با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
قدرت بازاری در صنعت بانکداری ایران و عوامل موثر برآن

رضا یوسفی حاجی اباد؛ علیرضا اقبالی

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1399، ، صفحه 25-34

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.16916.1011

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر قدرت بازاری در سیستم بانکداری ایران، طی دوره زمانی1391-1380 می باشد.  برای این منظور پس از برآورد سطح کارایی هزینه سیستم بانکی و سطح قدرت بازاری صنعت بانکداری، عوامل موثر بر سطح تمرکز در سیستم بانکی ایران بررسی شده است. در مجموع نتایج تحقیق نشان می دهد که قدرت بازاری و سطح ناکارایی هزینه در سیستم بانکی ...  بیشتر

بررسی اثرات درجة انحصار بازار بر سودآوری سیستم بانکداری ایران با استفاده از روش خود رگرسیون با وقفة توزیعی

رضا یوسفی حاجی اباد

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1397، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.16915.1010

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات درجة انحصار بازار بر عملکرد سیستم بانکداری در ایران است. برای این منظور، با استفاده از الگوی خود رگرسیون با وقفة توزیعی(ARDL)، اثرات تمرکز بازار بر عملکرد سیستم بانکداری، در سال‌های 1389-1376 ، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از وجود رابطة تعادلی بلندمدت بین عملکرد سیستم بانکداری و متغیرهای ...  بیشتر

ارزیابی ﺗﺄثیر عناصر عملکردی و رفتاری براندازه رقابت درصنایع بهداشتی وآرایشی ایران

رضا یوسفی حاجی اباد

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1396، ، صفحه 65-75

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.16666.1006

چکیده
  هدف این مقاله، مطالعه تأثیررفتاروعملکرد برسطح رقابت در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است، برای این منظوراز (VAR) و داده­های سال‌های 1389-1375 استفاده می‌شود. در مجموع نتایج حاکی از وجود رابطه معنی‌دار بین سطح تمرکز و سودآوری و تبلیغات به عنوان شاخص‌های عملکردی و رفتاری در این صنعت بوده است. نتایج حاصل از بررسی ارتباط متقابل عناصر ساختاری، ...  بیشتر