با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
بررسی تأثیر خصوصی بودن بنگاه‌ها بر سودآوری در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران

علی دهقانی؛ زکیه استادی

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1397، ، صفحه 13-24

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.24369.1053

چکیده
  مطالعة حاضر، تأثیر شدّت مالکیت خصوصی بر شدّت سودآوری در صنایع موادغذایی و آشامیدنی در هر کد چهار رقمی ISIC در صنایع موادغذایی و آشامیدنی ایران را  بررسی می­کند.  بدین منظور، داده­ها و اطلاعات صنایع ده نفر کارکن و بیشتر به صورت ترکیبی در سال­های 1392-1382 با جامعة آماری 23 کد چهار رقمی ISIC استفاده شده است. شدّت سودآوری به­عنوان متغیر ...  بیشتر

بررسی اثرات درجة انحصار بازار بر سودآوری سیستم بانکداری ایران با استفاده از روش خود رگرسیون با وقفة توزیعی

رضا یوسفی حاجی اباد

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1397، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.16915.1010

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات درجة انحصار بازار بر عملکرد سیستم بانکداری در ایران است. برای این منظور، با استفاده از الگوی خود رگرسیون با وقفة توزیعی(ARDL)، اثرات تمرکز بازار بر عملکرد سیستم بانکداری، در سال‌های 1389-1376 ، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از وجود رابطة تعادلی بلندمدت بین عملکرد سیستم بانکداری و متغیرهای ...  بیشتر

ﺗﺄثیر هزینه‌های تحقیق و توسعه و نوآوری بر سودآوری صنایع کارخانه‌ای با سطوح مختلف فناوری

علی فلاحتی؛ محمدنبی شهیکی تاش؛ الهام رضائی؛ عبدالرضا کرانی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1396، ، صفحه 23-36

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.17703.1018

چکیده
  این مقاله در نظر دارد با استفاده از مبانی نظری که از فرایند بهینه­سازی اقتصاد خرد به دست ­آمده است، به تحلیل عوامل مؤثر بر سودآوری صنایع کارخانه­ای ایران با سطوح تکنولوژیکی مختلف (صنایع با تکنولوژی بالا و صنایع با تکنولوژی پایین) طی سال­های 1387-1375 بپردازد. از جمله این عوامل، سرمایه­گذاری­های تحقیق و توسعه، شدّت تبلیغات، شدّت ...  بیشتر

ارزیابی ﺗﺄثیر عناصر عملکردی و رفتاری براندازه رقابت درصنایع بهداشتی وآرایشی ایران

رضا یوسفی حاجی اباد

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1396، ، صفحه 65-75

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.16666.1006

چکیده
  هدف این مقاله، مطالعه تأثیررفتاروعملکرد برسطح رقابت در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است، برای این منظوراز (VAR) و داده­های سال‌های 1389-1375 استفاده می‌شود. در مجموع نتایج حاکی از وجود رابطه معنی‌دار بین سطح تمرکز و سودآوری و تبلیغات به عنوان شاخص‌های عملکردی و رفتاری در این صنعت بوده است. نتایج حاصل از بررسی ارتباط متقابل عناصر ساختاری، ...  بیشتر