با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : مدل سازی

نویسندگان

1 استاد گـروه اقتصاد، دانشـگاه ارومیـه

2 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه ارومیه

چکیده

بسیاری از بنگاه­های موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرف­کنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله­ مصرف‌کنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاه­ترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله می­تواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، مخابرات و غیره فراهم می­کند، به این صورت مطرح شود که در کجای شهر قرار گیرد تا حداقل فاصلة ممکن از همة مصرف­کنندگان را داشته باشد. در این مقاله، سؤال اول با الگوریتم دایکسترا و سؤال دوم به روش حداقل مربعات فاصله پاسخ داده شده است. نتایج نشان می­دهد که مصرف­کننده می­تواند به روش الگوریتم دایکسترا کوتاه­ترین مسیر تا رسیدن به بنگاه موردنظر و همچنین کوتاه­ترین فاصلة ممکن از همه بنگاه­های موجود را پیدا کند. ­علاوه بر این، مکان بهینة بنگاه­ها به تعداد مصرف­کنندگان و نحوة توزیع آن­ها بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها

امین­زاده گوهرریزی، بهرام؛ روشن، مینا و سیامک بدر (1391)، "ارزیابی تطبیقی روش­های مکان­یابی شهرهای جدید در ایران (دهه 60 تا 80)"، شماره 23، سال نهم، صص 32- 21.
جعفرنژاد، احمد؛ کریمی دستجردی، داوود؛ فولادوندی، غلام‌رضا و محمد وفایی یگانه (1389)، "ارائه یک مدل تصمیم­گیری چند معیاره برای انتخاب مکان بهینه استقرار نمایندگی­های شرکت­های بیمه در شهر تهران"، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 3 و 4 ، شماره مسلسل 96-95، صص 123-95.
خزائی،صفا (1380). تجزیه و تحلیل شبکه در GIS به منظور بهینه­سازی کمک­رسانی، گرایش عمران‌فتوگرامتری گروه مهندسی نقشه­برداری، دانشکده فنی دانشگاه تهران.
شای، آز (1393)، اقتصاد صنعتی: نظریه و کاربردها، ترجمه: دکتر کیومرث شهبازی، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
صابریان، جواد؛ محمد سعدی مسگری (1389)، "مسیریابی بهینه براساس معیار زمان با توجه به شرایط متغیر ترافیکی"، مهندسی حمل­ونقل، سال اول، شماره چهارم.
کالل، مس آندریو؛ نیس، مایکل و جری آر گرین (1995)، تئوری بازی­ها برگرفته از کتاب تئوری اقتصاد خرد، ترجمه: منصور اعتمادی و محمدتقی محبی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
نقیبی، فریدون؛ دلاور، محمودرضا و آرش رحمانی‌زاده (1382)، توسعه الگوریتم دایکسترا برای تعیین کوتاه‌ترین مسیر در GIS با تأکید بر داده­های حجیم، همایش ژئوماتیک 82، تهران: سازمان نقشه‌برداری کشور.
Averbakh, I.; Berman, O.; Drezner, Z. and G.  Wesolowsky (2007), "The Uncapacitated Facility Location Problem with Demand-dependent Set up and Service Costs and Customer–Choice Allocation", European Journal of Operational Research, 179(1), pp. 956-967.
Bang, Y. Wu. and Kun-Mao, Chao (2004), Spanning Trees and Optimization Problems, CRC Press: USA. pp. 25-33.
Burdurla, E. & Ejder, E. (2006), "Location Choice for Furniture Industry Firms by using Analytical Hierarchy Process (AHP) Method". Journal of Science. 16(2), pp. 369-373.
Cormen, T. H.; Leiserson, C. E.; Rivest, R. L. and C. Stein (2001). Introduction to Algorithms. MIT Press and McGraw-Hill. pp. 588-601.
Current, J. R.; ReVelle, C. S. and J.L. Cohon (1985), “The Maximum Covering/shortest Path Problem: a Multiobjective Network Design and Routing Formulation”, European Journal of Operational Research, 21(2), pp. 189–199.
Dechter, R. and J. Pearl (1985), “Generalized Bestfirst Search Strategies and the Optimality”, Journal of the ACM. 32(3). pp. 505-536.
Domenico, C. and F. Simone (2004), “Two-Levels-Greedy: a Generalization of Dijkstra’s Shortest Path Algorithm”, Electronic Notes in Discrete Mathematics. No. 17, pp. 81–86.
Donald, E.K. (1997), The Art Of Computer Programming, Vol. 1. Third Edition. Addison-Wesley. ISBN -201- 04- 89683.
Douglas B. W. (2001), Introduction to Graph Theory. Second Edition.Prentice Hall. ISBN 0-13-014400-2.
Kairanbay, M.; Hajar, M. J. (2013), “A Review and Evaluations of Shortest Path Algorithms”. International Journal of Acientific & Technology Research.2(6). pp. 2277-8616.
Karger, D. R.; Klein, P. N. and R.E. Tarjan (1995). “A Randomized Linear-time Algorithm to Find Minimum Spanningtrees”, Journal of the Aswcl.tmn for Computmg Machinery. 42(2). pp. 321–328.
Khyrina, A. F.; Burairah, H. and S.H. Abd (2015), “Modification of Dijkstra’s Algorithm for Safest and Shortest Path during Emergency Evacuation”, Applied Mathematical Sciences, 9(31), pp. 1531 – 1541.
Lukas, K.  and M. Radomil (2013), “A Performance Comparison of Rapidly exploring Random Tree and Dijkstra’s Algorithm for Holonomic Robot Path Planning”, Recent Advances in Applied and Theoretical Mathematics. ISBN: 978-960-474-351-3.
Melaina, M. J. and M.H. Ross (2000), “The Ultimate Challenge: Developing an Infrastructure for Fuel Cell Vehicles”, Environment, 42(7), pp. 10–22.
Paolo, A.; Sanchez, S.; Jesus, A. and R. Hernaude (2001), An Object-genetic Method for Network Analysis in GIS: The Optimal and Shortest Path and Node Location, University of Colombia.
Prescott, E. and M. Visscher (1977), “Sequential Location among Firms with Foresight”, The Bell Journal of Economics. 8(2), pp. 378 - 393.
Preygel, A. (1999), Path Finding: A Comparison of Algorithms. Management Science. Matthews.
Țarțavulea, R. I. (2015), “Model for Determining the Optimum Location for Performance Improvement in Supply-Chain Strategies”, European Journal of Interdisciplinary Studies. 7(1), pp. 39–54.
Udi, M. (1989), Introduction to Algorithms - A Creative Approach. MIT Press and Addison-Wesley. ISBN- 02-12037-201.
Vaibhavi, P. and P. ChitraBaggar (2014), “A Survey Paper of Bellman-Ford Algorithm and Dijkstra Algorithm for Finding Shortest Path in GIS Application”, International Journal of P2P Network Trends and Technology (IJPTT). 5 – February 2014.
Wang, Y.W. and C.C. Lin (2009), “Locating road Vehicle Refueling Stations. Transportation Research Part E”, Logistics and Transportation Review. 45(5), pp. 821-829.
Wang, Y. W. and C.R. Wang (2009), “Locating Passenger Vehicle Refueling Stations”, Transport. Res. Part E (2010). 46(5), pp. 791-801.
Zhan, B. (1999), “Three Fastest Shortest Path Algorithms on Real Road Networks”, Southwest Texas State University, San Marcos. TX 78666. USA. 1(1). pp. 69-82.