اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
خدیجه حسن زاده؛ کیومرث شهبازی؛ محمد موحدی؛ اولیویر گوسانس
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی جنبههای جدید تئوری یادگیری از طریق صادرات است. بدینمنظور نمونهای متشکل از 104 شرکت کوچک و متوسط (SMEs) در استان آذربایجان غربی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. این دادهها براساس پرسشنامهی اقتباس شده از بررسیهای نوآوری جامعه (CIS) است که هدف آن جمعآوری دادههای نوآوری از شرکتهای ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی جنبههای جدید تئوری یادگیری از طریق صادرات است. بدینمنظور نمونهای متشکل از 104 شرکت کوچک و متوسط (SMEs) در استان آذربایجان غربی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. این دادهها براساس پرسشنامهی اقتباس شده از بررسیهای نوآوری جامعه (CIS) است که هدف آن جمعآوری دادههای نوآوری از شرکتهای کشورهای اروپایی است و برای انعکاس شرایط اقتصادی ایران بومیسازی شده است. پرسشنامه توسط مدیران شرکتهای منتخب از خرداد 1400 تا پایان شهریور 1400 تکمیل شده است. سپس دو شاخص تنوع سیمپسون و شانون- وینر، برای تنوع نوآوری شرکتها محاسبه شده است. برای متغیر صادرات دو شاخص استمرار صادرات و تنوع گسترده بهکار گرفته شده است. سپس، شاخص شدت نهادهی نوآوری، محدودیتهای صادراتی و ویژگیهای فردی و سازمانی مدیر شرکت با استفاده از تکنیک تحلیل تناظر چندگانه (MCA) محاسبه شد. در نهایت از مدل معادلات ساختاری تعمیمیافته (GSEM) برای برآورد مدل اقتصادسنجی مورد نظر استفاده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، استمرار صادرات و دسترسی به بازارهای متنوعتر صادراتی اثر مثبت و معنادار بر تنوع نوآوری دارد ولی با توجه به ضرایب برآوردی نخست، باید شرایطی فراهم شود که فرایند استمرار صادرات برای این بنگاهها تسهیل گردد، سپس صادرات به مناطق مختلف در برنامه آنها قرار گیرد.