In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Authors

1 PhD Student, University of Science and Culture, Tehran, Iran

2 Associate Professor in Law, University of Science and Culture. Tehran. Iran

3 Assistant Professor, Department of Law, University of Science and Culture, Tehran, Iran

Abstract

Abuse of the dominant position is one of the anti-competitive practices in the automotive sector. Consequently, this abuse can lead to monopolising the automobile market, the lack of competition, unfair contract terms, and the expansion of a few companies' market power. The main objective of this study is to answer the following questions: What are the causes and examples of abuse of dominant position in the Iranian and European automotive industries? What solutions are there to limit and prevent the abuse of dominance in this market? The questions are addressed by using a descriptive-analytical approach. Study results indicate that Iranian automotive industry failure factors include failed and non-targeted state aid, impediments to private sector practice, and tariff and non-tariff barriers to foreign automakers' practices on the Iranian market. A review of successful competition law enforcement strategies enacted by the EU will be conducted with the objective of improving the Iranian automotive market.

Keywords

اسمعیلی پور، الهام، صادقی‌نیارکی، مهدی. (1400).  ساختار تنظیم‌گری صنعت خودروی ایران و راهکارهایی برای اصلاح آن. فصل‌نامه علمی بهبود مدیریت. 16(15)، 34-54.
افتخارجهرمی، گودرز، معبودی‌نیشابوری، رضا. (1390). ممنوعیت کمک‌های دولتی مخل رقابت «مطالعه‌ی تطبیقی در نظام‌های حقوقی ایران و اتحادیه‌ی اروپا. فصل نامه تحقیقات حقوقی، 6(39)، 44-48.
پورپرتوی، میرطاهر، دانش‌جعفری، داوود. (1388). مقایسه تطبیقی انحصار و تمرکز در برخی از صنایع کشور. پژوهش‌نامه اقتصادی. 35(21)، 23-28.
بانک خاورمیانه. (1394). گروه تحقیقات اقتصادی، بررسی صنعت خودروسازی ایران. قابل دسترسی در: https://www.middleeastbank.ir/uploads/autoindustry-94-10.pdf (last visited: 2022-05-19)". ص 2-3.
حسینی، مینا. (1396). حقوق رقابت در آیینه‌ی ساختار و تصمیمات شورای رقابت. انتشارات مجد. 312-317.
دعاگویی، محمدمصطفی، محمدی؛ زینب. (1393). شروط تحمیلی در قراردادهای صنعت خودرو. فصل‌نامه مبانی فقهی حقوق اسلامی، 7(14). 119-132.
راسخی، سعید. (1381). عوامل تعیین‌کننده خاص صنعت انواع تجارت درون صنعت ایران. فصل‌نامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، 10(34). 23-45.
راسخی، سعید. (1397). عوامل تعیین‌کننده مزیت رقابتی صنایع کارخانه‌ای ایران. فصل‌نامه اقتصاد و تجارت نوین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 13(1). 33-39.
رضاعی، سیدمهدی، رحیمی، عبدالرضا. (1395). بررسی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور از بعد رقابت‌پذیری در قیمت و کیفیت و مقایسه با صنعت خودروسازی جهانی و عوامل اصلی عدم رقابت‌پذیری. پژوهش‌نامه ششمین کنفرانس بین‌المللی حساب‌داری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین،12(32). 67-69.
رنجبریان، بهرام. (1391). نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات قطعه‌سازی خودرو. فصل‌نامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، 10(11). 90-99.
رودسری، محمدحسن، طباطبائیان، سیدحبیب‌الله، رادفر، رضا. (1398). الزامات خودروساز شدن در عرصه جهانی؛ نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران. فصل‌نامه مجلس و راهبرد، 26(98). 212-219.
رئوفی‌نیا، مرجان، برادران، وحید. (1398). توسعه مدل تئوری بازی‌های پویا به منظور تحلیل رقابت در ساختار بازارهای انحصاری چندجانبه. فصل‌نامه چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 8(31). 112-117.
زنوز ،بهروز. (1380). مجموعه مقالات همایش صنعت خودرو ایران و اقتصاد جهانی.  انتشارات پیام ایران‌خودرو، 29-55.
شیری، مهرزاد. (1395). قواعد حقوق رقابت در ایران و تحولات آن در پرتو سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی. فصل‌نامه قضاوت، 95(12). 90-98.
عبدی‌پور، ابراهیم. (1388). سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط». فصل‌نامه حقوق اسلامی. 21(6). 83-97.
غفاری‌فارسانی، بهنام. (1398). حقوق رقابت و ضمانت اجراهای مدنی آن. انتشارات میزان، چاپ دوم، 528-532.
غمامی، محمدمهدی، اسماعیلی، محمد. (1389). مطالعه تطبیقی نظام حقوق رقابت در ایران و فرانسه. پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، 11(2). 161-171.
فرح‌زادی، علی‌اکبر. (1392). شرط مجهول. مجله حقوقی دادگستری، 81(102). 212-219.
معصومی‌نیا، علی. (1383). بازار مطلوب و رقابت کامل. فصل‌نامه اقتصاد اسلامی، 15(21). 21-32.
موسوی، سید فضل‌الله. (1400). مطالعه تطبیقی قواعد رقابت در قوانین رقابتی ایران و اتحادیه اروپا. فصل‌نامه حقوقی دانشگاه قم، 8(2) . 34-43.
میثاقی، مرتضی. (1397). پیش‌بینی وضعیت بازار خودروی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام. راز صنعت (ماهنامه تخصصی خودرو-ویژه نامه وضعیت بازار خودرو ایران بعد از خروج آمریکا از برجام)، 10(6). 98-101.
اسمعیلی‌پور، الهام. (1401). شناسایی ابزارهای تامین مالی نظام تولید خودرو مبتنی بر تحلیل زنجیره ارزش صنعت. سیاست علم و فناوری، 48(2). 119-123.
گودرزی، حسین. (1392). تاریخچه صنعت خودرو. انتشارات شهبازی، چاپ اول، 22-43.
 
Akman, P. (2017). International Report in Këllezi, P., Kilpatrick, B., & Kobel, P. (Eds.). Abuse of Dominant Position and Globalization & Protection and Disclosure of Trade Secrets and Know-How. Springer: 3-26.
Baldwin, R., & Wyplosz, C. (2019). EBOOK The Economics of European Integration 6e. McGraw Hil (chapter 7, state aids: 20-32).
Barents, R. (2022). Directory of EU Case Law on State Aids (Vol. 37). Kluwer Law International BV.
Gormsen, L. L. (2010). A Principled Approach to Abuse of Dominance in European Competition Law. Cambridge University Press: 254-289.
Hartmann Ruppel, M. (2017). Chapter 6: Germany. In Abuse of Dominant Position and Globalization & Protection and Disclosure of Trade Secrets and Know-How. Springer: 109-119.
Khemani. R. Shyam (2002), "Application of Competition Law, exemptions and exceptions". UNCTAD/DITC/CLP/Mis: 54-78.