با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده مدیریت

2 دانشیار عضو هیئت علمی، مدیریت صنعتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی(نویسنده مسئول)

3 دانشیار ریاضی کاربردی گرایش تحقیق در عملیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

صنایع با فناوری‌پیشرفته عامل مزیت رقابتی میان کشورها محسوب‌می‌شوند. فناوری از جنس دانش است و پیچیدگی اقتصادی یک جامعه وابسته به حجم بالای دانش افراد آن جامعه می‌باشد که در محصولات تولید شده توسط آنها تجلی می یابد. افراد با دانش و مهارت یا همان سرمایه‌های انسانی با یکدیگر تعامل کرده و دانش خود را با هم ترکیب می کنند تا محصول(خروجی پربازده) تولید کنند. شاخص معتبر سرمایه‌انسانی هوش است که با نوآوری درارتباط است. بنابراین هدف پژوهش بررسی ضریب هوشی‌ملی، نوآوری، موفقیت تحصیلی و تغذیه به منزله زیرساخت هایی است که گمان می رود بخشی از کارایی ملل را در تولید محصولات با فناوری پیشرفته توضیح دهند. به این منظور شاخص های کمی زیرساخت های هوش ملی و تغذیه در مرحله اول به عنوان ورودی اولیه، و نوآوری و موفقیت تحصیلی به عنوان خروجی برای ورودی‌های اولیه در نظر گرفته می‌شود. در مرحله دوم نوآوری و موفقیت تحصیلی به عنوان ورودی و تولید فناوری پیشرفته به عنوان خروجی نهایی یک مدل شبکه، از نوع سری تحلیل پوششی داده‌ها برای 23 کشور منتخب، با استفاده از داده های گردآوری شده از مراجع رسمی بین المللی، درنظرگرفته می شود. نتایج تفاوت کارایی کشورهای منتخب در تولید محصولات با فناوری پیشرفته را نشان می دهد و وزن هریک از زیر ساخت ها را نیز برآورد می کند. یافته ها نشان می‌دهند بیشترین وزن/ اهمیت مربوط به زیرساخت هوش ملی و تغذیه است که با ارتقاء این دو زیرساخت درکشورهای مورد پژوهش می توان به حداکثر شدن تولید فناوری پیشرفته دست یافت.

کلیدواژه‌ها

آذری آرانی، قاسم ، رضایی نور، جلال (1399). شناسایی فرایند خلق و یادگیری دانش ملی و بررسی تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی با درنظر گرفتن نقش واسطه ای هوش ملی، فصلنامه فناوری آموزش، 14(2)، 477-492. magiran.com/p2290912
 
رادفر, رضا, خمسه, عباس. (1394). مدیریت تکنولوژی نگرشی جامع بر تکنولوژی، نوآوری و تجاری سازی، انتشارات علمی و فرهنگی.
سمیعی­نصر, محمود؛ صادق­پور, علی­اصغر؛ تقوی گیلانی, مهرداد. (1392). مدیریت اثر بخش انتقال تکنولوژی (چاپ اول). انتشارات ساد.
ضیایی, ثریا, محسنی طارمسری, مهناز. (1400). بررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و هوش هیجانی با تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی, (), -. doi: 10.22054/jks.2021.52002.1333
محمودزاده، ابراهیم؛ باقری، ابوالفضل؛ دهقان پیر، علی(1394). تاثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 3(2), 31-62. doi: 10.22104/jtdm.2016.353
 
    Acham, H. (2010). Nutrition, health and academic achievement of primary school children: A case of Kumi District, Eastern Uganda [PhD Thesis]. Makerere University.
     Adamides, E., & Karacapilidis, N. (2020). Information technology for supporting the development and maintenance of open innovation capabilities. Journal of Innovation & Knowledge, 5(1), 29–38.
    Altbach, P. G. (2013). The Achilles Heel of India’s High-Tech Future. In The International Imperative in Higher Education (pp. 175-178). SensePublishers, Rotterdam.
    
      Azam, S. (2017). A cross-country empirical test of cognitive abilities and innovation nexus. International Journal of Educational Development, 53, 128–136.
 
 
      Burhan, N. A. S., Salleh, F., & Burhan, N. M. G. (2015). National intelligence and private health expenditure: Do high IQ societies spend more on health insurance? Intelligence, 52, 1-8.
 
     Chauhan, U., Golhar, S., & Dahake, P. (2016). Correlation between iron deficiency anemia and cognitive achievement in school aged children. Ann Int Med Den Res2(4), 178-180.
 
      Coyle, T. R., Rindermann, H., & Hancock, D. (2016). Cognitive capitalism: Economic freedom moderates the effects of intellectual and average classes on economic productivity. Psychological Reports, 119(2), 411–427.
 
   Diebolt, C., & Hippe, R. (2022). The long-run impact of human capital on innovation and economic growth in the regions of Europe. In Human Capital and Regional Development in Europe (pp. 85-115). Springer, Cham.
 
   D’Angelo, A. (2012). Innovation and export performance: A study of Italian high-tech SMEs. Journal of Management & Governance, 16(3), 393–423.
Dutta, S., Lanvin, B., & Wunsch-Vincent, S. (Eds.). (2018). The global innovation index 2018: Energizing the world with innovation. WIPO..
 
       Erkan, B., & Yildirimci, E. (2015). Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 524–533. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.262.
 
     French, B., Outhwaite, L. A., Langley-Evans, S. C., & Pitchford, N. J. (2020). Nutrition, growth, and other factors associated with early cognitive and motor development in Sub-Saharan Africa: A scoping review. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 33(5), 644–669.
 
    Gallié, E. P., & Legros, D. (2012). Firms’ human capital, R&D and innovation: a study on French firms. Empirical Economics43(2), 581-596.
 
    Gelade, G. A. (2008). IQ, cultural values, and the technological achievement of nations. Intelligence36(6), 711-718.
     Global food security index. )2018( pdf—Google Search. (n.d.). Retrieved November 6, 2020.
 
    Grantham-McGregor, S. M., & Ani, C. C. (2011). Undernutrition and mental development. Nutrition   and Brain. Vevey: Nestec Ltd, and Karger: Basel, 1–14..
 
    Guellec, D., & De La Potterie, B. V. P. (2002). R&D and productivity growth: panel data analysis of 16 OECD countries. OECD Economic studies, 2001(2), 103-126.
     Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The Atlas of Economic Complexity: Mapping Paths to Prosperity. The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9647.001.0001.
 
 
     Jones, G., & Podemska-Mikluch, M. (2010). IQ in the utility function: Cognitive skills, time preference, and cross-country differences in savings rates.
 
     Jones, G., & Schneider, W. J. (2006). Intelligence, human capital, and economic growth: A Bayesian averaging of classical estimates (BACE) approach. Journal of Economic Growth, 11(1), 71–93.
 
      Jorgenson, D., Ho, M., & Samuels, J. (2019). Education Intensity and the Sources of, and   Prospects for, US Economic Growth. International Productivity Monitor, 36, 161–186.
 
Kao, C. (2017). Network data envelopment analysis: Foundations and extensions. Switzerland: Springer International Publishing.
 
      Kucharčíková, A. (2011). Human capital–definitions and approaches. Human Resources Management & Ergonomics, 5(2), 60-70.
 
Landry, R., Amara, N., & Lamari, M. (2012). Does social capital determine innovation? To what extent? Technological Forecasting and Social Change, 69(7), 681–701.
 
Lederman, D., & Maloney, W. (2013). R&D and development. World Bank policy research. Working Paper, 3024.
Leiponen, A. (2005). Skills and innovation. International Journal of Industrial Organization, 23(5–6), 303–323
 
     Levinger, B. (1994). Nutrition, health and advancement for all . Education Development Centre and United Nations Development Programme, Newton, MA.
 
     Liu, G., Pang, L., & Kong, D. (2017). Effects of human capital on the relationship between export and firm innovation. Chinese Management Studies.
    Lund, H. B., & Karlsen, A. (2020). The importance of vocational education institutions in manufacturing regions: adding content to a broad definition of regional innovation systems. Industry and Innovation, 27(6), 660-679.
 
      Lu, W.-M., & Hung, S.-W. (2011). Exploring the operating efficiency of Technology Development Programs by an intellectual capital perspective—A case study of Taiwan. Technovation, 31(8), 374–383.
 
      Lynn, R., & Becker, D. (2019). The intelligence of nations. London, UK: Ulster Institute for Social Research.
 
      Lynn, Richard & Meisenberg, Gerhard. (2010). National IQs calculated and validated for 108 nations. Intelligence. 38. 353-360. 10.1016/j.intell.2010.04.007.
 
     Lynn, Richard & Vanhanen, T. (2006). IQ and global inequality.
 
      Mazzucato, M. (2013). The entrepreneurial state. Soundings49(49), 131-142.
 
     Medase, K. (2020). The Impact of the Heterogeneity of Employees’ Qualifications on Firm-level Innovation Evidence from Nigerian Firms.
 
        Meisenberg, G. (2014). Cognitive human capital and economic growth in the 21st century. Economic Growth in the 21st Century: Perspectives,
 
       Mooghali, A. R., & Azizi, A. R. (2008). Relation between organizational intelligence and organizational knowledge management development. World Aapplied Sciences Journal, 4(1), 1-8.
 
    Naik, S. R., Itagi, S. K., & Patil, M. (2015). Relationship between nutrition status, intelligence and academic performance of Lambani school children of Bellary district, Karnataka. International Journal of Farm Sciences5(3), 259-267.
 
OECD. (n.d.). Education attainment [Text]. Retrieved November 6, 2020, from https://www.oecdilibrary.org/education/educationattainment/indicatorgroup/english_025421e5-en.
     Rajput, N., Khanna, M. A., & Oberoi, S. (2012). Global innovation index and its impact on GDP of BRICS nations-innovation linkages with economic growth: An empirical study. Global Journal of Enterprise Information System, 4(2), 35-44.
 
      Ramezani, G., Norouzi, A., Moradi, E., Pourbairamian, G., Aalaa, M., Alizadeh, S., & Sohrabi, Z. (2020). Comparing peer education with TBL workshop in (EBM) teaching. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 34, 70.
 
Rindermann, H. (2012). Intellectual classes, technological progress and economic development: The rise of cognitive capitalism. Personality and Individual Differences53(2), 108-113.
 
      Roberts, M., Tolar-Peterson, T., Reynolds, A.,  Wall,   C., Reeder, N., & Rico Mendez, G. (2022). The Effects of Nutritional Interventions on the Cognitive Development of Preschool-Age Children: A Systematic Review. Nutrients, 14(3), 532.
 
      Saad, M., Guermat, C., & Brodie, L. (2015). National innovation and knowledge performance: the role of higher education teaching and training. Studies in Higher Education40(7), 1194-1209.
 
      Salahodjaev, R. (2015). Intelligence and shadow economy: A cross-country empirical assessment. Intelligence49, 129-133.
 
      Squalli, J., & Wilson, K. (2014). Intelligence, creativity, and innovation. Intelligence46, 250-257.
 
       Sweet, C. M., & Eterovic Maggio, D. S. (2015). Do Stronger Intellectual Property Rights Increase Innovation? World Development, 66, 665–677. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2014.08.025.
 
      Sun, X., Li, H., & Ghosal, V. (2020). Firm-level human capital and innovation: Evidence from China. China Economic Review59, 101388.
 
     Valero, A., & Van Reenen, J. (2019). The economic impact of universities: Evidence from across the globe. Economics of Education Review, 68, 53-67.
 
     Wang, M., & Lynn, R. (2018). Intelligence in the People’s Republic of China. Personality and Individual Differences, 134, 275–277.
 
Weede, E., & Kämpf, S. (2002). The impact of intelligence and institutional improvements on economic growth. Kyklos, 55(3), 361–380.
 
     Xu, H., & Liu, F. (2017). Measuring the efficiency of education and technology via DEA approach: Implications on national development. Social Sciences, 6(4), 136.
 
Zhong, L. (2017). Innovation as Determinants of Economic Growth in U.S. Counties. Journal of Applied Business and Economics, 19(4), 4. https://articlegateway.com/index.php/JABE/article/view/718.