In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Authors

1 Professor of Economics, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Marketing, Department of Management, Buin zahra Branch, Islamic Azad University, Iran

3 MA in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship Management Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran

Abstract

due to their rich resources of oil, gas and gas condensate (feed) as well as their access to open and international waters and their proximity to Asian and European markets. However, maintaining the share of these countries in the global market of petrochemical products and increasing it in today's highly competitive world, is not possible only by resorting to comparative advantage, and success in this field requires a competitive advantage. In this paper while using panel data and GMM approaches ,  the impact of globalization and development of entrepreneurial environment on the competitive advantage of the petrochemical industry in Iran , UAE, Turkey, Saudi Arabia, Qatar and Kuwait were investigated for the period 2014-2018. The results showed that the indicators of globalization, political globalization, economic globalization and entrepreneurship had a positive and significant effect on the competitive advantage of the petrochemical industry of selected countries. In addition, globalization strengthens the positive effect of the entrepreneurial environment on the competitive advantage of the petrochemical industry. However, the impact of social globalization on the competitive advantage of the petrochemical industry was not confirmed. The  results also shown that infrastructure and macroeconomic environment stability had a positive and significant effect on the competitive advantage of the petrochemical industry

Keywords

اسدزاده، عبدالله و نوروزی، مهناز. (1395). "شناسایی اجزاء هوش رقابتی مدیران در صنعت پتروشیمی ایران و تحلیل رابطه آن با مزیت رقابتی". نخستین کنفرانس بین­المللی پارادیم­های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 29 اردیبهشت­ماه.
امیری نژاد، قنبر و سلامی، مهدی. (1395). "بررسی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی در شرکت پتروشیمی رازی". کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران: دانشگاه علم و فرهنگ، 28 بهمن­ماه.
برخورداریون، ابوالفضل و کمالی تبریزی، فریبرز. (1387). "نقش روانکاری و روان­کننده­ها در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی کشور". اولین کنفرانس پتروشیمی ایران، تهران: شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 1 مرداد­ماه.
جانی، سیاوش. (1390). "تبیین و تحلیل رقابت­پذیری در کشورهای حوزه مورد نظر سند چشم­انداز و اولویت­های ایران در ارتقای رقابت­پذیری". فصلنامه برنامه­ریزی و بودجه، دوره 16، شماره 2، صص 176-147.
حسینی، سید شمس­الدین و احتیاطی، احسان. (1385). "مزیت رقابتی و اندازه­گیری آن، مطالعه موردی متانول ایران". فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، دوره 8، شماره 28، صص 193-169.
حسینی، سید محمود و روزبهانه، داریوش. (1390). "توسعه الگوی مزیت رقابتی پورتر و کاربرد آن در صنعت پتروشیمی ایران". فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 2، شماره 5، صص 82-63.
راسخی، سعید و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). "مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دورة زمانی 85-1381". فصلنامه تحقیقات اقتصادی، دوره 43، شماره 3، صص 25-1.
رضایی دولت­آبادی، حسین و سادات صانعیان، زهرا. (1395). "تحلیل الگوی تأثیرگذاری نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار از طریق کارآفرینی­گرایی". فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 4، صص 129-113.
سوری، علی. (1389). "اقتصادسنجی همراه با کاربرد نرم افزار ایویوز 7". تهران: نشر فرهنگ شناسی، چاپ اول.
طیبی، سیدکمیل و فخری، مریم. (1389). "آثار جهانی­شدن و تجارت بین­الملل بر توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی: کشورهای OECD)". فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 3، شماره 9، صص 57-34.
کلالی، نادر. (1399). "مزیت رقابتی در صنعت مشاورۀ مدیریت ایران و آلمان: نقش قابلیت­های پویا". فصلنامه مدیریت کسب­وکار بین­المللی، دوره 3، شماره 2، صص 42-23.
ملک اخلاق، اسماعیل.، مرادی، محمود.، درستکار احمدی، ناهید و مهدی­زاده، مهران. (1393). "بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر دستیابی به مزیت رقابتی (مطالعه موردی صنعت ساختمان و مسکن)". فصلنامه پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 6، شماره 11، صص 174-145.         
 Bang, K. E. & Markeset, T. (2011). "Impact of globalization on model of competition and companies’ competitive situation". International Conference on Advances in Production Management Systems: Advances in Production Management Systems. Value Networks: Innovation, Technologies, and Management, 276-286.
Bavarsad, B., Jafari, S., Hosseini, S. A. & Hozhabri, A. A. (2015). "Analyzing the impact of entrepreneurial marketing on sustainable competitive advantage in SMEs". DOI: 10.1109/ ECDC.2015. 7156327.
Bianchi, C. & Saleh, M. A. (2010). "On importer trust and commitment: A comparative study of two developing countries". International Marketing Review, 27(1), 55-86.
De Toni, A. & Tonchia, S. (2003). "Strategic planning and firms' competencies: Traditional approaches and new perspectives". International Journal of Operations & Production Management, 23(9), 947-976.
Feng, L. (1993). "Comparative advantage and food grain imports in China". Journal of International Development, 5(3), 275-289.
Ferreira, J. J. M., Fernandes, C. I. & Kraus, S. (2019). "Entrepreneurship research: mapping intellectual structures and research trends". Review of Managerial Science, 13(1), 181-205.
French, S. (2017). "Comparative advantage and biased gravity". Journal of International Economics, 53(1), 81-104.
Herman, E. (2018). "Innovation and entrepreneurship for competitiveness in the EU: An empirical analysis". Proceedings of the International Conference on Business Excellence, Sciendo, 12(1), 425-435.
Mornah, D. & MacDermott, R. (2016). "Culture as a determinant of competitive advantage in trade". International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research, 9(1), 69-76.
Niu, Y., Deng, X., Zhang, L. & Duan, X. (2019). "Understanding critical variables contributing to competitive advantages of international high-speed railway contractors". Journal of Civil Engineering and Management, 25(2), 184-202.
Zeebaree, M. R. Y. & & Siron, R. (2017). "The impact of entrepreneurial orientation on competitive advantage moderated by financing support in SMEs". International Review of Management and Marketing, 7(1), 43-52.