فرناز فروتن؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
این مقاله اثرات تغییر قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی ...
بیشتر
این مقاله اثرات تغییر قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی که قیمت یکی از این دو گروه افزایش یابد و نیز اگر این افزایش قیمت با جبران مصرف کننده همراه شود، انتظار می رود که تقاضا برای گروه دیگر کالایی افزایش یابد. به علاوه، دو گروه کالایی انرژی خانگی و سوختهای حمل و نقل برای همه کوانتایلهای مصرفی به صورت کالای لوکس ظاهر شدهاند. همچنین، بیشترین درصد کاهش مصرف در اثر افزایش یک درصدی قیمت سوخت، پس از جبران مصرفکننده،، مربوط به کوانتایل 1 یعنی آنها کم مصرفترین خانوارها بودهاند و کمترین آن مربوط به کوانتایل 8 یعنی کوانتایل با بیشترین مصرف میباشد. لیکن کمترین درصد کاهش مصرف انرژی خانگی در اثر افزایش یک درصدی قیمت آن، پس از جبران مصرفکننده،، در کوانتایل کم مصرف 2 و بیشترین آن در کوانتایل پرمصرف 7 اتفاق افتاده است.
منصور عسگری؛ سعیده هوشمندگهر؛ طیبه رهنمونپیروج
چکیده
صنایع ماشینالات و تجهیزات یکی از بزرگترین زنجیرههای ارزش تولید در بین صنایع مختلف را دارد و محصولات این بخش بهعنوان کالای واسطه در دیگر صنایع کاربرد وسیعی دارد. در این مقاله تابع تولید، کششهای متوسط، نهائی، جانشینی و کشش انواع انرژی در نه فعالیت منتخب صنایع ماشینآلات و تجهیزات با استفاده از آمار و اطلاعات (4)97-(1)1381 با استفاده ...
بیشتر
صنایع ماشینالات و تجهیزات یکی از بزرگترین زنجیرههای ارزش تولید در بین صنایع مختلف را دارد و محصولات این بخش بهعنوان کالای واسطه در دیگر صنایع کاربرد وسیعی دارد. در این مقاله تابع تولید، کششهای متوسط، نهائی، جانشینی و کشش انواع انرژی در نه فعالیت منتخب صنایع ماشینآلات و تجهیزات با استفاده از آمار و اطلاعات (4)97-(1)1381 با استفاده از تابع تولید ترانسلوگ برآورد شدهاست. نتایج نشان میدهد کششهای نهایی نهادههای نیروی کار، موجودی سرمایه و انرژی برای تمام فعالیتهای تولیدی مورد بررسی مثبت است. کشش متوسط نهادههای اشتغال و انرژی در سه فعالیت، تولید پمپها، کمپرسورها، شیرها و سوپاپها (2813)، تولید یاتاقان، چرخ دنده و دیفرانسیل (2814)، تولید ماشینآلات برای تولید منسوجات و البسه و چرم (2826) از سایر فعالیتها بیشتر است. فعالیتهای، تولید موتور و توربین، بجز موتورهای وسایل نقلیه هوایی، خودرو و موتورسیکلت (2811)، تولید ماشینآلات متالوژی-ذوب فلزات (2823) و تولید سایر ماشینآلات با کاربرد خاص (2829)، به ترتیب دارای بیشترین کشش متوسط تولید نسبت به موجودی سرمایه و انرژی هستند. در فعالیتهای تولید یاتاقان، چرخ دنده و دیفرانسیل (2814)، تولید ماشینآلات کشاورزی و جنگلداری (2821)، تولید ماشینآلات استخراج معدن و ساختمان (2824) و تولید ماشینآلات برای تولید منسوجات و البسه و چرم (2826)، ضرایب تخمین زده شده برای کششهای جانشینی بین نهادههای موجودی سرمایه و اشتغال و همچنین کششهای جانشینی بین نهادههای موجودی سرمایه و انرژی مثبت است که نشان میدهد نهادهها جانشین هستند. در فعالیتهای تولید پمپها، کمپرسورها، شیرها و سوپاپها (2813) و تولید سایر ماشینآلات با کاربرد خاص (2829)، تنها بین دو نهاده موجودی سرمایه و اشتغال رابطه جانشینی برقرار است. روابط جانشینی بین نهادههای انرژی و اشتغال برای سه فعالیت تولید یاتاقان، چرخ دنده و دیفرانسیل (2814)، تولید موتور و توربین، بجز موتورهای وسایل نقلیه هوایی، خودرو و موتورسیکلت (2811) و تولید ماشینآلات متالوژی-ذوب فلزات (2823) مشاهده شده است
فرناز فروتن؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
این مقاله اثرات تنظیم قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی ...
بیشتر
این مقاله اثرات تنظیم قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایل های مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی که قیمت یکی از این دو گروه افزایش یابد و نیز اگر این افزایش قیمت با جبران مصرف کننده همراه شود، انتظار می رود که تقاضا برای گروه دیگر کالایی افزایش یابد. به علاوه دو گروه کالایی انرژی خانگی و سوختهای حمل و نقل برای همه کوانتایلهای مصرفی به صورت کالای لوکس ظاهر شدهاند. همچنین بیشترین درصد کاهش مصرف در اثر افزایش یک درصدی قیمت سوخت پس از جبران مصرفکننده، مربوط به کوانتایل 1 یعنی کم مصرفترین خانوارها بوده و کمترین آن مربوط به کوانتایل 8 یعنی کوانتایل پرمصرف میباشد. لیکن کمترین درصد کاهش مصرف انرژی خانگی در اثر افزایش یک درصدی قیمت آن پس از جبران مصرفکننده، در کوانتایل کم مصرف 2 و بیشترین آن در کوانتایل پرمصرف 7 اتفاق افتاده است.
حسن تحصیلی؛ یوسف محنت فر؛ محمد جواد گرجی پور
چکیده
تأمین انرژی یکی از مهمترین زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و به عنوان یکی از اجزای اصلی برنامهریزی توسعه مطرح گردیده است. تابع تقاضای گازوییل نیز در بخش حمل ونقل بازتاب و نمایانگر احتیاجات مصرفکنندگان انرژی از این سیستم میباشد. لذا در این تحقیق با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات جزئی(PLSR) به برآورد و پیشبینی ...
بیشتر
تأمین انرژی یکی از مهمترین زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و به عنوان یکی از اجزای اصلی برنامهریزی توسعه مطرح گردیده است. تابع تقاضای گازوییل نیز در بخش حمل ونقل بازتاب و نمایانگر احتیاجات مصرفکنندگان انرژی از این سیستم میباشد. لذا در این تحقیق با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات جزئی(PLSR) به برآورد و پیشبینی تقاضای گازوییل و بررسی میزان آثار متغیرها (یارانه گازوییل، تولید ناخالص داخلی، جمعیت و نرخ شهر نشینی) در بخش حمل ونقل پرداخته شد. خلاصه یافتهها در این مطالعه، بیان میدارد، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، نرخ شهرنشینی ویارانه گازوییل اثر مثبت و معنیداری بر روی تقاضای گازوییل در بخش حمل نقل دارد، نتایج نشان میدهد که نرخ شهرنشینی بیشترین و یارانه انرژی کمترین اثر را دارا می باشد. همچنین برآورد تابع تقاضای گازوییل در بخش حمل ونقل و پیشبینی آن در سال 1400 بیانگر آن است که میزان تقاضای گازوییل به طور متوسط 2/5 درصد در سال رشد خواهد داشت.