جواد هراتی؛ حامد پرنده
چکیده
امروزه تبلیغات یکی از مهمترین ابزارها درجهت افزایش سود و تقاضای محصولات و نیز تدوین استراتژیهای بازاریابی محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی ﺗﺄثیر تبلیغات و قیمت بر میزان تقاضا و سود در صنعت نساجی و پوشاک ایران با استفاده از یک الگوی پانل است. برای این منظور، از دادههای سالانه 1386-1374 مربوط به 12 کد چهار رقمی در زیربخشهای ...
بیشتر
امروزه تبلیغات یکی از مهمترین ابزارها درجهت افزایش سود و تقاضای محصولات و نیز تدوین استراتژیهای بازاریابی محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی ﺗﺄثیر تبلیغات و قیمت بر میزان تقاضا و سود در صنعت نساجی و پوشاک ایران با استفاده از یک الگوی پانل است. برای این منظور، از دادههای سالانه 1386-1374 مربوط به 12 کد چهار رقمی در زیربخشهای صنعت منسوجات و پوشاک استفاده شده است. نتایج تخمین الگوی دورفمن- اشتاینر بیانگر ﺗﺄثیر مثبت و معنیدار هزینههای تبلیغات، درآمد و میزان تقاضای دوره قبل و ﺗﺄثیر منفی شاخص قیمت بر میزان تقاضای محصولات صنعت نساجی و پوشاک است. مقدار کشش قیمتی تقاضا بیانگر بیکشش بودن تقاضا و مقدار کشش درآمدی بیانگر ضروری بودن کالاهای صنعت نساجی و پوشاک در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی است. نتایج تخمین تابع سود چمبرلین بیانگر وجود ارتباط مثبت بین سود و هزینههای تبلیغات در صنعت مورد نظر است. بدین گونه که افزایش هزینههای تبلیغات، هرچند با نرخ ناچیز، موجب افزایش سودآوری در این صنعت میگردد. این نتیجه از نقطه نظر طراحی استراتژیهای بازاریابی و تدوین آمیزه بازاریابی برای بنگاههای فعال در این صنعت اهمیت دارد.