برآورد تابع عرضه در بازار تاکسی اینترنتی: مطالعه موردی شهرتبریز

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.30473/jier.2025.74771.1497

چکیده

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، الگوی سنتی بسیاری از بازارها دگرگون شده و پدیده‌ای به نام اقتصاد اینترنتی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع را متاثر ساخته است. یکی از نمودهای بارز این تحول، شکل‌گیری بازارهای اینترنت‌محور در عرصه حمل‌ونقل شهری است که با عنوان تاکسی‌های اینترنتی شناخته می‌شوند. نظر به اهمیت مطالعه بازار تاکسی اینترنتی در اقتصادهای دیجیتالی شده امروزی در این پژوهش به مطالعه رفتار رانندگان در بازار تاکسی اینترنتی در چارچوب برآورد تابع عرضه موردی شهر تبریز پرداخته شده است. در این مطالعه جهت برطرف نمودن تورش انتخاب نمونه ناشی از وجود متغیر وابسته قطع شده در برآورد تابع عرضه، از روش دو مرحله ای هکمن استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متغیرهای سن و تجربه تاثیر مثبت و متغیرهای سطح تحصیلات و دمای هوا تاثیر منفی بر احتمال مشارکت در بازار تاکسی اینترنتی داشته است. همچنین درآمد خالص رانندگان اثر مثبت بر سطح عرضه داشته است که نشان دهنده حساسیت بالای عرضه به درآمد خالص می باشد. در این مطالعه متغیر نسبت معکوس میل نیز در برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق نتایج، لحاظ این متغیر توضیحی در تابع عرضه، موجب تصحیح خطای تورش و برآورد دقیق تر تابع عرضه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات