با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
سنجش ناپارامتریک ساختار بازار و مزیت‌نسبی صادرات گیاهان دارویی ایران و شرکای عمده تجاری

عرفانه راسخ جهرمی؛ سمانه نورانی آزاد

دوره 5، شماره 16 ، شهریور 1400، ، صفحه 35-46

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.7660

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی ساختار بازار و مزیت­نسبی حاکم بر صادرات گیاهان دارویی ایران و شرکای عمده تجاری آن با استفاده از شاخصهای غیرپارامتریک تمرکز و مزیت نسبی است. بدین منظور از داده­های گیاهان منتخب دارویی در سطح کد HS در بازه زمانی ۲۰۱۸ -۲۰۱۱ مستخرج از پایگاه داده­ها و اطلاعات آماری فائو و تریدمپ استفاده شده است. نتایج پژوهش ...  بیشتر

ارزیابی ساختار بازار در صنعت بانکداری ایران

محسن پورعبادالهان کویچ؛ فیروز فلاحی؛ حسین ابراهیمی

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1399، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7416

چکیده
  در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت بانکداری ایران با استفاده از دو ابزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1396-1387 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای این منظور، از شاخص‌های نسبت تمرکز k بنگاه، هرفیندال- هیرشمن، هانا–کی، ‌هال- تیدمن، تمرکز صنعتی جامع و انتروپی برای اندازه‌گیری تمرکز، و از آماره پانزار-راس برای ارزیابی رقابت استفاده می‌شود. ...  بیشتر

ارتباط ساختار بازار و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران

محمد نبی شهیکی تاش؛ طلیعه ایزدپناه

دوره 4، شماره 13 ، مهر 1399، ، صفحه 89-100

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7410

چکیده
  هدف این مقاله ارزیابی  ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری  و  تبلیغات  به عنوان  یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از  از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز ...  بیشتر

تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان ‌و ارتقای جایگاه ایران

میرعبداله حسینی؛ منوچهر شاهمرادی‌فرد؛ رامین رادفرد

دوره 3، شماره 9 ، آذر 1398، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.7016

چکیده
  چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیت‌های تولیدی و استقرار واحدها و بنگاه‌های صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکان‌یابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیم‌گیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار می‌رود. برای مطالعه ساختار بازار شاخص‌های مختلفی ...  بیشتر

انتقال هزینه در صنایع کارخانه‌ای ایران

سعید راسخی؛ زهرا شیدایی؛ سید پیمان اسدی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1396، ، صفحه 37-47

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.19351.1031

چکیده
  در ساختار رقابت ناقص، نرخ انتقال هزینه به ویژه برای کشورهایی که آزادسازی اقتصادی را دنبال می‌کنند، عامل تعیین کننده اساسی در اثرگذاری افزایش هزینه بنگاه بر قیمت محصول آن است. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نرخ انتقال هزینه و عوامل تعیین کننده انتقال هزینه صنایع کارخانه‌ای ایران است. برای این منظور، با استفاده از ریزداده‌های کارگاه‌های ...  بیشتر