سیده وجیهه میکائیلی؛ محسن مهرآرا
چکیده
هدف محوری مطالعه حاضر، بررسی هزینههای اجتماعی انحصار و تعیین عوامل مؤثر بر آن است. جهت اندازهگیری هزینههای اجتماعی از سه روش هاربرگر، پوزنر و کالینگ مولر استفاده میشود و بدینمنظور، از دادههای 130 صنعت کد چهاررقمی ISIC در طی سالهای 1383 تا 1396 استفاده شد. از طرفی برای تجزیه و تحلیل الگو از روشهای اقتصاد سنجی پانل دیتا و گشتاورتعمیمیافته ...
بیشتر
هدف محوری مطالعه حاضر، بررسی هزینههای اجتماعی انحصار و تعیین عوامل مؤثر بر آن است. جهت اندازهگیری هزینههای اجتماعی از سه روش هاربرگر، پوزنر و کالینگ مولر استفاده میشود و بدینمنظور، از دادههای 130 صنعت کد چهاررقمی ISIC در طی سالهای 1383 تا 1396 استفاده شد. از طرفی برای تجزیه و تحلیل الگو از روشهای اقتصاد سنجی پانل دیتا و گشتاورتعمیمیافته و نرمافزار ایویوز 10 استفاده میشود. قابل ذکر است که هزینههای اجتماعی در آثار قبلی در ایران اندازهگیری شده است اما در این مطالعه عوامل مؤثر بر هزینههای اجتماعی انحصار نیز ارزیابی میشود. یافتههای تحقیق مؤید این موضوع است که میزان هزینههای اجتماعی انحصار در دو روش پوزنر و کالینگ-مولر بسیار بیشتر از روش هاربرگر بوده که موجبات اختلال در تخصیص بهینه منابع و کاهش رفاه جامعه را فراهم میکند. همچنین نتایج حاصل از بررسی عوامل مؤثر بر هزینههای اجتماعی انحصار نشان میدهد در هر سه رویکرد تمامی متغیرها با سطح احتمال 5% معنیدار و علامت متغیرها مطابق با انتظارات تئوریک است. بطوریکه متغیرهای شاخص تمرکز، شدت تبلیغات و شدت تحقیق و توسعه از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر هزینههای اجتماعی بوده و موجب افزایش آن میشوند.