عرفانه راسخ جهرمی؛ سمانه نورانی آزاد
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی ساختار بازار و مزیتنسبی حاکم بر صادرات گیاهان دارویی ایران و شرکای عمده تجاری آن با استفاده از شاخصهای غیرپارامتریک تمرکز و مزیت نسبی است. بدین منظور از دادههای گیاهان منتخب دارویی در سطح کد HS در بازه زمانی ۲۰۱۸ -۲۰۱۱ مستخرج از پایگاه دادهها و اطلاعات آماری فائو و تریدمپ استفاده شده است. نتایج پژوهش ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی ساختار بازار و مزیتنسبی حاکم بر صادرات گیاهان دارویی ایران و شرکای عمده تجاری آن با استفاده از شاخصهای غیرپارامتریک تمرکز و مزیت نسبی است. بدین منظور از دادههای گیاهان منتخب دارویی در سطح کد HS در بازه زمانی ۲۰۱۸ -۲۰۱۱ مستخرج از پایگاه دادهها و اطلاعات آماری فائو و تریدمپ استفاده شده است. نتایج پژوهش گویای این است که ایران در صادرات گیاهان دارویی مورد مطالعه دارای مزیتنسبی صادراتی بوده، اما فاقد ثبات لازم است. علاوه براین ساختار حاکم بر بازار کشورهای فعال در این عرصه غیر رقابتی می باشند. با توجه به نتایج شاخصهای تمرکز بازار صادرات جهانی گیاهان دارویی رازیانه، بادیان، گشنیز، زیرهسبز و سروکوهی (کد0909) در سالهای مذکور از متمرکزترین بازاربوده اند. بنابراین با توجه به پتانسیل ایران برای گسترش و توسعه صادرات این محصولات، برای فعال سازی آن اقداماتی از جمله: تمرکززدایی بازار، پردازش و بهبود بسته بندی متناسب با ذائقه مصرف کنندگان در بازارهای جهانی و حمایت اقتصادی و سیاسی دولت از صادرکنندگان توصیه می شود.
محسن پورعبادالهان کویچ؛ فیروز فلاحی؛ حسین ابراهیمی
چکیده
در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت بانکداری ایران با استفاده از دو ابزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1396-1387 مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای این منظور، از شاخصهای نسبت تمرکز k بنگاه، هرفیندال- هیرشمن، هانا–کی، هال- تیدمن، تمرکز صنعتی جامع و انتروپی برای اندازهگیری تمرکز، و از آماره پانزار-راس برای ارزیابی رقابت استفاده میشود. ...
بیشتر
در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت بانکداری ایران با استفاده از دو ابزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1396-1387 مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای این منظور، از شاخصهای نسبت تمرکز k بنگاه، هرفیندال- هیرشمن، هانا–کی، هال- تیدمن، تمرکز صنعتی جامع و انتروپی برای اندازهگیری تمرکز، و از آماره پانزار-راس برای ارزیابی رقابت استفاده میشود. شاخصهای مختلف تمرکز محاسبه شده بر اساس کل داراییها، کل تسهیلات اعطایی و کل سپردههای 19 بانک مورد بررسی، یک روند تقریباً کاهشی داشتهاند که دال بر حرکت هر چه بیشتر صنعت بانکداری ایران به سمت شرایط رقابتی میباشد. این در حالی است که آماره پانزار- راس برآورد شده به عنوان شاخص رقابت، دارای روند نوسانی طی دوره مورد بررسی بوده و حاکی از وجود وضعیت رقابت انحصاری در صنعت بانکداری ایران بوده است. همبستگی مثبت و قوی بین شاخصهای مختلف تمرکز، به همراه همبستگی منفی و ضعیف میان شاخصهای مختلف تمرکز و آماره پانزار-راس، در کنار نقصانهای رویکرد ساختاری سنجش رقابت نشان میدهند که استفاده از رویکرد غیرساختاری، همچون آماره پانزار-راس، به منظور ارزیابی ساختار بازار صنعت بانکداری ایران ترجیح دارد.
محمد نبی شهیکی تاش؛ طلیعه ایزدپناه
چکیده
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز و تبلیغات در صنایع ایران با استفاده از داده های پانل با اثرات ثابت مورد آزمون قرار گرفت. نتایج دلالت بر وجود رابطه U معکوس بین تمرکز و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران داشت. علاوه بر این یافته های این تحقیق نشان داد که متغیرهای اندازه صنعت و حاشیه سود صنایع، بر شدت تبلیغات اثر معنی دار اما معکوس داشته اند. در طی دوره مورد بررسی، یشترین شدت تبلیغات مربوط به صنایع تولید "صابون و مواد پاک کننده و لوازم بهداشتی و نظافت و عطرها و لوازم آرایش" و صنعت تولید "وسایل نقلیه موتوری" و صنعت تولید "وسایل خانگی"، بود..
میرعبداله حسینی؛ منوچهر شاهمرادیفرد؛ رامین رادفرد
چکیده
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی ...
بیشتر
چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیمگیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار میرود. برای مطالعه ساختار بازار شاخصهای مختلفی از جمله تمرکز، صرفههای مقیاس، ورود بنگاهها و تفاوت کالا وجود دارد. اما، در این رابطه تمرکز جغرافیایی به عنوان یکی از مولفههای ساختار بازار، نشانگر توزیع قدرت بازاری میباشد. هدف پژوهش، اندازهگیری تغییرات ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذای جهان و تحلیل عوامل موجد آن در کشورهای تولیدکننده اصلی با استفاده از شاخصهای هرفیندال- هیرشمن (HHI) و الیسون-گلیسر (EGI) برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع کارخانهای (بر حسب طبقه بندی دو رقمی صنایع کارخانه ای) جهان تمرکز جغرافیایی به شدت بالایی دارند، این در حالی است که صنعت مواد غذایی با میزان تمرکز جغرافیایی 0.0088- و 0.099- به ترتیب در دو سال 2005 و 2013 دارای بالاترین پراکندگی جغرافیایی و کمترین میزان تمرکز جغرافیایی است. مولفه اصلی کلیدی، مزیتها و امتیازهای طبیعی موجود در مناطق، دسترسی به مواد اولیه، هزینه حملو نقل، و همچنین، آثار سرریزها و اثرات داخلی و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار در بین واحدهای تولیدی صنایع از مهمترین دلایل تعیینکننده و موجد تمرکز جغرافیایی در صنایع غذایی در مقیاس ملی و جهانی محسوب میشوند.
سعید راسخی؛ زهرا شیدایی؛ سید پیمان اسدی
چکیده
در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال میکنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزدادههای کارگاههای ...
بیشتر
در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال میکنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزدادههای کارگاههای صنعتی ایران، میزان انتقال هزینه 114 صنعت کارخانهای در سطح تجمیع 4 رقم ISIC محاسبه و سپس، با بهکارگیری الگوی دادههای تابلویی، عوامل تعیین کننده انتقال هزینه این صنایع برآورد شده است. بر اساس نتایج این مقاله، نسبت تمرکز و صرفههای مقیاس اثر مثبت و معنیدار بر نرخ انتقال هزینه دارد. علاوه بر این مطالعه حاضر نشان میدهد بنگاههایی که دارای قدرت بازار بیشتر ولی بهرهوری پایینتری هستند در مقایسه با بنگاههای که دارای بهرهوری بالاتر و قدرت بازار پایینترند، توانایی انتقال هزینه بالاتری دارند. همچنین یافتههای این تحقیق، حاکی از اثر مثبت ولی غیرمعنیدار تعداد بنگاهها بر انتقال هزینه است. در مجموع، میزان انتقال هزینه به ساختار بازار بستگی دارد.