محمد نبی شهیکی تاش؛ طلیعه ایزدپناه
چکیده
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز ...
بیشتر
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز و تبلیغات در صنایع ایران با استفاده از داده های پانل با اثرات ثابت مورد آزمون قرار گرفت. نتایج دلالت بر وجود رابطه U معکوس بین تمرکز و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران داشت. علاوه بر این یافته های این تحقیق نشان داد که متغیرهای اندازه صنعت و حاشیه سود صنایع، بر شدت تبلیغات اثر معنی دار اما معکوس داشته اند. در طی دوره مورد بررسی، یشترین شدت تبلیغات مربوط به صنایع تولید "صابون و مواد پاک کننده و لوازم بهداشتی و نظافت و عطرها و لوازم آرایش" و صنعت تولید "وسایل نقلیه موتوری" و صنعت تولید "وسایل خانگی"، بود..
محمد نبی شهیکی تاش؛ هانیه موسوی؛ مصطفی خواجه حسنی
چکیده
کمبود آب در ایران یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیتهای اقتصادی در دهههای آینده به شمار میرود. از اینرو هدف اصلی این تحقیق، برآورد تابع تقاضای آب در صنایع کارخانهای ایران است و بدین منظور از تابع هزینه ترانسلوگ استفاده شده است. دادههای به کار رفته در این تحقیق مربوط به صنایع کارخانهای ایران در طی سالهای 1383 تا 1396 ...
بیشتر
کمبود آب در ایران یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیتهای اقتصادی در دهههای آینده به شمار میرود. از اینرو هدف اصلی این تحقیق، برآورد تابع تقاضای آب در صنایع کارخانهای ایران است و بدین منظور از تابع هزینه ترانسلوگ استفاده شده است. دادههای به کار رفته در این تحقیق مربوط به صنایع کارخانهای ایران در طی سالهای 1383 تا 1396 میباشد. نتایج حاصل از برازش مدل نشان میدهد که، همه کششهای جزیی آلن علامت صحیح و مورد انتظار منفی را دارند. به عبارت دیگر رابطه معکوس بین قیمت و مقدار تقاضا در آنها نشان داده میشود. همه کششهای قیمتی علامت صحیح و مورد انتظار منفی دارند و مقدار کشش قیمتی تقاضا برای نهاده آب از لحاظ قدرمطلق بیش از بقیه نهادهها است. به عبارت دیگر حساسیت تقاضای نهاده آب به تغییرات قیمت بیشتر از بقیه نهادهها است. نهادههای انرژی، سرمایه و نیروی کار در ردههای بعدی قرار دارند. قدر مطلق مقدار عددی کششهای قیمتی خودی همه نهادهها کمتر از یک بوده و بنابراین میتوان گفت که تقاضا برای همه نهادهها بیکشش است. مقادیر کشش جانشینی موریشیما (MSE) مثبت است که دلالت بر جانشینی نهادهها دارد. با توجه به یافتههای تحقیق و بویژه با در نظر گرفتن این نکته که کشش قیمتی نهاده آب حدوداً یک است، به نظر میرسد سیاستهای قیمتی تاثیری در کاهش تقاضا و صرفه جویی در مقدار آب نخواهد داشت.