وحید بخردی نسب؛ فاطمه ژولانژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تنوعبخشی با ریسکورشکستگی میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران طی سالهای 1396-1385 است. حجم نمونه بر اساس روش حذف نظاممند بالغ بر 82 شرکت میباشد. راهبردهای تنوعبخشی محصولات بر تنوعبخشی مربوط، نامربوط، کل و رقابتی تقسیم شده است. همچنین ریسک ورشکستگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تنوعبخشی با ریسکورشکستگی میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران طی سالهای 1396-1385 است. حجم نمونه بر اساس روش حذف نظاممند بالغ بر 82 شرکت میباشد. راهبردهای تنوعبخشی محصولات بر تنوعبخشی مربوط، نامربوط، کل و رقابتی تقسیم شده است. همچنین ریسک ورشکستگی بر اساس شاخص Z برآورد شده است. روش اجرای پژوهش مبتنی بر رگرسیون چندمتغیره با الگوی دادههای ترکیبی به روش حداقل مربعات معمولی است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که با اتخاذ راهبردهای تنوعبخشی محصولات، واکنش شرکتها نسبت به ریسک ورشکستگی منفی است. به بیان دیگر شرکتها میتوانند در مواقعی که در شرایط بحرانی قرار دارند، از راهبردهای تنوعبخشی به عنوان سازوکاری جهت رهایی از شر ورشکستگی استفاده نمایند. با افزایش 1% راهبردهای تنوعبخشی به ترتیب ریسک ورشکستگی در راستای اتخاذ راهبرد تنوعبخشی مربوط 20/2%، راهبرد تنوعبخشی نامربوط 9/6%، راهبرد تنوعبخشی کل 2/4% و اتخاذ راهبرد تنوعبخشی رقابتی 15/0% کاهش مییابد.
فاطمه ژولانژاد؛ وحید بخردی نسب
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی تطبیقی تاثیر وابستگی متقابل فرصتهای سرمایهگذای با شرکتهای رقیب بر ارزش بازار سهام شرکتهای محدود مالی و نامحدود است. جامعهآماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1395-1391 میباشد. حجمنمونه با استفاده از حذفسامانمند بالغ بر 113 شرکت انتخاب ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر بررسی تطبیقی تاثیر وابستگی متقابل فرصتهای سرمایهگذای با شرکتهای رقیب بر ارزش بازار سهام شرکتهای محدود مالی و نامحدود است. جامعهآماری مطالعه حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1395-1391 میباشد. حجمنمونه با استفاده از حذفسامانمند بالغ بر 113 شرکت انتخاب شد. شرکتهای دارای محدودیت از قرار 6032 سال-شرکت شناسایی شد. شناسایی محدودیتهای مالی شرکتها به صورت فصلی به پیروی از پژوهش بخردینسب (1393) و بخردینسب (1399) بر اساس پنج شاخص اهرم خالص، جریاناتنقدیآزاد، جریاناتنقدیعملیاتی، اندازه و عمرشرکت، سودتقسیمی و یک شاخص تجمعی تحت عنوان امتیاز محدودیت که بر گرفته از پنج معیار پیشگفته است، انجام شد. روش اجرای پژوهش مبتنی بر دادههای تابلویی برای آزمون فرضیه اول و دوم و دادههای مقطعی برای آزمون فرضیه سوم است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که رقابت در بازار محصولات، تصمیمهای مهم بنیادی شرکتها را تحت تاثیر قرار داده است و وابستگی متقابل فرصتهای سرمایهگذاری شرکت با شرکتهای رقیب به عنوان عامل محرکی در بین مدیران، منجر به بالا بردن ارزش نگهداشت وجه نقد خواهد شد. ولی هنگامی که شرکتها در بازار با تهدیدات و رفتارهای تهاجمی شرکتهای رقیب مواجه شوند، ارزش نگهداشت وجه نقد کاهش یافته ولی در بین شرکتهایی که دارای محدودیتهای مالی هستند، وابستگی متقابل فرصتهای سرمایهگذاری شرکت با شرکتهای رقیب، منجر به کاهش ارزش نگهداشت وجه نقد میشود.
وحید بخردی نسب؛ فاطمه ژولانژاد
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر محبوبیت شرکت بر هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران طی بازه زمانی 1385 تا 1392 بوده و حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 117 شرکت میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار ره آوردین ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر محبوبیت شرکت بر هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران طی بازه زمانی 1385 تا 1392 بوده و حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک بالغ بر 117 شرکت میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار ره آوردین نوین گردآوری شده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش اقتصاد سنجی مبتنی بر رهیافت پانل دیتا انجام شده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که با افزایش محبوبیت در شرکت، هزینهی سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، به طور قابل ملاحظهای کاهش مییابد.
فاطمه ژولانزاد؛ وحید بخردی نسب؛ مهدی عرب صالحی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رقابت و راهبری شرکتی بر سرعت تعدیل اهرم مالی در بازار سرمایه است. بدین منظور نمونهای مشتمل بر 175 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی پنج ساله (1394- 1390) انتخاب گردید. شرکتهای مذکور نخست بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن (HHI) به دو گروه کلی (شرکتهایی با رقابت زیاد و کم) و سپس هر یک ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رقابت و راهبری شرکتی بر سرعت تعدیل اهرم مالی در بازار سرمایه است. بدین منظور نمونهای مشتمل بر 175 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی پنج ساله (1394- 1390) انتخاب گردید. شرکتهای مذکور نخست بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن (HHI) به دو گروه کلی (شرکتهایی با رقابت زیاد و کم) و سپس هر یک از این دو گروه کلی، براساس شاخص راهبری شرکتی، به دو گروه فرعی (راهبری شرکتی قوی و ضعیف) تقسیم شدند. پس از آن، سرعت تعدیل اهرم مالی در هر چهار پرتفوی برازش و نتایج تخمین با یکدیگر مقایسه شد. برای آزمون فرضیه از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش دادههای پانلی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که شرکتهای مورد بررسی در هر چهار پرتفوی با سرعتهای مختلفی به سمت اهرمهای هدفشان حرکت میکنند. ولی هزینههای این تعدیل به مدیران اجازه نداده تا در شرایطی که بازار رقابتی است، نسبت اهرم مالی شرکت را تغییر دهند. تاخیر در سرعت تعدیل اهرممالی و تأخیر در تغییر به موقع اهرم مالی به مدیریت ضربه وارد کرده است. در واقع، رقابت در بازار باعث تشدید مشکل ضعف مدیریتی شرکتها شده است.