In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Authors

1 Faculty Member of Economics,Faculty of Managment, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Economics,Faculty of Managment, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The main purpose of this study is to evaluate the market structure and comparative advantage dominated in Iran’s export medicinal plants and its main trading partners by using the non-parametric concentration and comparative advantage. For this purpose, the data of selected medicinal plants at the level of HS code over the period 2018-2011 extracted from the database, and statistical information of FAO and Trade Map have been used. The results indicated that Iran had a comparative advantage of the export of studied medicinal plants, but it had not the necessary stability. Moreover, in this field, the market structure is non-competitive. According to the results of the global export market concentration indices for fennel, anise, coriander, cumin, and cedar (code 0909) were the most concentrated markets in the mentioned years. Therefore, due to Iran having the potential to expand and develop the export of these products, for making active it some implement such as; market Decentralization, processing and improving packaging tailored to consumer tastes in global markets, and government’s economic and political support for exporters, are recommended.

Keywords

امیر تیموری، سمیه؛ شمشادی، کتایون و خلیلیان، صادق (1390). "جایگاه ایران در صادرات رازیانه: رهیافت مزیت­نسبی صادراتی". تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3(12)،  95-81.
انویه تکیه، لورنس (1386). "مقایسه مزیت­نسبی صادرات سیب ایران با کشورهای عمده صادرکننده این محصول". اقتصاد کشاورزی و توسعه، (58)15، 203-177.
بزرگی، وحید و حسینی، میرعبدالله (1387). "ساختار بازار جهانی سیمان و رژیم تعرفه­ای کشورها در تجارت با این محصول". فرهنگ ویژه اقتصاد،(2) 66، 112-79.
حسینی، میرعبدالله و هومن، تقی (1386). "مطالعه  بازار جهانی خرما و بازار های هدف خرمای صادراتی ایران". اقتصادکشاورزی و توسعه، (57)15، 29-1.
خداوردیزاده، محمد و محمدی، سمیه (1396). "تعیین مزیت­نسبی و ساختار بازار صادرات جهانی گیاهان دارویی (مطالعه موردی: رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز)". فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی (34)9، 174-153.
سلامی، حبیب­الله و پیش بهار، احمد (1380). "تغییرات مزیت­نسبی محصولات کشاورزی در ایران". فصلنامه اقتصادکشاورزی و توسعه، (2)34، 99-66.
فهیمی­فر، جمشید و فتحی، یحیی (1380).  "بررسی مزیت­نسبی و اولویت بندی بازارهای هدف صادرات پوشاک ایران". پژوهشنامه بازرگانی.  (4)۲۱، 174– 141.
کرباسی، علیرضا؛ محمدی، حسین؛ کمالی، فرزانه؛ محمدزاده، حسین و کاشفی، مریم (۱۳۹۷). "بررسی جایگاه ایران در ساختار بازار جهانی زیره­سبز". یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران.
صادقی، سید­کمال؛ خداوردیزاده، صابر و خداوردیزاده، محمد (۱۳۹۰). "تعیین مزیت­نسبی صادراتی و ساختار بازار صادرات و واردات جهانی زعفران"،  فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، (11)3. 76-59.
لیاقتی، هومان؛ نظری، محمد­رضا و عوض­دهنده، سمیه(1396). "بررسی تحولات ساختار بازار جهانی پسته با تاکید بر نقش ایران". کشاورزی و بوم­شناختی، (1)7، 199-186.
محمودی، ابوالفضل؛ یاوری، غلام­رضا و کلوندی، رقیه (1399). "بررسی جایگاه ایران در بازار جهانی طالبی و خربزه و غربالگری شرکای تجاری". تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، (2)51، 295-312.
ملکشاهیان، مهران (1382). "بررسی مزیت­نسبی صنعت پتروشیمی ایران".  پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد.
نورانی­آزاد، سمانه؛ اسحقی­گرجی، مرضیه و شاطری، سمیه (1396). "ارزیابی ساختار بازار صنایع­غذایی و آشامیدنی: رویکرد پارامتریک و غیر‎‎پارامتریک". فصلنامه پژوهش­های اقتصاد صنعتی، 1(2)، 53-64.
Agom, D. I., Etim, G. C. and Etuk, E. A. (2012).“Analysis of Wholesale Frozen Fish Markets in Calabar, Cross River State, Nigeria”. Trends in Agricultural Economics, 5(2), 61-69.
Archibugi, D. and M. Pianta. (1992). “The technological advanced countries”. Areport to the EEC on international science and technology activities, Dortrecht, Kluwer Academic Publisheries.
Bahta, S.T., and Jooste, A. (2005). “The efect of internationalisation on the Beef and Maize sub-sectors: The relevance of Revealed Comparative Advantage measures”. Agrekon. 44:452-464.
Cai, J. and Leung, P. and M. Loke. (2007). “Comparative Advantage of Selected Agricultural Products in Hawai`i: A Revealed Comparative Advantage Assessment. University of Hawai`I”. Economic Issues, April 2007.
FAO Statistical Databases (Food and Agriculture Organization of the United Nations)
ITC, Comtrade Database, PC/ TAS, 2019, 2010, 2017.
Kumar, N.R., Rai, A.B.,  and R. Mathura. (2008). “Export of Cucumber and Gherkin from India: Performance, Destinations, Competitiveness and Determinants”. Agricultural Economics Research Review. 21: 130-138.
Laursen, K. (2015). “Revealed comparative advantage and the alternatives as measures of international specialization”. Eurasian Business Review, 5(1), 99–115.
Maddala, G., Dobson, C. and Miller, d. (1995). “Microeconomics, The regulation of monopoly”. Mc Grawwhillbook Company, 10: 185-195.
Serin, V. and Civan, A. (2008). “ Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: A Case Study for Turkey Towards the EU”. Journal of Economic and Social Research, 10(2):24-41.
World Health Organization (WHO). (2015). WHO Director- General addresses traditional medicineforum. World Health Organization. Retrieved from. www.who.int/dg/speeches on Mar.7, 15:pm.25 pages.