اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
مهرزاد ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اثر شوکهای صادراتی بر تصمیم نوآوری و موجودی حق ثبت اختراع در صنایع کارخانهای ایران انجام شد. این پژوهش در دو گام شامل 1) محاسبه شاخص شوکهای صادراتی از طریق مدلسازی تحلیل عاملی اکتشافی و استخراج سری زمانی شاخص شوکهای صادراتی و 2) بررسی اثر شوکهای صادراتی بر موجودی حق ثبت اختراع و تصمیم نوآوری در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اثر شوکهای صادراتی بر تصمیم نوآوری و موجودی حق ثبت اختراع در صنایع کارخانهای ایران انجام شد. این پژوهش در دو گام شامل 1) محاسبه شاخص شوکهای صادراتی از طریق مدلسازی تحلیل عاملی اکتشافی و استخراج سری زمانی شاخص شوکهای صادراتی و 2) بررسی اثر شوکهای صادراتی بر موجودی حق ثبت اختراع و تصمیم نوآوری در صنایع کارخانهای ایران بر اساس ISIC-4 در طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی ایران در سال 1390 از طریق رگرسیون VARبرای بازه زمانی 1387 الی 1402 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد موجودی حق ثبت اختراع بر شوکهای صادراتی به میزان 39/1 تأثیر داشته در حالی که شوکهای صادراتی به میزان 20/0 بر موجودی حق ثبت اختراع اثرگذاری داشته است. دیگر یافتهها نشان میدهد تأثیر نوآوری بر شوکهای صادراتی برابر با 78/0 میباشد در حالی که تأثیر شوکهای صادراتی بر نوآوری برابر با 14/0 میباشد. بر همین اساس نتیجه گیری میشود ارتباط متقابل بین موجودی حق ثبت اختراع با شوکهای صادراتی و همچنین نوآوری با شوکهای صادراتی برای صنایع کارخانهای ایران وجود داشته است. علاوه بر این بررسی ارتباط متقابل بین نوآوری برای اثر شوکهای صادراتی بر تصمیم نوآوری در صنایع کارخانهای ایران نشان داد که شوکهای صادراتی و نوآوری دارای رابطه متقابل هستند؛ بدین صورت که نوآوری به میزان 292/0 بر شوکهای صادراتی تأثیر دارند و شوکهای صادراتی به میزان 0000492/0 بر نوآوری مؤثر است.
محمد علی فیض پور؛ مرجان حبیبی
چکیده
در ادبیات اقتصاد صنعتی،ارتباط مقدار تولید با هزینههایی که برای تولید آن میزان محصول صرف میشود را میتوان باعنوان منحنی یادگیری بیان کرد. این در حالی است که براساس ادبیات موجود، یادگیری در میان صنایع متفاوت بوده و علاوه بر آن، میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر سطح فناوری صنعتی قرار گیرد. بر این اساس و باتوجه به نبود چنین مطالعاتی ...
بیشتر
در ادبیات اقتصاد صنعتی،ارتباط مقدار تولید با هزینههایی که برای تولید آن میزان محصول صرف میشود را میتوان باعنوان منحنی یادگیری بیان کرد. این در حالی است که براساس ادبیات موجود، یادگیری در میان صنایع متفاوت بوده و علاوه بر آن، میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر سطح فناوری صنعتی قرار گیرد. بر این اساس و باتوجه به نبود چنین مطالعاتی در ایران، پژوهش حاضر میکوشد تا تأثیر سطوح مختلف فناوری بر یادگیری در صنایع تولیدی ایران را بررسی کند. بدین منظور، مدل لگاریتم خطی و تابع هزینۀ کابداگلاس تلفیق شده و از تعریف OECD از طبقهبندی صنایع برحسب سطوح فناوری استفاده شده است. نتایج نشان میدهدکه بیشترین یادگیری متعلق به صنایع با فناوری برتر است و از نظر سیاستگذاری، توجه به این صنایع ضروری است. همچنین، نرخ یادگیری بالاتر در صنایع مذکور قادر است برخی از هزینههای اولیۀ آنها را پوشش دهد. ازاینرو، توجه به یادگیری لازمۀ سیاستگذاری توسعه صنعتی است.