سمانه نورانی آزاد؛ مرضیه اسحقی گرجی؛ سمیه شاطری
چکیده
هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخصهای غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدینمنظور از دادههای 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سالهای 1386- 1374 استفاده شده است. همچنین در این ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخصهای غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدینمنظور از دادههای 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سالهای 1386- 1374 استفاده شده است. همچنین در این تحقیق، با توجه به دادههای پنل، معادلات درآمد و بازدهی در رویکرد پانزار-راس به روش حداقل مربعات معمولی با اثرات ثابت (LSDV) برآورد شده است. نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد پانزار- راس دلالت برآن دارد که بازار صنعت موادغذایی و آشامیدنی ایران رقابتی و دور از انحصار است. علاوه بر این، نتایج شاخصهای هرفیندال - هیرشمن و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر مؤید آن است که تمرکز در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی طی سالهای مذکور کاهشیافته و بیش از نیمی از صنایع فعال در این صنعت در فضای رقابتی فعالیت میکنند. رقابتیترین صنایع در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی عبارتاند از صنعت «کشتار دام و طیور» کد (1515) و صنعت «نانوایی» کد (1545)، در حالی که متمرکزترین صنایع فعال در آن، صنعت «تولید مالتا و ماءالشعیر» کد (1553) و صنعت «چایسازی» کد (1547) میباشند.