سیاوش جانی؛ یلدا اخگری؛ مصعب عبدا...آرانی
چکیده
چکیدهبررسی ادبیات نشان میدهد که عملکرد اقتصادی و کارآفرینی به کیفیت و سطوح مختلف نهادها وابسته میباشند. همچنین سازوکار اثرگذاری نهادها بر کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه متفاوت از هم هست. هدف این پژوهش درک تفاوت نوع تاثیرگذاری نهادهای خرد و کلان بر فعالیتهای کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه است. ...
بیشتر
چکیدهبررسی ادبیات نشان میدهد که عملکرد اقتصادی و کارآفرینی به کیفیت و سطوح مختلف نهادها وابسته میباشند. همچنین سازوکار اثرگذاری نهادها بر کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه متفاوت از هم هست. هدف این پژوهش درک تفاوت نوع تاثیرگذاری نهادهای خرد و کلان بر فعالیتهای کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه است. برای این منظور ضمن استفاده از رویکرد پانل پویا از شاخص حکمرانی و شاخص فضای کسب و کار بهترتیب به عنوان عوامل نهادی کلان و خرد استفاده میشود. نتایج حاصل از برآورد الگو نشان داد که تقویت نهادهای کلان و ارتقاء حکمرانی خوب به صورت معنیدار موجب ارتقاء سطح فعالیتهای کارآفرینانه در هر دو گروه از کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته میشود. برخلاف انتظار، عوامل نهادی خرد موجب ارتقای سطح فعالیتهای کارآفرینانه در کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته مورد مطالعه نمیشود. درجه آزادی اقتصادی اثر ناچیزی بر کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته دارد، درحالیکه در کشورهای درحال توسعه موجب تقویت کارآفرینی میشود. افزایش مخارج دولت بر سطح فعالیتهای کارآفرینی کشورهای درحال توسعه اثر مثبت دارد اما در کشورهای توسعهیافته بیاثر است. رشد اقتصادی در هر دو گروه از کشورها تاثیر مثبت بر سطح فعالیتهای کارآفرینی دارد. اثر نقدینگی بر فعالیتهای کارآفرینی کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته به ترتیب منفی و مثبت است.
گل جمال نظری قوجق؛ سعید راسخی
چکیده
هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی رابطهی غیرخطی انواع تجارت درونصنعت و نرخ تورم با استفاده از رگرسیون انتقال ملایم داده های تابلویی برای کشورهای درحال توسعه منتخب طی دورهی زمانی 2001-2016 میلادی میباشد. در چارچوب نظریههای جدید تجارت، رابطهی تجارت درونصنعت و نرخ تورم قطعی و مشخص نمیباشد و به ساختار بازار، تمایز محصول ...
بیشتر
هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی رابطهی غیرخطی انواع تجارت درونصنعت و نرخ تورم با استفاده از رگرسیون انتقال ملایم داده های تابلویی برای کشورهای درحال توسعه منتخب طی دورهی زمانی 2001-2016 میلادی میباشد. در چارچوب نظریههای جدید تجارت، رابطهی تجارت درونصنعت و نرخ تورم قطعی و مشخص نمیباشد و به ساختار بازار، تمایز محصول و صرفههای ناشی از مقیاس و سایر عوامل از جمله آزادسازی تجاری، عبور نرخ ارز، اندازهی دولت و سرمایهی انسانی بستگی دارد. برای بررسی رابطه انواع تجارت درون صنعت و نرخ تورم، از دو مدل تجربی در چهار حالت بررسی شده است. بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که افزایش تجارت درونصنعت عمودی و افقی موجب کاهش تورم میشود که این یافته در راستای نتایج مطالعات کروگمن( 1981، 1979) می باشد. افزایش نرخ تورم نیز موجب کاهش تجارت درونصنعت عمودی و افقی میگردد. بر اساس نتایج بدست آمده به نظر می رسد ارتقای تجارت درونصنعت به ویژه از نوع افقی بتواند ضمن بهبود تجارت خارجی به کنترل تورم نیز کمک کند.