نوع مقاله : کاربردی
نویسندگان
دانشیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این مقاله تحلیل وضعیت زنجیره ارزش صنعت نساجی و پوشاک به تفکیک اجزا، استخراج چالشهای صنعت نساجی و پوشاک برحسب زیربخشهای مختلف آن و ارائه راهکارهای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نساجی و پوشاک بهمنظور بهبود توان رقابتپذیری این صنعت میباشد. سهم 8.2 درصدی از بنگاههای صنعتی (10 نفر کارکن به بالا)، سهم 7.3 درصدی از اشتغال صنعتی و سهم 3.5 درصدی از تشکیل سرمایه ثابت نشان میدهد این صنعت را میتوان در زمره صنایع مهم با سرمایهبری پایین برشمرد که همزمان قادر است هر سه هدف تولید صنعتی، توسعهای (اشتغالزایی) و ارزآوری کشور را تامین نماید. نتایج مطالعه نشان میدهد مهمترین چالش صنعت نساجی و پوشاک ایران را باید در ضعف زنجیره ارزش و همچنین نقایص ناظر بر قوانین و مقررات پشتیبان ارتقای زنجیره ارزش در این صنعت جستجو کرد. در این راستا سیاستها و سازوکارهای اجرایی برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک در ایران شامل بازمهندسی ساختار زنجیره ارزش صنایع نساجی و پوشاک با حداکثر بهرهمندی از محتوای داخلی، حمایت از انتقال فناوری و تجهیزات به این حوزه و تجهیز آن با خدمات جانبی و پشتیبان پیشنهاد شده است.
کلیدواژهها
موضوعات