اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
رامین بهیارفر؛ مهرزاد ابراهیمی؛ هاشم زارع
چکیده
بخش مسکن یکی از بخشهای پیشران اقتصادی در کشورهای درحال توسعه است. با این حال، بررسی روند نوسان قیمت مسکن در کشور طی دهههای اخیر حکایت از آن دارد که تورم مسکن موضوعی ریشهدار در اقتصاد ایران است. به نحوی که در شرایط کنونی بازار مسکن کشور در وضعیتی بغرنج به لحاظ عدم تطابق قیمت و توان خرید شهروندان و همچنین کاهش سطح ساختوسازها قرار ...
بیشتر
بخش مسکن یکی از بخشهای پیشران اقتصادی در کشورهای درحال توسعه است. با این حال، بررسی روند نوسان قیمت مسکن در کشور طی دهههای اخیر حکایت از آن دارد که تورم مسکن موضوعی ریشهدار در اقتصاد ایران است. به نحوی که در شرایط کنونی بازار مسکن کشور در وضعیتی بغرنج به لحاظ عدم تطابق قیمت و توان خرید شهروندان و همچنین کاهش سطح ساختوسازها قرار دارد. مطالعه حاضر به بررسی تاثیر مهاجرت بر قیمت مسکن در ایران با استفاده از دادههای فصلی 1370-1401 در چارچوب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی بیزین میپردازد. برای مهاجرت یک تکانه تعریف شده است که به صورت یک فرآیند خودرگرسیون مرتبه اول تبیین میشود. این تکانه از طریق تغییر در سرمایه انسانی وارد مدل میشود و با تغییر در ساختار جمعیت و سرمایه انسانی بر ایجاد نوسان در متغیرهای اقتصادی از جمله قیمت مسکن موثر است. براساس نتایج تجزیه واریانس، تکانه مهاجرت بیش از 10 درصد نوسانهای قیمت مسکن و بیش از 20 درصد نوسانهای محصول و بیش از 14 درصد نوسانهای مصرف برای اقتصاد ایران را توضیح میدهد. همچنین، براساس نتایج توابع واکنش آنی متغیرها، در پاسخ به تکانه مهاجرت قیمت مسکن افزایش مییابد، در حالی که محصول، مصرف، سرمایهگذاری، تشکیل سرمایه در بخش مسکن، سرمایه انسانی، اشتغال، دستمزد و موجودی سرمایه کاهش مییابد. در نهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر، کاهش مهاجرت میتواند بخشی از نوسانهای قیمت مسکن در اقتصاد ایران را کنترل نماید.
اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
فاطمه حسین پور؛ امین تبعه ایزدی
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر چرخههای تجاری بر صنعت کشتیسازی در ایران طی دوره 1371 تا 1399 پرداخته است. این صنعت بهعنوان یکی از بخش-های کلیدی در سند سیاستهای کلی توسعه دریا محور شناخته میشود، اما شواهد نشان میدهد سهم آن در اشتغال و ارزش افزوده کل صنعت کشور ناچیز است. شواهد همچنین نشان میدهند که صنعت کشتیسازی قابلیت ایجاد اشتغال ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر چرخههای تجاری بر صنعت کشتیسازی در ایران طی دوره 1371 تا 1399 پرداخته است. این صنعت بهعنوان یکی از بخش-های کلیدی در سند سیاستهای کلی توسعه دریا محور شناخته میشود، اما شواهد نشان میدهد سهم آن در اشتغال و ارزش افزوده کل صنعت کشور ناچیز است. شواهد همچنین نشان میدهند که صنعت کشتیسازی قابلیت ایجاد اشتغال بیشتری نسبت به متوسط بخش صنعت را دارد. در این پژوهش، با استفاده از هشت مدل رگرسیونی با الگوی خودتوضیح با وقفههای گسترده(ARDL)، تأثیر متغیرهایی مانند حجم سرمایه، نیروی کار، قیمت فولاد، قیمت کشتی، چرخههای تجاری و تحریم بررسی شده است. برای بررسی قدرت اثرگذاری متغیر، هفت نماینده برای چرخههای تجاری انتخاب شد. نتایج نشان میدهد که این صنعت دارای بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس است و قیمت فولاد از عوامل اصلی تعیینکنندهی تولید به حساب میآید. همچنین، شواهدی مبنی بر عدم ارتباط فعال این صنعت با بازارهای جهانی و تأثیر منفی تحریمها بر آن مشاهده شده است. به طور کلی، نتایج اشاره به انزوا و عدم رقابت صنعت کشتیسازی ایران در سطح بینالمللی دارد.