In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Authors

1 Assistant Professor of Economics, Bojnord University, Bojnord, Iran

2 Tax Expert, Tax Administration of Razavi Khorasan, Iran

Abstract

Nowadays, advertising is one of the most  important tools for increasing demand and profit in planning of products and condification of marketing strategies. The main purpose of this study is investigating and prices on demands and profits of Iran's textile and garment industry using a panel model. therfor, annual data from 1995 to 2007 for the 12 four-digit code, is used in the sub-sectors of textile and garment industry.
The results of estimation of Dorfman-Steiner model indicate a positive and meaninigful impact of advertising expenditures, prior period revenue and demand and negative impact of price index on the demand for textile and garment industry.
The price of elasticity of demand and income indicates that the industry  is very necessary in consumption basket of Iranian's household. The results of estimation of Chamberlain profit model suggest a positive relationship between benefit and advertising expenditures.
Thus, the increasing of advertising expenditure, causes the profitability progress with modest rate. This result is important due to planning and condifiying marketing strategies for active firms.

Keywords

خدادادکاشی، فرهاد و علی دهقانی (1384). "ارزیابی ﺗﺄثیر تبلیغات بر ماهیت رقابت و انحصار در بازار، مورد بخش صنعت ایران".  فصلنامه مطالعات اقتصاد و مدیریت.
دهقانی، علی (1392). "بررسی ارتباط متقابل بین شدّت تبلیغات، شدّت تحقیقات و پویایی رقابت در صنایع ایران". فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، سال سوم، شماره­9، صص 74-49.
دهقانی، علی و محمد نبی شهیکی تاش (1386). "اثرپذیری سودآوری از هزینه­های تبلیغی (بررسی موردی صنایع چهار رقمی غذایی ایران در سال­های 1381-1374". مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال نوزدهم، شماره 2، صص 170-147.
دهقانی، ‌علی (١٣٨٢). "ارزیابی ﺗﺄثیر تبلیغات بر ماهیت رقابت و انحصار در بازار (مطالعه موردی بخش صنعت ایران)"، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، قم: ‌‌دانشگاه مفید.
دهقانی، علی؛ حسین­زاده، سمانه و فخرالسادات موسوی (1384). "برآورد کمّی ﺗﺄثیر تبلیغات بر سودآوری صنایع غذایی ایران". فصلنامه بررسی­های اقتصادی، دوره دوم، شماره اول، صص 48-27.
دهقانی، علی؛ خردمند، کامران و محمد عبدی (1386). "اثربخشی هزینه­های تحقیق و توسعه (بررسی موردی تعاونی­های تولید استان خراسان رضوی و صنایع ایران". فصلنامه بررسی­­های اقتصادی (اقتصاد مقداری)، شماره چهارم، پیاپی2، صص 114-99.
دهقانی، علی؛ مولایی، محمد علی؛ حسین­زاده، سمانه و جواد هراتی (1393). "بررسی ﺗﺄثیر عملکرد بازار، هزینه­های تبلیغات و نوآوری بر درجه تمرکز در صنایع تولید مواد غذایی و آشامیدنی". فصلنامه سیاستگذاری پیشرفت اقتصادی دانشگاه الزهراء، سال دوم، شماره دوم، صص 28-2.
سوری، علی (1394). "اقتصادسنجی پیشرفته (جلد2) همراه با کاربرد Eviews8 & Stata12". چاپ سوم، تهران: نشر فرهنگ­شناسی.
صدرایی جواهری، احمد؛ ذبیحی­دان، محمد سعید و علی بلاغی (1390). "بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران".  اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره3، صص  208-193.
طالب­پور، فریده (١٣٨٦). "تاریخ پارچه و نساجی در ایران" ، تهران: دانشگاه الزهرا.
عزیزی، شهریار و محمد مقدسی(1391). "ارزیابی ﺗﺄثیر شدّت تبلیغات بر عملکرد شرکت در صنعت خودروسازی و مواد غذایی ایران".  فصلنامه پژوهش­های بازرگانی، شماره65، صص 166-137.
فلاحی، فیروز و علی دهقانی (1389). "ارزیابی ﺗﺄثیر درجه تمرکز و هزینه­های تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران (رهیافت داده­های تابلویی پویا)". فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، سال اول، شماره اول، صص 30-9.
فلاحی، فیروز؛ فشاری، مجید و سیاب ممی­پور (1389). "بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط)". فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، سال پانزدهم، شماره 45، صص، 75-49.
مرکز آمار ایران (1388-1374)، نتایج آمارگیری از کارگاه‌های ده نفر کارکن و بیشتر.
 
 
 
Assaf, A.G.; Josiassen, A.; Mattila, A. S. and L.K. Cuelbar (2015). “Does Advertising Improve Sales Performance?”, International Journal of Hospitality Management, No. 48, pp: 161-166.
Bagwell, K. (2005). “The Economic Analysis of Advertising”. Discussion Paper No 0506-01.
Bain, J.S. (1956). Barriers to New Competition: Their Character and Consequences in Manufacturing Industries, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Baltagi,  B.H. (2005). Econometric  Analysis  of  Panel  Data, John Wiley & Sons, Ltd, Third edition.
Becker, G.S. and K.M. Murphy (1993). “A Simple Theory of Advertising as a Good or Bad”. Quarterly Journal of Economics, pp. 942-64.
Butters, G. (1977). “Equilibrium Distributions of Sales and Advertising Prices”, Review of Economic Studies, No.44, pp. 465-91.
Comanor, W.S. and T.A. Wilson (1967). “Advertising, Market Structure and Performance”, Review of Economic and Statistics, No. 57, pp. 133-140.
Dorfman, R. and P. Steiner (1954), “Optimal Advertising and Optimal Quality”. American Economic Review, 44(5), pp. 826-836.
Fisher, F.M. and J.J. McGowan (1979). “Advertising and Welfare: Comment”, The Bell Journal of Economics, No. 10, pp. 7-726.
Goddard, J.; Tavakoli M. and J.O. Wilson (2005), “Determinants of Profitability in European Manufacturing and Services: Evidence from a Dynamic Panel Model”. Applied Financial Economics,  Vol. 15(18), pp. 1269-1282.
Graham Jr. Roger C. and K.D. Frankenberger (2000), “The Contribution of Changes in Advertising Expenditures to Earnings and Market Values”. Journal of Business Research, 50(2), pp. 149-155.
Greene, W. H. (2012). Econometric Analysis, 6th edn.”. Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
Greuner, M.R.; Kamerschen, D.R. and P. Klein (2000). “The Competitive Effects of Advertising in the US Automobile Industry, 1970-94”. International Journal of Economics of Business, 7(3), pp. 245-261.
Gujarati, D.N. (2003). Basic Econometrics, 4thedn. NewYork , McGraw-Hill.
Gupta, N. (2008). “Advertising and Firms’ Performance: An Empirical Analysis”. PhD Dissertation, Gokhale Institute of Politics and Economics.
Hochman, O. and I. Luski (1988). “Advertising and Economic Welfare: Comment". American Economic Review, No. 78, pp. 6-290.
Hsiao, C. (2005). Analysis of   Panel Data. New York: Cambridge University Press.
Kaldor, N.V. (1950). “The Economic Aspects of Advertising”. Review of Economic Studies, Vol. 18, pp. 1-27.
Kordbacheh, H.; Mehregan, N. and M. Soltani Nasrabadi (2012). “The Optimal Level of Advertising and Long-Run Equilibrium Relationship between Advertising and Profit: The Case Study of Iranian Sepah Bank”. Journal of Economic Theory, 6(4-6), pp. 116-120.
Kotler, P. and G. Armstrang (2006). Principle of Marketing, 13 edition, Printice Hall.
Kundu, A. (2007). Advertising and Firm Value: Mapping the Relationship between Advertising, Profitability and Business Strategy in India.
Levine, Rose. And D. Renelt (1992). “A Sensitivity Analysis of Cross-Country Growth Regressions”. The American Economic Review, 82(4), pp.942-963.
Marshall, A. (1890). Principles of Economics, London: MacMillan and Co.
Marshall, A. (1919). Industry and Trade: A Study of Industrial Technique and Business Organization; and of Their Influences on the Conditions of Various Classes and Nations, London: MacMillan and Co.
Martin-Oliver, A. and V. Salas-Fumas (2008). “The Output and Profit Contribution of Information Technology and Advertising Investments in Banks”. Journal of Financial Intermediation, No. 17,
pp. 229-255.
Molinari, B . and F. Turino (2015). “Advertising and Aggregate Consumption: A Bayesian DSGE Assessment”. Working Papers Series, WP ECON 15.02.
Neokosmidi, Z.V. (2005). “Advertising, Market Share, and Profitability in the Greek Consumer Industry”. Journal of Business & Economics Research, 3(9), pp. 69-76.
Nichols, L.M. (1985). “Advertising and Economic Welfare”. American Economic Review, No.75, pp.  213-218.
Ozga, S.A. (1960). “Imperfect Markets Through Lack of Knowledge”. Quarterly Journal of Economics, No.74, pp.29-52.
Rauch, F. (2013). “Advertising Expenditure and Consumer Prices”. International Journal Of Industrial Organization, No. 31, pp. 331-341.
Rees, R. D. (1975). “Advertising, Concentration and Competition: A Comment and further Results”, Economic Journal, No. 85, pp. 165-172.
Robinson, J. (1933). Economics of Imperfect Competition. London: MacMillan and Co.
Sandage, C, H. (1973). “Some Institutional Aspects of Advertising”. Journal of Advertising, 1(1), p. 9.
Stigler, G. J. (1961). “The Economics of Information”, Journal of Political Economy, No. 69, pp. 213- 225.
Stigler, G. J. and G.S. Becker (1977), “De Gustibus Non Est Disputandum”. American Economic Review, No.67, pp. 76-90.
Strickland, A.D. and L.W. Weiss (1976). “Advertising, Concentration and Price-Cost Margin”. Journal of Political Economy, No. 84, pp. 1109- 1121.
Telser, L.G. (1964). “Advertising and Competition”. Journal of Political Economy, No. 72, pp. 537- 562.
Vernon, M. J. (1971). “Concentration, Promoting and Market Share Stability in the Pharmaceutical Industry”, Journal of Industrial Economics, No. 19, pp. 246-266.