In collaboration with Iranian Association for Energy Economics(IRAEE) and Scientific Association of Defence Economics of Iran(SADEI)

Document Type : applicative

Author

Associate Professor of Economic Sciences, Institute for Trade Studies and Research (ITSR), Tehran, Iran‎.

10.30473/jier.2024.70018.1429

Abstract

A B S T R A C T
The petrochemical industry is one of the parent and job-creating industries in Iran, which can play a fundamental role in ‎the country's growth and development and industrial policies. Petrochemical is one of the sectors that has the most ‎capabilities in product diversity, high profitability, broad consumer markets, high employment, higher capital return rate ‎compared to other manufacturing industries, and more effective in moving towards competitive and export-oriented ‎products in the industry sector of the country. It performs in the industry sector of the country. In Iran, due to the existence ‎of huge reserves of oil and gas on the one hand, and the existence of specialized and experienced human capital on the ‎other hand, and also due to the role of petrochemical industries in the production of other manufacturing industries, which ‎shows the broad backward and forward relations of this industry with the other industries of the country; that this industry ‎can be given special attention as the driving force of the country's industries. Also, the current scale of the firms of the ‎country's petrochemical industries does not allow them to play an effective role in the global markets. Hence, organizing ‎these firms and encouraging them to merge can be used as economies of scale to boost the power of competitiveness and reduce their costs. Therefore, the purpose of this study is to analyze of merging of the country's petrochemical industries ‎using the data and information of 2009-21 and the horizontal merging method. The results show that the petrochemical ‎industries are capable to merge by using different merging and concentration indices, such as the four-firm, eight-firm ‎concentration indices, and the Herfindahl-Hersheiman index.
 

Keywords

Main Subjects

منابع

بخشی، لطفعلی، (1382)، "اندازه‌گیری تمرکز در صنعت سیمان ایران"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 26.
حسینی، میرعبدا... و پرمه، زورار، (1383). ساختار بازار جهانی تولید و بازار صادراتی پسته ایران‌ و تغییرات ساختاری آن. اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 18، ص 115-135
خدادادکاشی، فرهاد و شهیکی‌تاش، محمدنبی، (1384)، "درجه رقابت‌پذیری در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی"، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 51. 
خدادادکاشی، فرهاد، (1379)، "انحصار، رقابت و تمرکز در بازارهای صنعتی ایران (1373-1367)"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 15.
خدادادکاشی فرهاد،  نورانی‌آزاد سمانه، اسحاقی‌گرجی مرضیه، (1395)، "اندازه رقابت، انحصار و الگوی رفتاری در بخش صنعت ایران با استفاده از رویکرد غیرساختاری"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 81.
خدادادکاشی فرهاد، مهرآرا محسن، میکائیلی سیده‌وجیه،  (1402)، "ارزیابی ساختار بازار و اندازه‌گیری قدرت بازاری در بخش صنعت ایران"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 106. 
سلطانی میلاد، عابدی محمدعماد، شمسی جواد، بروجردی حسین، (1399)، "حقوق سهامداران اقلیت در نتیجه ادغام در ایالات متحده امریکا: راهکارهایی برای ایران"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره97. 
شرکت ملی صنایع پتروشیمی، "گزارش عملکرد سال‌های مختلف صنعت پتروشیمی کشور"، مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه، امور برنامه‌ریزی تلفیقی.

شهیکی‌تاش، محمدنبی و ایزدپناه، طلیعه، (1399)، "ارتباط ساختار بازار و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه‌ای ایران"، فصلنامه علمی پژوهش‌های اقتصاد صنعتی، شماره 13.

صادقی زین‌العابدین، مهدی‌زاده زهرا، جلایی سیدعبدالمجید، (1401)، "تأثیر ادغام و مالکیّت بر یادگیری فناوری در شرکت‌های نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی پذیرفته شده در بورس تهران"، فصلنامه علمی پژوهش‌های اقتصاد صنعتی، شماره 19.

عبادی، جعفر و شیهکی‌تاش، محمدنبی، (1383)، "بررسی ساختار بازار کالاهای منتخب صادراتی"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 31.

فلاحتی  علی، رضائی  الهام، فتاحی شهرام، کرانی عبدالرضا، (1401)، "برآورد قدرت بازار در صنعت نهاده و ستاده گوشت قرمز براساس مؤلفه‌های تقاضا"، فصلنامه علمی پژوهش‌های اقتصاد صنعتی، شماره 22.
مرادپور فرزاد، غفاری‌فارسانی بهنام، عسگری منصور، (1396)، "ادغام بنگاه‌های صنعتی برای ارتقای توان رقابتی، سیاست‌ها و ضوابط رقابتی"، تهران: موسسه مطالعات ‌و پژوهش‌های بازرگانی.
یعقوبی‌منظری، پریسا، (1394)، "میزگرد تخصصی چشم انداز و الزامات توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی"، مجموعه مقالات اولین همایش سیاست صنعتی و تجاری در راستای توسعه صادرات و اشتغال، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‏های بازرگانی.
 
References
Bain, J. S. (1968). Industrial Organization. New York: John Willy & Sons.
Champonnois, S. (2007). What Determines the Distribution of Firm Sizes?. MIMEO. UCSD
Grieco, P. L., Murry, C., & Yurukoglu, A. (2022). “The Evolution of Market Power in the US Automobile Industry”, Working paper, 1-41.
Herfindal, O. C. (1959). A General Evaluation of Competition in the Copper Industry  Copper Costs and Prices 1870-1957. Baltimore: Hohns Hopkins Press.
Lyons, B. (1980). “A New Measure of Minimum Efficient Plant Size in UK Manufacturing Industry”, Economica, No. 47.
Maddala, G.S, Dobson. S. and Miller, E. (1995). The Regulation of Monopoly. New York : Press Mc Grawhill.
Memon, M., & Ghulam, Y. (2019). “Impact of Privatisation and Broader Reforms on the Competitiveness of the Cement Manufacturing Industry in Pakistan”, Review of Economics and Finance, 16(2), 76-88.
Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York:  Free Press
 
 
Rezitis, A. N., & Kalantzi, M. A. (2013). “Measuring the Degree of Market Power in the Greek Manufacturing Industry”, International Review of Applied Economics, 27(3), 339-359.
Rogers, R. J. (1993). “The Minimum Optimal Steel Plant and the Survivor Technique of Cost Estimation”, Atlantic Economic Journal, Vol. 21.
Schumpeter, J. A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper.
Shephard, W.G. (1990). The Economics of Industrial Organization. New York: Prentice HALL.
Wilhelmsson, F. (2006). “Market Power and European Competition in the Swedish Food Industry”, Journal of Agricultural & Food Industrial Organization, 4(1), 3-32.
Williamson, O. E. (1968). “Economies as an Antitrust Defense: The Welfare Tradeoffs”, American Economic Review, 58, 18-36.