با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
فرصت‌های صادراتی ایران در بازار عراق: تلفیق مدل پشتیبان تصمیم و رویکردهای فضای محصول و پیچیدگی اقتصادی

حسن ثاقب؛ امید رنجبر؛ فتح‌اله تاری

دوره 7، شماره 23 ، خرداد 1402، ، صفحه 87-106

https://doi.org/10.30473/jier.2023.68276.1396

چکیده
  ‌‌‌‌در حال حاضر تطابق مناسبی بین نیازهای وارداتی عراق و تنوع کالاهای صادراتی ایران به آن کشور وجود ندارد. طبق آمار مرکز تجارت بین‌الملل، بیش از نیمی از نیازهای وارداتی این کشور مربوط به ماشین‌آلات مکانیکی و الکتریکی و تجهیزات حمل و نقل (16,8 میلیارد دلار) با سهمی در حدود 30 درصد و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی (11,4 میلیارد دلار) با سهمی ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی محصولات صنعت مواد غذایی با کمک نظریه‌های پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول: راهنمایی برای توسعه صادرات

مسعود باقری قهفرخی؛ فرزاد کریمی

دوره 6، شماره 21 ، آذر 1401، ، صفحه 49-66

https://doi.org/10.30473/jier.2023.64979.1340

چکیده
  یکی از محرک­های توسعه بخش کشاورزی، توسعه تولید و صادرات صنعت مواد غذایی به عنوان رشته فعالیت پایین‌دستی این بخش می­باشد. بر این اساس، در مطالعه حاضر سعی شده است با کمک دو نظریه پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول، محصولات زیرمجموعه صنعت مواد غذایی اولویت­بندی شوند. برای این منظور با استفاده از داده­های صادرات محصولات صنعت مواد غذایی ...  بیشتر

شناسایی زمینه‌‌های متنوع‌سازی صادرات محصولات صنعتی : کاربردرویکرد پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول

حسن ثاقب

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1399، ، صفحه 35-56

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7414

چکیده
  صنایع شیمیایی و پتروشیمی در زمره صنایع با پیچیدگی بالا و بخش مهمی از زنجیره ارزش جهانی می باشند. این صنعت (با کد آیسیک 24)، 7/11 درصد از تولید و 7/24 درصد از صادرات صنایع کارخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. علیرغم وجود منابع غنی نفت و گاز، ایران با متوسط تولید 31/8 میلیارد دلار طی دوره 2016 – 2014، در رتبه 22 ام تولیدکنندگان جهانی قرار دارد. ...  بیشتر