برآورد تابع عرضه در بازار تاکسی اینترنتی: مطالعه موردی شهر تبریز

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.30473/jier.2025.74771.1497

چکیده

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب شکل‌گیری نوع جدیدی از روش تامین سواری سفر در شهرها شده است که با نام تاکسی‌های اینترنتی شناخته می‌شوند. نظر به اهمیت مطالعه بازار تاکسی اینترنتی در اقتصادهای دیجیتالی شده امروزی در این پژوهش به مطالعه رفتار رانندگان در بازار تاکسی اینترنتی در چارچوب برآورد تابع عرضه موردی شهر تبریز پرداخته شده است. در این مطالعه جهت برطرف نمودن تورش انتخاب نمونه ناشی از وجود متغیر وابسته قطع شده در برآورد تابع عرضه، از روش دو مرحله‌ای هکمن استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که متغیرهای سن و تجربه تاثیر مثبت و متغیرهای سطح تحصیلات و دمای هوا تاثیر منفی بر احتمال مشارکت در بازار تاکسی اینترنتی داشته است. همچنین درآمد خالص رانندگان اثر مثبت بر سطح عرضه داشته است که نشان دهنده حساسیت بالای عرضه به درآمد خالص می‌باشد. در این مطالعه متغیر نسبت معکوس میل نیز در برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق نتایج، لحاظ این متغیر توضیحی در تابع عرضه، موجب تصحیح خطای تورش و برآورد دقیق تر تابع عرضه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Ashkrof, P., Homem de Almeida correia, G., Cats, O., &Van Arem, B.  (2022). “Ride acceptance behaviour of ride-sourcing drivers”. Transportation research part c, 142, 103783.
Baradaran Khanian, Z., Panahi, H., & Asgharpur, H. (2023). “Identification and Prioritizing of Key Factors Affecting Smart City based on Futures Studies Approach (The Case Study of Tabriz Metropolis)”. Quarterly Journal of Applied Theories of Economics, 10 (1), 89-128. (In Persian)
Cochran, W. (1977). “Sampling techniques, 3rd edition”. New York: John Wiley & Sons.
Doerrenberg, P., Duncan, D., & Löffler, M. (2023). “Asymmetric labor-supply responses to wage changes: Experimental evidence from an online labor market”. Labour Economics, 81, 102305.
Esterabi, A. (2019). “Estimating Labor Supply Elasticity in Ride-sharing Market at the Margin of Accepting the Proposals”. Economics MSc Thesis, Sharif University of Technology. (In Persian)
Fallon, P., & Verry, D. (1988). “The economics of laboar markets”. U.S.A: Philip Allan.
Keshavarz Haddad, Gh. (2016). “Microdata Econometrics and Polic Evaluation”. Tehran: Ney Publication. (In Persian)
Keshavarz, GH., & Mohit, S. (2013). “Dual Job Holding in the Iran’s Urban Labor Market”. Journal of Economic Research , 47 (3), 85-108. (In Persian)
Khorashad, S. S., & Hosseinzadeh, R. (2024). “Decomposition of Factors Affecting Changes in Industrial Employment in Sistan and Baluchestan Province (LMDI Method)”. Industrial Economics Researches, 8(30), 15-24. (In Persian)
DOI: 10.30473/jier.2025.74465.1494
Liu, T., Xu, Z., Vignon, D., Yin, Y., Qin, Z., & Li, Q. (2023). “Threshold-based incentives for ride-sourcing drivers: Implications on supply management and welfare effects”. Transportation Research Part C, 156 , 104323.
 
 
 
 
Meskar, M., Krueger, R., Rodrigues, F., Aslani, Sh., &Modarres, M. (2025). “Combining choice and response time data to analyse the ride-acceptance behavior of ride-sourcing drivers”. Transportation Research Part C, 171, 104977.
Mohades, S., Feizpour, MohamadAli & Ansari Samani, H. (2023). “Gender and Job Duration: Evidence from Manufacturing Industries in Yazd Province, Iran”. Industrial Economics Researches, 7(25), 1-16. (In Persian)
DOI: 10.30473/JIER.2024.70038.1430
Nasrollahi, K., & Onegh, A. (2011).” Estimation of yourney Demand for Bandar-E-Tourkman Journey”. Urnan Regional Studies and Research, 3(9) 123-140. (In Persian)
Pencavel, J. (1986). “Labor supply of men: A survey”. In Handbook of labor economics,1, 3-96.
Sobhani, S., Fotros, M, H., Haji, G., & Torkamani, E. (2022). “The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Informal Employment in Iran: DSGE Approach". Journal of applied economic studies in iran, 11 (42), 135-169. (In Persian)
DOI:https: 10.22084/AES.2022.25365.3377
Sun, H., Wang, H., & Wan, Z. (2019). “Model and analysis of labor supply for ride-sharing platforms in the presence of sample self-selection and endogeneity”. Transportation research part B: Methodological, 125, 76-93.
DOI: 10.1016/j.trb.2019.04.004
Taee, H. (2007). “An Estimation of Labour Supply Function Using the Iranian Micro Data”. Iranian Journal of Economic Research, 8 (29), 93-112. (In Persian)
Wooldrige, J. M. (2010). “Economic Analysis of cross section and panel data”. Massachusetts: The MIT press.
Xue, Z., Zeng, S., & Ma, C. (2021). “Economic modeling and analysis of the ride-sourcing market considering labor supply”. Research in transportation business & management, 38,100530.
Zafaranchi, L., &Goldani, M. (2022). “A Micro-Analysis of the Working Hours of Married Men with Employed Spouses”. Journal of Economic Research, 21,83, 11-36. (In Persian)
DOI:10.22054/joer.2022.63345.1002
Zaroki, SH., Yadollahi Otaghsara, M., & Yousefi Barfurushi, A. (2021). “An Analysis of the Determinants of Informal Employment in Urban and Rural Regions in Iran: Pseudo-Panel Data Approach”. Iranian Journal of Economic Research, 26 (89), 95-129. (In Persian)
Zha, L., Yin, Y& Du, Y. ) 2017(. “Surge pricing and labor supply in the ride-sourcing market”. Transportation Research Procedia. 23, 2–21.