In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Authors

1 Ph.D student of Economics, Department of Economics, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.

2 Associate Professor of International Economics, Department of Management, Mobarakeh Branch, Mobarakeh Islamic Azad University, Iran.

Abstract

One of the drivers of the development of the agricultural sector is the development of production and export of the food industry as the downstream activity of this sector.  Accordingly, in the present study, it has been attempted to  prioritize the products of the food industry using two theories of economic complexity and product space. For this purpose, using the export data of food industry products at the level of four-digit HS codes,  the product space of the food industry was formed and the indicators resulting from the two mentioned theories including product complexity, product density, product opportunity benefit, and the dollar value of global product imports have been calculated and used. In the framework of three separate scenarios (in each different weights have been given to the listed indicators), priority products have been prioritized for the development of food industry exports. The findings of this research can be a good guide for public sector managers who are trying to prepare an industrial development plan.

Keywords

اکبری، نعمت‌الله؛ عصاری، عباس و مرتضوی، سید ابوالقاسم. (1387). بررسی مزیت نسبی صادرات محصولات کشاورزی (مطالعه موردی استان اصفهان). مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، 31، 20-1.
بهرامی، فریده؛ نوری، جواد؛ شاهمرادی، بهروز و شهبازی، میثم. (1399). شناسایی فرصت‌های تولیدی همگون با وضعیت فعلی صنعت ساخت قطعات و تجهیزات کشور با تکیه بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 10(3)، 46-25.
ثاقب، حسن و رنجبر، امید. (1398). کاربرد تئوری فضای محصول و پیچیدگی اقتصادی در متنوع سازی صادرات (مطالعه موردی صنایع پایین‌دست پتروشیمی). شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول.
ثاقب، حسن. (1399). شناسایی زمینه­های متنوع­سازی صادرات محصولات صنعتی: کاربرد رویکرد پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول. پژوهش­های اقتصاد صنعتی، 4(12)، 56-35.
رنجبر، امید؛ ثاقب، حسن و ضیائی بیگدلی، صادق. (1398). تحلیل پویایی صادرات غیرنفتی ایران: نتایج جدید با کمک نظریه پیچیدگی اقتصادی. مجله تحقیقات اقتصادی، 54 (1)، 73-47.
صادقی، سیدکمال؛ خداوردی زاده صابر و محمد خداوردی زاده. (1390). تعیین مزیت نسبی صادراتی و ساختار بازار صادرات و واردات جهانی زعفران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3(3)، 76-59.
عزیزی، جعفر و یزدانی، سعید. (1385). بررسی صادرات پسته ایران: چالش­ها و رهیافت­ها. تحقیقات اقتصادی، 74، 247-217.
هاسمن، ریکاردو؛ هیدالگو، سزار و بوتوس، سباستین. (1397). اطلس پیچیدگی اقتصادی (نقشه راه شکوفایی). مترجم: بهروز شاهمرادی، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول.
Alwang, J., & Siegel, P. B. (1994). Portfolio models and planning for export diversification: Malawi, Tanzania and Zimbabwe. The Journal of Development Studies, 30(2), 405-422.
Bao, H. H. G., & Le, H. P. (2021). Asymmetric impact of exchange rate on trade between Vietnam and each of EU-27 countries and the UK: evidence from nonlinear ARDL and the role of vehicle currency. Heliyon, e07344.
Hamwey, R., Pacini, H., & Assunção, L. (2013). Mapping green product spaces of nations. The Journal of Environment & Development, 22(2), 155-168.
Hausmann, R., & Hidalgo, C. A. (2010). Country Diversification, Product Ubiquity, and Economic Divergence. Working Paper No. 201, Center for International Development at Harvard University (CID).
Hausmann, R., & Hidalgo, C. A. (2011). The Network Structure of Economic Output. Journal of Economic Growth, 16, 309–342.
Hausmann, R., Hidalgo, C. A. Bustos, S. et al. (2014). The Atlas of Economic Complexity: Mapping Paths to Prosperity. Cambridge, MA: MIT Press.
Hausmann, R., Hwang, J. & Rodrik, D. (2007). “What You Export Matters. Journal of Economic Growth, 12(1), 1–25.
He, X., Brouthers, K. D., & Filatotchev, I. (2013). Resource-based and institutional perspectives on export channel selection and export performance. Journal of Management, 39(1), 27-47.
Hidalgo, C. (2009). The dynamics of economic complexity and the product space over a 42-year period, Center for International Development, Working Paper, Harvard University.
Hidalgo, C. A., & Hausmann, R. (2009). The Building Blocks of Economic Complexity, Proceedings of the National Academy of Sciences, 106, 10570–10575.
Pérez-Hernández, C. C., Salazar-Hernández, B. C., Mendoza-Moheno, J., Cruz-Coria, E., & Hernández-Calzada, M. A. (2021). Mapping the Green Product-Space in Mexico: From Capabilities to Green Opportunities. Sustainability, 13(2), 945.
Ranjbar, O., & Rassekh, F. (2022). Does economic complexity influence the efficacy of foreign direct investment? An empirical inquiry, The Journal of International Trade & Economic Development, 31(6), 894-910.
Xu, J., Bahmani‐Oskooee, M., & Karamelikli, H. (2021). On the link between US‐China commodity trade and exchange rate uncertainty: An asymmetric analysis. Australian Economic Papers, 61(1), 87-137.
Zhu, S., & Li, R. (2017). Economic complexity, human capital and economic growth: empirical research based on cross-country panel data. Applied Economics, 49(38), 3815-3828.