مریم جوزدانی؛ فرزاد کریمی؛ مجتبی آقاجانی
چکیده
امروزه صادرات و تنوع بخشی به آن از مهمترین عوامل رشد اقتصادی محسوب میگردد. این امر برای کشور ایران که در دهه اخیر شاهد اعمال تحریمهای بینالملی و از دست دادن بخش اعظم درآمدهای نفتی بوده است که از اهمیتی دو چندان بر خوردار میباشد. بدین جهت شناسایی فرصتها و محصولات صادراتی در جهت توسعه صادرات و تنوع بخشی به آن از اهمیت ویژه ای ...
بیشتر
امروزه صادرات و تنوع بخشی به آن از مهمترین عوامل رشد اقتصادی محسوب میگردد. این امر برای کشور ایران که در دهه اخیر شاهد اعمال تحریمهای بینالملی و از دست دادن بخش اعظم درآمدهای نفتی بوده است که از اهمیتی دو چندان بر خوردار میباشد. بدین جهت شناسایی فرصتها و محصولات صادراتی در جهت توسعه صادرات و تنوع بخشی به آن از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. در این تحقیق، با استفاده از مدل پشتیبان تصمیم، فرصتهای صادراتی برای محصولات صنعتی دارای مزیت نسبی آشکار شده ایران شناسایی میگردد. فرصت صادراتی به ترکیب محصول صادراتی-بازار هدف صادراتی اطلاق میگردد. نتایج بررسی از میان 158 بازار هدف بالقوه صادراتی و 38 محصول با مزیت نسبی آشکار شده نشان میدهد، 107 فرصت صادراتی به عنوان فرصتهای قوی برای توسعه صادراتی ایران محسوب میشوند که مهمترین فرصتهای صادراتی القوه ایران در کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، مالزی، هلند، بلغارستان، فرانسه، اندونزی، بلژیک، چین، رومانی، کنیا، کویت و گرجستان وجود دارند. قسمت اعظم محصولات با پتانسیل صادرات قوی مربوط به محصولات نفتی، پایه پتروشیمی، معدنی و فلزات میباشد.