با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
منحنی یادگیری و اثر شدت آن بر هزینه در صنعت بانکداری ایران (1380-1395)

محمدرضا حاجیان؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری

دوره 4، شماره 14 ، دی 1399، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7423

چکیده
  هدف این مقاله ارزیابی شدت یادگیری در صنعت بانکداری ایران طی دوره 1380 تا 1395  است. در طی دوره مورد بررسی  صنعت بانکداری ایران مشتمل بر  10 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی بود. به منظور ارزیابی میزان تحقق یادگیری در صنعت بانکداری ایران از یک تابع هزینه  کاب داگلاس  استفاده شد.  در این تابع،  وام و تسهیلات به عنوان ستاده و همچنین  ...  بیشتر

قدرت بازاری در صنعت بانکداری ایران و عوامل موثر برآن

رضا یوسفی حاجی اباد؛ علیرضا اقبالی

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1399، ، صفحه 25-34

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.16916.1011

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر قدرت بازاری در سیستم بانکداری ایران، طی دوره زمانی1391-1380 می باشد.  برای این منظور پس از برآورد سطح کارایی هزینه سیستم بانکی و سطح قدرت بازاری صنعت بانکداری، عوامل موثر بر سطح تمرکز در سیستم بانکی ایران بررسی شده است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که قدرت بازاری و سطح ناکارایی هزینه در سیستم بانکی ...  بیشتر

ارزیابی اثرمتقابل عناصر بازار در صنعت بانکداری ایران

محمدرضا حاجیان؛ حمیده بصیرت پور

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1396، ، صفحه 7-22

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.14985.1002

چکیده
  در این مقاله در صدد هستیم ﺗﺄثیر عناصر ساختاری همچون تمرکز، موانع ورود، تفاوت کالا و صرفههای مقیاس بر سودآوری و عملکرد صنعت بانکداری بررسی می‌شود. بدین منظور یک سیستم معادله همزمان مشتمل بر سه معادله رفتاری، عملکردی و ساختاری با استفاده از روش 3SLS تخمین زده شد. نتایج، حاکی از آن است که رابطه U معکوس بین تمرکز و تبلیغات برقرار است . ...  بیشتر