In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Author

Assistant Professor, Faculty Member of Economics Department, Payam-e-Noor University, Iran

Abstract

The main purpose of this paper is studying the effects of conduct and performance on the level of competition in cosmetic and hearth market. To meet this and ,using data for the period 1375-1389, a VAR model will employed.
Generally the results show that there are a significant correlations among competition level, profitability and advertising as conduct and performance indicators in these industries.
The results of the interaction of structural conduct and performance elements of market , using response functions in the industry show that due to a unit of momentum in profitability and advertising, level of market concentration will be increased although its intensity is reduced overtime.
Also, the result of analysis of variance of both composition of concentration level in  the industry indicates that more than 50 percent of changes in competition or concentration level of market is because of active firms' structural and behavioral changes.

Keywords

پورعبادالهیان وفائی، حسن و الهام صمد‌زاد (1393). "بررسی الگوی ساختار، رفتار و عملکرد بازار: مطالعه موردی صنایع چرم، کیف و کفش ایران". فصلنامه سیاست‌گذاری اقتصادی، 2(3). صص1-20.
خداداد کاشی، فرهاد؛ زرنژاد، منصور و رضا یوسفی حاجی آباد (1392). "بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه‌ای ایران". فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، شماره 4.
خداداد کاشی، فرهاد، زرانژاد، منصور و یوسفی حاجی آباد، رضا  (1394). "بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران". فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، شماره15. شماره 3.
خداداد کاشی، فرهاد  و محمدنبی شهیکی تاش (1391). "ارتباط کارایی با متغیرهای ساختاری بر مبنای نگرش SCP در بخش صنعت ایران (رهیافت بوت استرپ در استنباط آماری)." فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال هفدهم، شماره 51.
خدادادکاشی، فرهاد (1389). اقتصاد صنعتی، تهران: انتشارات سمت.
فلاحی، مازیار و علی دهقانی (1389). "ارزیابی تأثیر درجه تمرکز و هزینه‌های تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران (رهیافت داده‌های تابلویی پویا)". پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، دوره 1، شماره 1.
یوسفی حاجی آباد، رضا  و فرهاد خداداد کاشی (1392). "بررسی ارتباط عملکرد صنایع با سطح تمرکز و نوآوری بخش صنعت ایران با استفاده از مدل‌های رگرسیونی PVAR". فصلنامه مدلسازی اقتصادی. شماره 24.
Bloom, N. and J. Van Reenen (2000), “Real Options, Patents, Productivity and Market Value: Evidence from a Panel of British Firms”, Institute for Fiscal Studies Working Paper W00/21.
Boone, J. (2000), “Measuring Product Market Competition”, CEPR Working Paper 2636.
Cohen W.; Levin, R. and D. Mowery (1987), “Firm Size and R&D Intensity: A Re- Examination”. Journal of Industrial Economics,  No. 35, pp.543-565.
Dasgupta, P. and J. Stiglitz (1980) “Industrial Structure and the Nature of Innovative Activity”. Economic Journal, No. 90, pp. 266-293.
Gayle, P. (2003). Market Concentration and Innovation: New Empirical Evidence on the Schumpeterian Hypothesis, Department of Economics Kansas State University.
Geroski, P. (1995). Market Structure, Corporate Performance and Innovative Activity, Oxford: Oxford University Press.
Griffith, R. (2001) “Product Market Competition, Efficiency and Agency Costs: an Empirical Analysis”, IFS Working Paper W02/04.
Joshi.A. and Hanssens (2008). Advertising Spending, Competition and Stock Return, UCLA Anderson School of Management.
Kamien, M.I. and N.L. Schwartz (1982). Market Structure and Innovation, Cambridge University Press.
Loury G. (1979). “Market Structure and Innovation”, Quarterly Journal of Economics, XCIII, pp. 395-410.
Lunn, J and S. Martin (1986). “Market Structure, Firm Size and Research and Development”. Quarterly Review of Economics and Business. Vol.26, No.1.
Lutkepohl, H. (2005). New Introduction to Multiple Time Series Analysis, Springer Press.
Schumpeter, J.A. (1950). Capitalism, Socialism and Democracy, 3 edition, NewYork: Harper.