با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
منحنی یادگیری و اثر شدت آن بر هزینه در صنعت بانکداری ایران (1380-1395)

محمدرضا حاجیان؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری

دوره 4، شماره 14 ، دی 1399، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.7423

چکیده
  هدف این مقاله ارزیابی شدت یادگیری در صنعت بانکداری ایران طی دوره 1380 تا 1395  است. در طی دوره مورد بررسی  صنعت بانکداری ایران مشتمل بر  10 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی بود. به منظور ارزیابی میزان تحقق یادگیری در صنعت بانکداری ایران از یک تابع هزینه  کاب داگلاس  استفاده شد.  در این تابع،  وام و تسهیلات به عنوان ستاده و همچنین  ...  بیشتر

منحنی یادگیری و سطوح فناوری در بنگاه‌های جدیدالورود صنایع تولیدی ایران

محمد علی فیض پور؛ مرجان حبیبی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1397، ، صفحه 7-22

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.18408.1022

چکیده
  در ادبیات اقتصاد صنعتی،ارتباط مقدار تولید با هزینه‌هایی که برای تولید آن میزان محصول صرف می‌شود را می‌توان باعنوان منحنی یادگیری بیان کرد. این در حالی است که براساس ادبیات موجود، یادگیری در میان صنایع متفاوت بوده و علاوه بر آن، می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر سطح فناوری صنعتی قرار گیرد. بر این اساس و باتوجه به نبود چنین مطالعاتی ...  بیشتر