مهدی زینالی؛ فرزاد رحیم زاده؛ سیامک شکوهی فرد
چکیده
این مقاله قصد دارد تا تأثیر سهم بازاری بانکها و تعداد شعب آن بر سودآوری بانکهای منتخب ایران را مطالعه کند. برای این کار دادهها و اطلاعات مربوط به 11 بانک منتخب کشور در دوره زمانی 1394-1386 از پایگاه اطلاعاتی بانک مرکزی و ترازنامههای آنها استخراج شده و مدل مدنظر با استفاده از روش دادههای تابلویی برآورد شده است. در این تحقیق از دو ...
بیشتر
این مقاله قصد دارد تا تأثیر سهم بازاری بانکها و تعداد شعب آن بر سودآوری بانکهای منتخب ایران را مطالعه کند. برای این کار دادهها و اطلاعات مربوط به 11 بانک منتخب کشور در دوره زمانی 1394-1386 از پایگاه اطلاعاتی بانک مرکزی و ترازنامههای آنها استخراج شده و مدل مدنظر با استفاده از روش دادههای تابلویی برآورد شده است. در این تحقیق از دو شاخص نرخ بازدهی حقوق صاحبان سهام و نرخ بازدهی داراییها بهعنوان متغیر سودآوری استفاده شده و لذا دو مدل جداگانه برآورد شده است. نتایج برآورد مدلها نشان میدهد که متغیرهای نسبت تسهیلات به کل دارایی، تعداد شعب، رشد اقتصادی و متغیر سهم بازاری بانک بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت داشته و این اثرات به لحاظ آماری معنادار میباشند. اثر متغیر هزینه عملیاتی به کل دارایی بر سودآوری بانکها نیز منفی بوده و به لحاظ آماری در سطح 5 درصد معنادار است. اهرم مالی نیز بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت دارد اما در سطح معناداری 5 درصد، به لحاظ آماری معنادار نیست.