufacturing Industry. International Economic Journal, 30(1), 123-146.
Shapiro, M.D. (1987). Measuring Market Power in U.S. Industry. NBER Working Papers 2212, National Bureau of Economic Research.